tisdag 5 juni 2012

Hund!!

Åh vad jag älskar att träna hund!! Det är banne mig det mest meningsfulla man kan pyssla med här i livet :-)... speciellt när man har sådana ljuvliga fyrbentingar som jag råkar på att ha vid min sida... puss på dem!!

Jag bara måste börja i fel ordning nu, och sen ta det i helt fel ordning... så ni blir HELT förvirrade innan ni är klara :-)! Jag ska tävla... huuu... så nervös jag blev nu... och Lizza som inte ens är tränad med skott... hur löser jag det?? Jag har alltså kommit med på en reservplats, fick jag veta i morse... huuu...

Jo, igår kväll, det var här jag tänkte börja!, så satt grannens katt på täkten som vi knallar förbi... så där några meter från vägen. Nu kan ju ingen missa denna katt eftersom den är stor som en räv... mycket riktigt, strax efter jag o Johan upptäckt den så fick Lizza syn på den och blev "lite" vild och galen... Bira blev uppskruvad, men såg först inte katten... men så... och då får hon helfnatt och började skälla, hoppade på bakbenen osv... och jag visade då Johan hur man kan göra... "skit i det" "här går vi" och "titta här" fungerar alla tre utmärkt för att bryta henne och få henne att gå med en därifrån, utan att man behöver släpa på henne... Han var helt i chock!! Han trodde inte det var möjligt... jag har ju sett det i skogen, att jag vid intresse för vilt kan bryta henne med dessa ord och få henne med mig i slakt koppel. Nu tror han på mig ;-)... jo, sen får man ju belöna ofta när man lyckas med konsten att bryta henne, fast hon vänder upp mot katten igen efter belöning, för det är ju bara att prata med henne så följer hon igen! På tillbaka vägen sen så väljer hon att gå bredvid Johan, slänga ett öga då och då på katten (som sitter kvar), men söker mest kontakt!! UNDERBART!!

Nu har Jennifer vaknat och in till mig kommer hon och ser ut som... ja, hela ansiktet är alldeles blodigt, handen är fullsmetad... tydligen så började hon blöda näsblod vid halv tre och sätter då handen för, smetar ut allt, hämtar en handduk, smetar ut lite till... ha ha... hon är ju alltså hemma idag också! Igår var hon hemma och städade vardagsrummet och nu tyckte jag att hallen behöver... ha ha ha... skojjar bara!! Men, hon städade vardagsrummet, dammade en mass prydnader, ändrade om, skurade... ett konstigt barn! Johan trodde jag skojjade när jag sa att hon skulle vara hemma idag också... Men så blir Jennifer när hon har feber! Nu kollade jag inte hur mycket, men hon var som en hel kamin igår kväll när jag skulle kolla läget för idag... Så, hemma för oss idag med!

Fan vad pirrigt det blev!

Igår var jag på måndagsträning! SÅÅÅ KUL!! Nu var jag helt själv, men vi hade det kanon jag och flickorna ändå! Lizzas svans är så gott som bra! YES!! Och vi började med position i linförighet och nötte det en hel del! Nu behöver det väl nötas till död-dagar eftersom vi lätt halkar tillbaka till en för långt fram position. Vi tränade också på språng marsch, vilket har ännu sämre position... men det gick över förväntan! Framförgående, är riktigt bra, men hon drar lite för mycket i kopplet... förhoppningsvis ligger det på en lagom nivå när vi tävlar... Undrar någon om varför jag tränar på det fast jag sagt att jag inte skulle peta i det så är det dels för att det går bra att träna fast man har vattensvans (man behöver inte sitta) och så upptäckte jag att momentet har en högre koeff:e i lägreklass... alltså mer poäng att tjäna!
  Vi tränade också på läggande under gång, som var... varierande! Ibland kalas (mest), en gång lite tveksamt och en gång inte alls... och så blev det lite krypträning. Äntligen!! Jag måste verkligen nöta detta nu... få mer nedåt-tänk!! Någon som kan trolla??

Sen tog jag ut glädjen i mitt liv!! Och hon som också kan göra mig skogstokig (när hon ALLTID måste dra så förbaskat på promenaderna!!!). Alltså, man kan inte bli annat än glad när man tränar Bira!! Jag sa till Johan igår att hon är duktig nästan hela tiden, han log och sa att hon är en clumber och de kan inte vara duktiga hela tiden, ha ha ha... alltså måste hon ha gjort ett kanonjobb igår!! Jag började med att lägga ut tre dummysar på rad, in i en dunge med högt gräs, några träd och en massa buskar och "skräp", detta var då innan jag hämtade Bira i bilen... kollade vinden gjorde jag också och det var sid-vind... rätt bra! Om man "läser på" så "ska" man lägga dessa grundövningar så hunden får vind av föremålen därifrån man skickar, det struntar jag i! Istället kör jag just nu på väldigt kort avstånd och tänker jobba mig ut och möjligen då någon gång utnyttja vinden. Dessa steg 1 övningar handlar om två saker... JAG ska inse att Bira lyssnar på mig och inte springer till skogen och BIRA ska veta att säger jag ut och pekar så finns där något att hämta, ALLTID!! oavsett om det luktar eller inte... Nu blev det ju en liten svårighet igen... vi stod ju på en klippt gräsmatta och då är det svårt att välja att springa rakt in i dungen och inte på sidan i det klippta gräset... Men hoppsan, där fick hon ju vind av första dummyn och sedan förstod hon att man skulle springa in i dungen! Smart jycke!

Måste också berätta för er hur jag tvekade innan jag släppte henne... hon vädrade som gatan in mot skogen/myren... och jag tänkte 1000 tankar och på Johan som jag lovat hämta i tid innan jag släppte henne! :-). En gång (eller två...) tänkte hon smita dit. Det var när hon skulle ut efter den 3e dolda dummyn. Inkallning... ingen hejd... blåste för sitt och så åker rumpan ner så otroligt snyggt!! blev mycket leverpastej för den!! Jag gick då ut till henne och skickade henne från den sidan för att hämta sista dummyn och nu gick det riktigt fint! Sen grejsade jag lite mer i dungen med dummysarna och la bla den tredje längst inne i en vide-buske... den gick hon förbi och tänkte nog gå på egna äventyr, jag blåste inkallning hon vände (hade dock ingen superfart) och så när hon var mitt för busken blåste jag sitt och den var åter snygg! Jag testade nu att göra en vänster in där (alltså dirrigering) OCH det fungerade!! Hon vek snyggt av, fick vind av dummyn och kämpade sig in i busken!! underbara hund!!

Låter det avancerat?? Det är det inte! Jag jobbar med Bira och dummysar på mycket när håll och skulle nästan kunna gå in och kliva henne på svansen om hon skulle få för sig något :-). Men det känns bra för mig att börja på denna nivån!

Innan vi packade ihop oss gjorde vi lite synliga dirrigeringsövningar på planen och här är det lite si och så... tre dummysar (olika, korkat...) "ut" säger jag och ger det tecknet, ut springer hon, tar dummyn, springer till vänster, byter dummy och kommer... pust! Men jag tror det blev ordning på allt tillsist! Gäller bara att lägga den värdefullaste dummyn längst ut, så hon inte vill byta bort den... ha ha...  Sen just vart hon ska börjar hon nog förstå... en gång blev det fel, men då låg ingen dummy kvar dit hon tänkte springa... Men ärligt! Hon är superduktig!! För så mycket har vi inte tränat på det här... Sen blev det lite att gå "här" (vid min sida) utan att försöka sno dummysarna som jag har i andra handen, :-) och så slängde jag också lite dummysar omkring mig, för att få "sitt" när de kommer dimpandes. Och nu satt det som det ska, men jag önskar mer fart i sittet! Sen varierade jag med att hon får hämta och att jag hämtar eller slänger fler innan hon får hämta den jag säger att hon ska hämta!

Idag verkar det vara lite varierat väder, både regn och sol... så jag får väl också variera mig då :-)... Skulle verkligen behöva plocka ihop i bilen, vilket passar i solen och göra en paj till kursavslutet i kväll... passar i regnet! Och så önskar jag att jag skulle hinna titta på film 4:a i serien om jakt som jag tittar på...

 Oj! Nu höll jag på att glömma helikoptern!! I morse på vår promenad så höll de på att gödsla skog och gödseln kör man ju ut med helikopter... Eller snarare så att de inte hade börjat riktigt när vi gick, men började när vi gått förbi påfyllningen! Helikoptern körde över oss ca 100ggr kändes det som och på otroligt låg höjd! Sista gången höll vi på att blåsa iväg... Han på påfyllningen log stort och frågade om allt gick bra när vi skyndade förbi! Ha ha... och det gjorde det. Ingen av hundarna brydde sig det minsta om oljudet, Lizza är ju rottis och måste kolla in allt ordentligt!! Bira gav ett snabbt ögonkast ett par ggr och Siri mitt i mellan någonstans... Härligt att det fungerar så!!


Hej hopp!

Inga kommentarer: