lördag 11 februari 2012

att inte ge upp!!

Fast man ibland bara har lust att ta hunden och stoppa den i närmaste snödriva och gå där ifrån!! Lizza och jag ligger på - nu och jag vet att det är mitt fel och jag vet att jag måste ta tag i det NU för att inte allt ska växa till Siri-dimensioner och det känns rätt jobbigt! Hon liksom försvinner in i en egen värld på promenaderna och det är ju inte konstigt eftersom vi har som strävan där att röra på oss och inte njuta av smålullande... Men, jag måste ändå försöka ropa på henne ibland och belöna för att hon uppmärksammar mig, eller snarare om hon skulle råka på att göra det. MEN att komma in i hennes värld när man går förbi minst 3 renflockar på 2,5 km promenadsträcka och sen då lika många på vägen tillbaka, då känns det lönlöst... Hon vill inte ens ha godis om jag stoppar in den i munnen på henne!! Och att börja kampleka, med ytterligare hundar med i snöret... näe, ingen bra idé! OCH jag får heller inte samma problem när de andra hundarna inte är med. Alltså måste jag klura lite på detta och hitta en godare godis!! Kanske börja med bara Bira o Lizza... eller börja längre ifrån renarna... Hur det nu ska gå eftersom de första spåren var 300m från huset... ja, ja... en positiv sak med det hela är att det är mindre rävbajs på vår stig och det gör att vi har ett konfliktämne mindre!!

Igår, då blev det en aldeles underbart hundlig dag!! Precis som de bästa av de bästigaste dagar ska vara, typ :-), det enda som saknades var solen :-). Ok, jag slöade en del på förmiddagen, inväntade solen kan man väl kalla det för! För jag hade svaga förhoppningar om att den skulle kunna krypa fram under eftermiddagen. Vid 11 eller något tog jag mig dock i kragen och gick på långpromenad med mina underbara 4-benta! Dryga 7km avverkade vi och det var UNDERBART!! Siri blev dödligt trött... låg i buren i köket och morrade bara någon annan 4-bent rörde sig :-D :-D! Bira hon hittade en annan hörna och blev en liten boll där. Lizza, ja... hon är ju Lizza och den då som mest hela tiden störde Siri :-D :-D!! Så var vi hemma och "vilade" en timme innan vi packade oss ut i bilen och åkte till Hogdal och tränade hund!! SUPER!!

Mest för Lizza är ju att träna fast det rör sig en massa människor omkring oss och jag tycker att det går riktigt bra! Visst får hon små stunder när hon bara måste stirra på någon, men de är på en helt ok nivå. Jag jobbar på två sätt med det... dels "skit i det" då hon ska sluta stirra och jobba (gör det bara när jag tror hon fixar det och belönar det bra!!) eller så belönar jag för att hon tittar på människor/bilar och belönar det. Fungerar kanonfint!! Och jag tycker att hennes reaktioner på konstiga människor blir allt mindre och det är såååå underbart!! Måste bara få till det på mindre ytor och så också!!

Vi tränade mycket linförighet och jag är så j-kla nöjd med henne!!! Hon hade större delen av tiden en mycket bättre position och när vi kör så är hon till 99% med mig, trots störningar och det är kul :-)! Platsliggning tränade vi, både ensamma och med Milou, och... hon har det lite svårt ibland, men jag tror att det kan bli bra tillsist! Bara vi nöter på och orkar köra längre och längre stunder... Hopp-stå tyckte Lizza själv att vi skulle träna, så då gjorde vi det :-) och hon är duktig, men det blir lite svårt när jag ökar tiden hon ska stå stilla efter hoppet. Troligen har jag omedvetet belönat vid samma tidpunkt många gånger! Men jag tror jag ska lyckas lura till henne lite där :-). Framförgåendet är så där... ibland tappar hon riktningen en del... och ibland tror jag hon glömmer vad vi gör, men samtidigt så tror jag att vi snart är där. Hon drar dessutom rätt mycket i kopplet, vilket jag ju inte vill ha... men bättre det än en nolla!!

Sen var planen att som kvällsövning träna lite doftdiskriminering! Men istället blev det peppning av dotter som grät och svor om vartannat över en Siri som var urkorkad, en brorsa som inte lät henne få träna hans hund, en Bira som inte kom när man ropade, en Siri som inte kom när man ropade, att INGEN hund ville träna med henne, en Lizza som var tvungen att vara med henne hela tiden och.... ni förstår... och jag förstår varför alla hundar just då helst ville fly... OCH varför ville ALLA hundar bara vara med mamma?? Vi pratade en del om att bara träna när man var glad i alla fall och lite så där. Hoppas det fungerade... När övningarna var slut för dagen så gick Siri och gömde sig i ett annat rum... tror hon var enormt sliten efter promenaden på dagen... stackarn... men tror hon tycker det är kul när hon förstår vad Jennifer menar!

I alla fall så ska man vara på bra humör och inte stressad när man tränar hund och då valde jag bort hundträningen i går kväll! Jag får helt enkelt ta det i kväll istället :-).

Nästa helg så blir det en hel helg i hundens tecken och jag ÄLSKAR det!! Sen är jag kanske dubbelbokad hundligt flera gånger om... hi hi... men jag hoppas det löser sig!! Lördag: info om hund-fys på klubbstugan! Söndag: TJH-träning (som jag troligen hoppar), grönt kort (för draghundskörning) och kurs i doftdiskriminering! YES!! Ska också lura med mig båda barnen (hoppas jag) på det gröna kortet... Kanske blir det också lite prova på att åka hund då på söndag, men det beror ju lite på tider och så för mig...

Och Ulrika... visserligen älskar jag jämthundar... men jag tror det är lättare att ta korv än att byta ras :-D!!

Hej hopp!!

Inga kommentarer: