söndag 1 januari 2012

2011 o 2012

Hmmm... jag hade visst en del mål... och jag tror inte jag uppnått ett enda av dem, men jag har inte kollat på det, men det verkar troligt, eftersom vi typ inte uppnådde något under förra året :-).

Ska man då ha mål?? När man ändå inte kan uppnå dem!?? Ja, för mig är det ju en sporre, ett bevis på vad jag vill, önskar och tränar mot. Det gör mig inte ett dugg att jag inte uppnått några mål, vi har ju jobbat oss mot det och vi har haft roligt, trevligt och lärt oss en massa på vägen!! Och det är ju ändå det viktigaste!! Om man däremot är av typen att man deppar ihop över att man inte uppnått målen, då kanske man ska gå en anti-seriös-kurs (typ), eller överväga att inte sätta mål, eller sätta målen så man själv är den enda som kan styra om man klarar målen eller inte... dvs ha som mål att träna 3ggr i veckan på sitt (fast inte ens det klarade jag ju :-D :-D!!!)!

Vad har då 2011 gett?? Joo... troligen den första Clumbern någonsin som blivit TJH!! Och DET är faktiskt inte dåligt... men, det var inget mål jag hade... :-). Men, det är rätt häftigt...
Det har gett mig vetskapen om att ett upplägg med x-antal träningspass i veckan GER resultat, även om passen blir korta...
Jag börjar förstå vad en clumber spaniel är, men bara börjar... ;-) (för den oinvigde är det en av de varelser (utom insekter) som kommer överleva undergången 2012 som mayaindianerna (stavas?) förutspått eftersom de kan äta och leva av allt... DET är hämtat från clumberspanielgruppen på fb och bland det bästa jag någonsin läst!!!).
Jag har lärt mig att Lizza har IQ (ingår i A-L-L-T) och är supersmart, men ibland hänger inte allt med och tar då lite längre tid... MEN jag tror/vet också att den tiden ger ett mycket gott resultat. Förvirrande?? Apporteringen tog typ 50 år att lära in... mycket också för min tugg-rädsla och mitt hat till momentet. Jag fick belöna både bra (med korv, frolic + jubel) och mindre bra (med frolic) försök för att få ett bra gripande och hållande. Jag slet som ett djur :-) för att få henne att bära den och kunna göra ingångar med den... När vi tränade ingångar på avstånd och med fart, då var hon smartare än mig och kedjade ihop en egen kedja (sitt kvar, spring ut, gripa, sitta, vänta på vidare instruktioner...)av apporteringen, ha ha... men resultatet (som ju ännu måste underhållas) blev en 9 på sista tävlingen vi gjorde och... det är rätt ok när det är en rottis tycker jag :-).

Mål för 2012!!

Jag o Bira... bli grym på spår (hårda spår, spår m störning i osv), få bättre markeringar i TJH-träningen och komma någon vart med jakten. På det sistnämnda vågar jag inte precisera mig då regler för prov är nya, men vi ska få till bättre vattenarbete och ett bättre sitt i alla fall!!! YES!!! Och till detta då så hoppas jag på små söta vite bebisar under vår-vintern :-)....

Lizza ska ju också ha bebisar under 2012 och jag vet inte riktigt när... vilket ju gör det hela lite svårare att planera :-). Vi ska dock få bättre spårarbete, påbörja uppletande träning (med målet att bli världsbäst!! men steg 1 är att komma till matte med föremålen... ;-) ), få till så momenten i appell o lägre är "helt" klara och påbörja inlärning av högreklass-momenten. Hmmm... detta var ju typ vinterns mål :-D!!! Men, tanken är väl att tävla så vi kommer upp till högre klass under året, så får vi se hur långt det kan gå... Vi ska också försöka oss på ett viltspår eller två i öppenklass, någon utställning, en extriörbeskrivning...

Det här låter väl bra?? Tror ni jag tar mig vatten över huvudet?? Tanken är ju att jag ska jobba också... ha ha... Men jag har nu bestämt att jag måste få till träningspass dessa veckor när jag jobbar till 19. Annars blir det mest hem, mata hundar, rasta och sen sova och nu SKA jag (= också ett mål!!) träna minst... 3 ggr per vecka även dessa veckor (och inte bara på helgen!!). Det låter väl bra!? :-). Jag ska också bli bättre på att skriva träningsdagbok (varför inte ta med dem på jobbet och sitta här och skriva??) Phu, nu börjar det bli mycket... ;-).

Nu ska jag snart gå på lunch och telefonerna har börjat ringa, så jag måste väl jobba lite ;-). Kanske kommer det fler kloka tankar under dagen! GOTT NYTT ÅR!!!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Bra mål o man måste drömma och våga satsa.
Bäbisar längtar vi efter både vita och svarta.
O träna tillsammans ska vi göra ofta och mycket!
Kram och god fortsättning!

Liza sa...

God fortsättning på det nya året!
Att du fixar dina mål tror jag på! Du är ju en målmedveten person :) Annat än virriga jag det :P
Åh, vad spännande om o när det blir bebisar :) Håller tummarna att det blir.
Kramar