fredag 13 januari 2012

Husdjur!

Ok... ni (om ni är några :-) ) som följer min blogg, ni kommer kanske ihåg förra vintern och att jag då skrev om Jennifers och min diskussion angående hennes husdjur, Algot (rådjur), som jag tyckte platsade bättre på ett annat ställe än utanför mitt köksfönster (i frysen...). OCH jag undrar verkligen vart hon får sina konstiga idéer om husdjur ifrån!!?? Konstiga barn... Mamma, vet du?? ;-)... OK, jag hade i alla fall mina husdjur inomhus och inte matade dem utanför köksfönstret... Nu lovade jag ju, snäll mamma som man är, att inte skjuta Algot, utan hans pappa som var större (=mer mat!) istället, men, ja, Algot var liksom min reserv... och det blev typ hyggligt emottaget ;-)


Nu har Jennifer hittat ett nytt husdjur... undra om hon funderat på hur hon ska mata honom/henne?? DET heter Ugly, men är bland det finaste jag sett och jag kommer inte skjuta det och stoppa den i frysen... SÅÅÅ häftigt!!


Får jag presentera...


I måndags var Johan och jag in till Sveg och tränade! Vi började utomhus och jag körde då mest linförighet... efter 10min höll jag på att frysa ihjäl (det var inte ens kallt...) och jag gick in och fortsatte! Det måste varit min övertrötthet som kylde ner mig... Inne så tränade vi på kryp, på en matta, men den långa bästa fanns inte där :-(... Lizza börjar verkligen bli duktig!! Nu ska jag bara lyckas fånga rätt rörelser... MEN jag tror jag börjar med förflyttning över huvudtaget och väntar ca tre tillfällen till innan jag mer studerar hur hon rör sig. Rätt eller fel?


Sedan tränade vi på backa och kanske kanske kan jag få till något, OM jag inte lyckas klicka och hon sätter sig exakt samtidigt varje gång... typiskt!


Med Bira (som jag då tjuvlånade) kollade jag lite över det här med att ligga, ligga kvar, dutta på pinne, ligga kvar och det är nog bland det svåraste Bira har gjort tror jag... ha ha... Nu gjorde jag så att jag klickade för ligg och för ligg kvar, jag klickade för nosdutt men väntade med godisen tills hon hade lagt sig ner igen (hon flyger upp efter nosdutten...) och kanske kanske anade vi en förbättring fast vi bara testade några gånger. Johan har något att jobba med! Och jag tror just det här med att belöna i position är ganska viktigt på Bira, annars svävar hon lätt ut under momentet också.


Har sedan haft ett pass med Lizza här hemma också... på den nya mattan!! och hon gör stora framsteg i krypet tycker jag... troligen så stora att matten snart måste ta en paus och tänka igenom hur upplägget var tänkt och var jag ska lägga nivån i träningen :-). Backandet blir bättre... nu stördes hon av mattan, liksom fastnade på den och trodde mer det var något med den... så jag rullade ihop och körde. Hon är bättre, steppar inte lika mycket, men hon är inte bra! Kul att pillra med något "oviktigt".


Kan ju också säga att jag är SUPERSUGEN på att gå kurs med Lizza nu... Åååå vad jag vill!!


I alla fall fick de sedan göra lite alla tre (ok, 4, Siri kom och tittade efter 5min, typ när vi var klara)... Lizza o Bira fick belöning för backande och Tanija för att hon ställde sig upp!


Hej hopp i lingonskogen!

1 kommentar:

linaa sa...

Hej!
Ja vi kämpar på. Börjar ta sig äntligen.

Hur jag fått henne mer bakom... förr hade jag ofta min arm i position med min egna kropp och belönade framifrån eller mer upp ifrån från sidan... eller hur man ska förklara.
Men nu har jag armen mer bakom mig och belönar bakifrån fram till henne och hon tar den från sidan... o de där lät konstigt eller? förstod du? Det har iaf fått henne mer rätt, men behöver fortf få igång trycket framåt i gången.. Tips?