tisdag 14 februari 2012

dofter o måndag!

Det här med doftdiskrimineringen är verkligen svårt... SKITSVÅRT!! Och jag funderar på att lägga upp en liten plan... om man tränar intensivt, kanske 3-5 pass per dag, korta pass och gör det 3-4 dagar i sträck och sedan tar en paus i 1-2 dagar innan man försöker igen. Nu är ju det helt omöjligt för mig, om jag inte då skulle kliva upp 4, typ, och lägga mig... för sent... men jag tror det skulle göra susen! :-). I söndags lade jag in ett kvällspass med doftdiskriminering igen! Ett litet kort pass och på samma nivå som där jag slutade sist. Varken Bira eller Lizza har en aning om vad jag klickar för... de "snorklar" som bara den ner i hålet på krukan, men har inte sammankopplat klicken med doften... ha ha ha... det kanske kommer! Bira, hon suger tag om krukan med tassarna (eller slänger upp en tass), skuvar runt krukan medan hon... doftar eller vad hon nu pysslar med... ha ha... jo, framdelen är liksom liggande medan rumpan är uppe, som en lekinvit typ! Jag ska försöka filma ett pass med dem båda någon kväll! Och se om jag kan lyckas få tid att ladda upp dem så ni får se :-). Roligt har vi fast vi inte har en aning om vad vi pysslar med!

Igår, då var det måndag och min endal lediga måndagkväll på ca 100år eller något... :-), nej då, den 27 feb har jag faktiskt en ledig kväll igen, ja faktiskt en helt ledig måndag.... och den 5e har jag tagit sem, men då vet jag inte om jag tänker åka dit ändå :-), men sen tror jag det dröjjer innan jag kan få en måndagsträning igen... OM vi inte kan träffas i Älvros då istället :-). I alla fall är Johan borta på prao och sover borta så jag tog med mig både Bira o Lizza för lite träning :-)! Och hon är såååå kul!!! Åh vad jag också vill ha en spaniel att träna!! Allt är bara så... glatt!

I alla fall började jag med Lizza... vi tränade linförighet... och har det gått så snabbt att flytta bak henne, eller har jag bara fel och ser galet?? Visserligen skulle det inte bli fel om hon kom bak en liten bit till, men detta räcker!! Och det är härligt och bara att hoppas att det håller även när en tävlingsledare kommer in i bilden! Tjohoo!! :-)
Sen blev det framförgående... och lite svajjit är det, poletten är inte 100 nere, men nästan och om jag avbryter när det börjar vimsa mot någon doft och gör om helt så fungerar det mycket bättre än om jag bara ger ett nytt kommando. Kanske kan det bli! Sen tränade vi på att stå stilla, riktad framåt, medan jag drar lätt i kopplet bakom henne och det var ända sen i höstas som vi tränade det och det fungerade mycket fint! Frågan är om jag ska kalla det stopp eller om hopp-stå ska få bli stopp... hmmm... och så ska jag snart pyssla ihop detta till ett moment som jag ska få poäng i när vi startar vår första tävling i vår (eller när det nu blir :-) )!!! Vad skönt det känns... och äntligen har jag nya regelboken och kan lusläsa på :-), så jag inte missat något nytt!
Sen tränade vi platsliggning... 3-4 minuter i en vända och jag gick kanske 25m... målet här är minst 15 min när vi tränar ensamma.... och jag gjorde också några kortare platser.

Sen var det vita farans tur :-). Och vi tränade på sitt på visselpipa och inkallning med visselpipa och varvade detta en del. Vi tränade på sitt under rörelse och det tycker ju Bira är svårt. Dock gick det bättre idag från början än vad det gjorde efter vi mixat sittet och inkallningen. Bra att veta och bara att träna vidare! Hon ska ju med lätthet fixa båda och med lätthet skilja på signalerna. Jag ska också se till att ha med mig bättre belöning för inkallningarna och se om jag kan få en högre fart och mer energi i dem! Bira och jag lekte också en lek... hon ska göra sitt bästa för att komma upp i fotpossition med mig, jag försöker smita ifrån henne... gör det rätt så enklelt nu i början, men kommer göra det svårare och svårare :-) också här ska jag för särskilt snygga försök belöna med bättre godis!! I alla fall tyckte hon att denna leken var superkul!! Så roligt att se hennes engagemang!

På promenaderna har jag blivit duktigare på att i alla fall jobba med Lizza och få lite kontakt med henne :-). Och det känns riktigt bra!! Måste väl också berätta att i förrgårkväll, då stod jag på näsan efter dem... idioter!! När båda gör ett jag-ska-döda-rådjuren-där-framme-ryck samtidigt och efter ca 20m släpande och när jag trodde allt var över (de vände mot mig, tog kontakt, fick godis, osv) så slängde de sig båda två och tjohej så åkte jag ut på rygg i lössnön, men då blev det för tungt för de små sötnosarna (vilket jag i ärlighetensnamn inte var vad jag kallade dem för just då...). Hoppas ingen såg mig :-)! Synd att jakttiden på rådjur är slut... ;-)

Hej hopp!

Inga kommentarer: