måndag 9 januari 2012

Hundjakter, vabb och annat!




Japp! Konstaterade i lördags att jag då varit ledig totalt 3 dagar under barnens jullov. Kändes ganska tungt ska jag säga... skulle ju hinna bli 4, men vad är väl det när vi alla är vana att gå varandra på nerverna hela lovet!?? I alla fall så har barnen en extra ledig dag i år, idag och hux flux så fick vi 5 lediga dagar tillsammans! Jag gissar att Jennifer får vara hemma i morgon också, fast hon börjar piggna i nu. Man ska vara rädd om smittan... Ja, hon kräktes i gårkväll... sen kan jag inte svära på att det är magsjuka, ännu är alla vi andra friska och krya! Hoppas vi håller i det!

Ännu har ingen promenad gåtts... Johan är ute med Bira nu, jag ska ta de andra när de kommer in... men, vi har dragit på det lite idag. Tänk så lat man blir bara för att man inte måste iväg :-), ja, sen har de sagt att temperaturen skulle slå sig på em, och det skulle ju kännas bättre! -25 är gränsfall, men nu är det bara -20 :-).


Så, under mina två lediga dagar har jag jagat en massa hund... Fy bubblan vad jag hatar 45:an!! Och ännu värre nu med all turisttrafik!! URK!


I lördags var vi bortbjudna på middag, mycket trevlig och gott! Sen belv det tidig kväll eftersom jag var ganska slutkörd... När vi nästan är hemma har någon stannat med varningsblinkers... Det är en lös jämthund på vägen, och han hade försökt fånga den, men misslyckats! Vi åker efter hunden för att göra ett försök, men den drar ut i skogen... bra det då... men vi stannar ändå i den närmaste gården där det finns jämtar. Deras är det inte, men han vet vems... vi åker dit, ingen hemma, vi åker hem och försöker hitta ett mobilnummer, lyckas tillsist... När vi lite senare går ut på kvällspromenad med Bira o Lizza så får vi höra att de ännu inte fångat honom, men han är längs byvägen nu... Pratar med ägaren... det finns ju en viss chans att han kommer till oss som går med tikar... hoppas hoppas... vi går längre än vad vi brukar, vänder för att gå hem och ta de andra och gå samma väg med dem, fast jag inte brukar det. DÅ ser jag och Lizza honom i skogen samtidigt!! YES!!! Fast hon skäller på honom så är han och svansar runt oss... 2 eller 3 ggr lyckas jag lägga Lizzas koppel runt halsen på honom, men han backar ur det... Under en mindre tur han gjorde runt oss lyckas jag också ringa P-O som får ringa ägaren och tala om att han är vid oss... Och då, då lyckas jag lägga snaran jag gjort runt halsen på honom och dra åt!! VILKEN LÄTTNAD!! Sen gick jag där med Lizza på ena sidan, i ena änden av kopplet och en stilig jämthundskille i andra änden. Det fungerade utmärkt! Och han var väldigt hyffsad och gentlemannamässig mot både Bira och Lizza, ingen påflugen yngling! Mysigt med sådana! Och skönt för alla inblandade som nu kunde sova lugnt! Och tur det var vi som mötte han och inte Birgitta som var ute med sina två killar...


På söndagen, så kom jag på när jag var ute att jag skulle fota solnedgången... och då, på väg upp på vår bro, så glömde jag titta på Siri under 5 sek... och är man rottis och heter Siri och är utrustad med 2 hjärnceller, då kan man inte lyssna samtidigt som man spårar något... Vilket resulterade i att Johan och jag rände runt och letade Siri i en hel evighet!! Tack och lov gick hon hem, så Jennifer kunde släppa in henne. Men, man blir så jäkla rädd att de ska komma ut på vägen!!


Tanken var igår att träna lite kryp och lite backa... inget blev det då jag fick pyssla om Jennifer istället! Ja, och sen kom mamma och pappa förbi, och knepigt nog vågade de sig in. Hoppas de håller sig friska och krya! Eftersom Lizzas kryp har utvecklats ganska fint, så känner jag att jag skulle vilja ha mattan nu, så det blir bättre rent teknikmässigt att krypa... Vi får se hur det blir i kväll. Det är ju måndagsträning och troligen kör vi den inne och då har de en bra matta där på klubben!


Har ni läst Matildas blogg? Finns länk till höger... och hon har skrivit om en utmaning för Januari månad som handlar om att lära hunden 5 st trix... och jag önskar såååå att jag kunde haka på det!! Trix är suveränt!! Funderar dels på hur jag ska komma på 5 trix och sen hur jag ska hinna träna dem... hmmm... jag ska fundera någon dag till! Jag funderar också på att lägga till lek med Lizza på min mål-lista... jag måste bli bättre på att leka med henne och att utveckla leken och jobba med leksaksleveranser... TA TAG!!


Hade också ett inspirerande samtal med Liza igår och känner att jag vill hjälpa henne så mycket jag nu kan... och så blir jag SÅÅÅÅ enormt sugen på att köra drag med spark och drag med skidor och... aaaahhh!!! VILL!!!


Har även en plan på att åka ner till Ljusdal och lyssna på/prata om de nya reglerna i lydnad och bruks. De har kvällar där, 2 för lydnad och 2 för bruks och så väljer man att åka på de som passar en bäst... Känns som super inspirerande och givande!


Nu ska jag pussla med Jennifer innan jag går en runda! hej hopp!

1 kommentar:

Liza sa...

Tack själv för en trevlig pratstund :)
Ja fy och usch när hundar kommer lös och de måste liksom ut till vägarna :( fast det är väl där alla goda dofter är förstås.
Ja det skulle vara intressant att lyssna på det men om J-Å kan komma slipper vi ju åka. Kan väl höras mer om detta va?
Ja hoppas ni klarar er från magsjuka...peppar peppar och att Jennifer är frisk nu.
Kramar