måndag 6 februari 2012

Rätt nöjd ändå...

... Ja, mest kanske med att Lizza INTE började tokskälla på räven som igår kväll sprang förbi oss på vägen, så där 50m ifrån... Både Siri och Bira skällde som galningar!!! Lizza var också den som först släppte efter på kopplet och frivilligt kunde ställa sig bredvid mig. Intressant!! Ibland kan också små hundar glänsa! :-) Johans kommentar: Hon såg den nog inte... ha ha... jag kände att hon såg den när hon såg den!! Ha ha ha... Tur att jag såg den först! Kanske minns hon från i somras att hon ändå inte hinner ifatt dem??



Just nu skiner solen ute, jag längtar ut, men ORKAR inte kliva upp och gå ut!! Är hemma och sover idag... mådde uruselt i morse, bara uselt nu :-). Efter morgonpromenaden, som jag förökte bota min huvudvärk med, la jag mig för att vila en stund innan hundarna skulle få mat. Kl 9 vaknade jag och tyckte synd om Siri som ännu inte fått gå ut och kissa morgon. Sen var klockan huxflux halv tio... fattade inget, men då tvingade jag mig upp ur sängen och matade och rastade, eldade och... knatade tillbaka till sängen :-). Och nu har jag hämtat datorn, varför vet jag inte riktigt... borde sova en stund till, men är väl inte tillräckligt motiverad just nu ;-) eller... äh!



Igår fick Lizza ingen promenad. Hon fick träna lite lydnad i köket... trots mildare temperaturer! Det blev krypträning... ska kanske filma det idag :-) och jag tror att hon är ganska duktig, när hon inte kryper ifrån mig! :-). Det blev lite hålla leverera in olika föremål, använde idag en skruvmejsel och en ihopvikt papperspåse. Jag har lite svårt att få henne att gripa och hålla skruvmejseln bra och ska därför använda den igen. Hon ville gärna släppa när jag pillar på den... Kanska ska jag ta bättre föremål och träna mer håll-fast övningar igen? Det var ju rätt längesedan sist :-)... Vi tränade också hopp-stå på avstånd, vilket var... är under utveckling kan man säga :-). Fick i alla fall till några riktigt bra efter en stunds nötande! Nu var hon inte längre rädd för brädan på golvet och det kändes mycket bättre! Och så körde vi lite hålla en längre-bak-position stående och under 1-2 steg. Rätt ok, och kanske kanske :-). Hon förstår i alla fall vad jag vill när vi står stilla nu och det är ju bra! Jag försöker också vara noga med var jag levererar belöningen. Dock blir det mest bakom ryggen och jag kanske skulle flytta fram det till mitt vänsterben nu?



Sedan bar det av till Kårböle för kurs! Mycket intressant!! Och jag saknar verkligen det här med att gå på kurs!!! För Lizza har jag hela tiden efterlyst valp- och allmänlydnadskurser, men det har alltid varit så att jag själv fått hålla den kurs som vi har behövt... Och jag tar aldrig med egna hundar på kurserna, utom möjligen för att visa enskilda moment... Och Lizza är ju väldigt miljökänslig och människokänslig och skulle verkligen behöva gå en kurs där vi även sitter inne och fikar tillsammans och hon får bara vara hund och lära sig att människor rör sig och inte vill henne något för det... I alla fall så började vi kursen i Kårböle med att upplysa alla karlar om att Lizza minsann tänkte äta upp dem... hmmm... och sedan var hon ganska alert på alla som rörde sig... Rätt jobbig! Skulle kanske sitta fint med en bur/filt-träningskurs?? Ha ha... Men, så nyttigt för henne!!! Och jag är glad att jag tog med henne och jag är glad att min bil spekt ihop så jag inte fick med någon bur! :-) Och även den läskigaste karlen kunde sedan komma fram och prata med oss utan att Lizza försökte äta upp honom :-) även om hon gjorde ett gott försök att äta upp hans ficka :-)! Intressant var att se Lizzas reaktion när Evis bara knatade fram till mig och räckte fram handen för att hälsa... jag visste ju att Evis gjorde det för att hon visste att Lizza inte är så social, och det var kanon! Lizza då... ja hon kollade in Evis, men visade inget speciellt... Undra varför karlar är så läskiga!???



Sen, förutom att göra bort sig och sin ras :-), så fick Lizza också gläns lite ;-)... Hon var superduktig!!! Vi började med lätta doftövningar, eller snarare skulle vi få våra hundar att förstå att de skulle dofta i "hålen", först med bara kaffe (var det någon som kom längre??) och sedan då plocka bort alla kaffe utom en och man ska då få fram en markering på det. Att man börjar med kaffe är för att det inte gör så mycket om det blir galet när vi (förare) lär oss hur man ska göra om det bara är kaffe! Lizza är ju klickad sen förut och har ju tänket i kroppen... det var därför vi fick börja och... ganska snabbt fattade hon att man går framåt längs banan och duttar i hålorna. Sedan togs alla utom en kaffe bort och vi körde om... Nu förstod hon inte att hon skulle markera, men jag klickade och belönade för att hon duttade i den med kaffe, de andra låtsades jag inte om... Efter ett försök med dutt så byter man plats på muggen, hunden ska inte få en tro om att den är i burk nr 3, utan ska leta efter den... och jag tror detta kan gå ganska snabbt med Lizza! Ska ni testa hemma så läs på mer än jag skrivit här!! Det är en massa procedurande innan man kör igång!! När vi "showat" klart var det någon som trodde Lizza gjort det förut :-) KUL! Ska bli superkul nästa gång när alla klickat in sina hundar och kommit en bit i egna övningar!



Johan blev dessutom supersugen att köra med Bira för att få henne att välja bort räv och rådjur bland viltet!! Kul att inspirera någon!! Annars var jag lite vrång på Johan igår för att han inte gjorde något med sin hund och för att det är längesedan hon fick mer än 5 min träning... och hon håller på att svämma över av energi just nu!!! Så, när jag kom hem så fick hon ett ofantligt lekryck med mig, sådant som hon hade när hon var liten ni vet... hon slängde sig över mig, morrade, bet, slet och drog och då jag ÄLSKAR dessa galan upptåg var jag ju inte sen med att uppmuntra henne, vilket givetvis gav mig rätt rödprickiga händer, blåmärken på armarna, men otroligt nog fortfarande en hel jumper!! Ha ha ha!!



I fredags, när det var så kallt, så hade vi en lekstund med hundarna inomhus... Vi jagade kongen och en minikamprulle. Jag tror att det var det som fick Bira in i lek-svängen igen. Hon hade nog ganska kul när jag sprang och fånade mig med leksaken :-) som dessutom inte var hennes favorit utan en "tråkig" kong!! Här var det intressant att studera hundarna. När Bira hade kongen, gick Lizza och drog i snöret, Bira höll emot och då Bira höll emot passivt, då släppte Lizza... Lizza äger ju annars ALLT, men det verkade som att när Bira hade det först, då var det hennes och då lekte de på Biras vilkor, eller något. Mycket intressant!! Även när Bira var på väg att tappa den så släppte Lizza... :-). Skulle någon däremot prova gå och ta något av Lizza, då skulle det smälla direkt. Hon är lite mitt och ditt! Med Lizza testade jag det jag fått tips om på kursen, att dra emot mer, så hon inte kan tugga och byta tag i leksaken... Alltså Lizza byter tag när man leker och då är det lätt att fingrarna är emellan... och detta vill jag ha bort! Alltså ska jag dra så att hon mister leksaken om hon byter grepp/tuggar... oh yes! Ett fåtal mallar klarar av att tugga utan att man kan sno den... och antingen har jag en malle eller så är jag en usel hundförare :-)... men jag drog uppåt och då borde hon ju ramla av när hon byter grepp?? Eller?? I alla fall blev tuggandet/bytandet mindre och inte lika mycket hela tiden, men det finns där...



Nu kanske jag ska sova lite middag... eller lägga mig en stund ;-) Eller planera hundträning, eller träna hund, eller... ;-) Hej hopp!

Inga kommentarer: