tisdag 21 februari 2012

En helg...

... egentligen känns det fel att sitta här på jobbet och försöka skriva ett inlägg om en superhelg, när det mest ringer hela tiden... men jag vet faktiskt inte när jag annars ska skriva det eftersom ju längre jag väntar desto mer kommer jag förhoppningsvis ha att berätta för er, även om jag känner mig rätt slut när jag kommer hem så måste jag ju hitta på något med Lizzan... annars finns ju risken att någon hänger upp henne i en krok eller liknande :-D!!

Fredag, trots ett mer eller mindre dött tillstånd så tog Johan och jag en varsin hund och promenerade en sväng i det vackra vädret. Trots att jag mådde uselt bara måste jag få vara ute lite och passa på att bara få ägna mig åt Lizza en stund och låta henne få springa lös och rasa av sig en del!! Välbehövligt... och så råkade vi då komma på renspår, eller liknande och jag fick då chansen att kalla in henne och det fungerade!! Vad otroligt glad man blir då!!! Nu trodde jag hon sprungit i ett halvgammalt spår så vi fortsatte gå, hon slängde då sig åter ut i snön och kom tillbaka när jag ropade :-)!! YES!! Nu kopplade jag upp henne, vilket var tur för redan efter någon meter började de vinda in något (troligen renar). Phu! Men lite fick hon i alla fall racea av sig!

Lördag... minns nästan inget... tog mig upp, åkte på TJH-träning i Risbrunn... Där fick vi först träna skott, vilket jag verkligen fuskat med nu på slutet... och nu var det inte bara "enkelsmällar" utan upp till 3-4st i snabb följd. Bira blir lite annorlunda, kollar lite extra, men hon släpper det otroligt snabbt och just det gör att jag tror att det är en träningsfråga! Ska ta tag i det direkt efter ev valpning! Sedan tränade vi läggande under gång. Läggande där både jag och Bira så snabbt som möjligt skulle lägga oss ner (=ta skydd) och jag är riktigt imponerad av hur snabbt hon lägger sig och att hon helt struntade i att jag också la mig! Vi måste dock träna på att krypa tillsammans därifrån också ... å andra sidan är Bira lägre gående än vad många av oss är krypande... men jag är rädd om min skatt och ska lära henne detta ändå :-)!

Sedan gjorde vi rutsök runt en byggnad. Vi patrullerade runt en byggnad, kom på ett spår, spårade, hittade ett föremål (en ryggsäck) och fortsatte tills vi hittad en "mystisk buse" där i skogen/snön med köttbullar i handen :-). Nu är det ju inte så svårspårat när det är snö så Bira nästan försvinner. Intressant dock att se att hon inte ger upp fast det måste vara otroligt tungt för henne att ta sig fram där i snön. Toppen! Vi hade också en yta som var skottad, alltså hårt spår och även om det inte var så bra som jag vill ha det så var det helt klart GK. Mer hårda spår!!

Stillasittande bevakning var nästa uppgift och här radade vi upp oss i en dikeskant. På vägen dit, innan "uppradningen" så såg jag på henne att det var något intressant på andra sidan vägen... Nu jobbade hon fint åt rätt håll, jag skulle vilja ha lite mer markering, lite tidigare, men det är ju bra att ha något att jobba på!! Någon gång släppte hon figgen (när han var stilla?) och vände sig åt andra hållet... när figgen var nära så blev hon lite för uppjagad och skallade en del och gjorde sitt bästa för att dra med mig ut i snön. Det sistnämnda är toppen, skällandet mindre bra... På vägen tillbaka dök hon ner i en stenmur och hittade någon intressant doft (precis där vi satt) och i nästa sekund flög en hönsfågel upp en bit in i skogen. Just då blev jag superlycklig över "min" hund!! Jag kan sätta en slant på att hon känt fågeln innan vi började övningen och hon jobbade ändå med mig!! SUPER!!

På e.m så var jag på en föreläsning om hundfys. Alltid intressant! Nu har ju jag läst en del och hade hört det mesta, men jag tycker ändå det var bra och lite nytt eller bortglömt fick jag med mig!

Sen landade jag hemma och var mer eller mindre döende, typ :-)... Man kan väl säga att febern och förkylningen tog ut sin rätt! I alla fall tvivlade jag på hur jag skulle ta mig till Sveg nästa morgon... Nu klev jag upp, tog mig iväg, var något piggare och tog förhoppningsvis in informationen. Nu var det grönt kort för drag med hund som stod på listan. Det kuliga i kråksången är att Bira får meriteras... ha ha ha... hundarna ska ha MH och ett GK lydnadsprov för att få meriteras... och jag får räkna hennes TJH-lydnadsprov :-D :-D!! Bara att köra på... hi hi hi... Nu ska jag bara lära mig åka skidor och få fart på både Biras och mitt flås ;-). Hmmm... vad jag ska med det gröna kortet till vet jag inte riktigt, men i alla fall blev jag superintresserad och tänker nu köpa mig ett par nya skidor och på något sätt ska jag komma igång och åka!! Kanske med Lizza, kanske med Bira... :-)!

Sen var det mellanlandning på backen i Älvros en timme eller så innan jag (helt slut) begav mig till Kårböle. Mycket intressant att se eftersom jag inte tränat på dofterna sen fredagen (då körde jag dock 2 pass), då det gick mycket bra och hon faktiskt fattade, eller i alla fall såg ut att förstå vad jag ville. Nu var det sanningens ögonblick ;-). Det jag insåg var... att jag är nördig, envis...osv, om ingen annan insett det alltså :-)! De enda som kommit så långt att hunden markerade kaffe, och inte allt, det var jag och Ulrika :-D :-D!! Förvånade?? Hi hi hi... Lizza fick för första gången köra med avledningsdoft i de andra krukorna och efter det första försöket gick det riktigt bra! De andra tyckte jag var snål med klickandet... men jag vill ha en riktig markering och det fick jag sen och då förstod de (hoppas jag) vad jag väntade på. Det roliga är nu att vi får börja med en "riktig" doft... för nu har både jag och hunden förstått grejjen!! Och jag är supertaggad!!! Så nu behöver jag er hjälp!! Nu samlar jag på använda strumpor, t-shirtar eller liknande med doft av människa, helst karlar! Och jag vill att "ägaren" själv stoppar det i en påse och levererar till mig!! Och jag vill ha massor med olika dofter!! Snälla hjälp mig!!

När jag sen kom hem så upptäckte jag att Bira och Lizza delat på en tub tonfisk... även tuben då... så då fick de dela på en burk sparris och sen har jag sprungit runt med ficklampa och kollat deras bajsar... peppar peppar så verkar det gått bra! Nu ska jag bara kolla bilen innan jag stoppar in dem igen... så inga rester finns kvar!

Sen igår, då blev det inget annat än jobb... så idag så måste jag hitta på något kul med min hund! Ska försöka ta mig ner till affären och träna lite framförgående, plats och kanske något hårt spår... dofterna, de får vänta tills jag fått någon strumpa av er!

och nedräkningen har börjat!! Egentligen på två saker, men den ena styrs ju av naturlagar så där kan jag inte räkna dagar! Den andra styr jag mer över och där är... 10 dagar kvar!! Fast "bara" max 6 jobbdagar :-)... YES YES YES och då flyttar jag UTOMHUS!!

Sen måste jag ju också hälsa Stoffe välkommen till familjen! Och jag måste väl ta mig en tur till Häddal så jag får se honom och ta mig en bild!

Hej hopp!! OCH GLÖM INTE STRUMPOR!!!

1 kommentar:

Liza sa...

Vilken rolig helg du verkar ha haft :) Kul att Bira verkar fatta detta med doftmarkering också :)
Men HALLÅ!!!...vadå flytta utomhus??? Ska ni renovera, haha ;D
Kramar