torsdag 14 juni 2012

:-)

Ibland kan saker och ting bli ganska bra!

I morse fick jag veta att Jennifers fotbollscup är inställd i helgen då de var det enda laget ( i den klassen tjejer gissar jag)!! Och hon ställer upp och följer mig på hundutställning och hjälper mig med Bira!! YES!! Så, nu måste de väl träna :-D :-D!! Och det är väldigt snällt med tanke på att hon verkligen hatar att åka bil och mår uselt av det...

Igår blev det ungefär som jag tänkt mig... tur du inte åkte till planen Liza, men du hade kanske sett mig på vägen... ha ha...

När jag kom hem från jobbet igår gav jag Johan order om middag :-) och packade själv ynglingarna och cykel och drog till skogs :-). Lizza fick sin cykeltur, som hon verkligen HATAR, nu smet hon när jag tagit av halsbandet och innan selen hunnit på, tur hon är snäll och kommer bara jag går bort från cykeln! ha ha... ca 5 km avverkade vi och sedan fick hon springa lös en stund när vi varvade ner efter cyklingen, vilket då inte blev så mycket nedvarvning, ha ha ha... som hon for fram... OCH vad gör hon då? Jo, när hon druckit i bäcken/diket där "vi" alltid dricker och doppar tassarna, jo då lägger hon sig och rullar sig (typiskt Lizza) och landar med baken i vattnet... Tur att jag börjar lära mig, så efter koppelpromenad till bilen så torkar jag henne torr med medhavd handduk och sen blir det täcke på medan jag joggar/går med Bira!

Sen hem, duscha, äta middag och mot Sveg igen... :-). Efter jag lämnat Johan så åkte jag och tankade och kom på att det var längesedan jag gjort något hårt spår, så där blev jag kvar :-)! Sen var det uselt!!! Riktigt uselt... Bira, har väl en halv sek en aning om vad hon pysslade med, men Lizza hade inte en aning :-D. Så, idag när det blir träning, om det nu blir det... så tror jag det blir enkla, raka hård spår, på parkeringen vid medborgarhuset!  Sen måste jag ju packa också... ;-).

Efter detta åkte jag bort till IP och tränade lite med Lizza först. Vi tränade position i fotgående, vänster-halt, läggande och att trava för utställning! Så dax att träna på det nu... hi hi... men kanske kanske kan jag få henne att inte passa, kanske... ha ha...

Bira fick komma ut och köra några kastade markeringar på en dummy. Nu märker man hur dåligt hundar ser rött och hur viktigt det då är att de kommer i rätt vind! Nu tycker jag att lydnaden i detta är ganska dålig, samtidigt är det ju inget vi tränat på, och jag börjar få lite idéer på hur jag ska bygga upp det... Jag vill ju inte trolla bort viljan och säkerheten i momentet heller... Men, vi nöter väl på! Roligt har vi i alla fall!

Jag läser just nu en bok Memea Mohlin och någon kollega till henne, som hundbok på fritiden, som handlar om apportering. Jag har läst den tidigare, den är ok, vad gäller övningar, sen är jag inte helt överens med metoderna, men så är det ju ofta! Just nu vill jag bara ha tips på bra övningar och inspiration till att bygga upp detta till något bra!

Hade jag varit rik, då skulle jag inte jobbat och så skulle jag gått de två kurserna som Thomas Stokke på klickerklok har i sommar för spaniels!! Har gått något som liknar steg ett för honom, men vi behöver det igen och det var grymt bra!!

Hej hopp!

2 kommentarer:

Britt-Marie Olsson sa...

Vill bara önska dej LYCKA TILL i helgen håller tummar o tår för dej.Passar på att även önska dej o din familj GLAD MIDSOMMAR, vi åker till Mallorca kl 04,30 imorgon och kommer hem midsommardag. Skicka gärna ett SMS hur det har gått.

Liza sa...

Om vi hade pengar tralalalala...Ja uj vad skönt och vad vi kunde träna om dagarna :) Men men...född fattig så man lär väl dö fattig också, haha.
Lycka till i helgen och vi håller allt vad vi har!
Kramar