tisdag 1 februari 2011

träning

Igår var jag som vanligt och tränade i Sveg. Och jag kan för mitt liv inte förstå hur min söta goda lilla rotta kan förvandlas från en super-hund till ett sniffande monster... Ha ha... alltså hade vi inte någon bra träning igår, samtidigt som jag kanske tror att det var en riktigt bra träning och precis vad hon behöver! Nu var det faktiskt flera hundar och de flesta hundar som Lizza aldrig sett, eller sett för länge sedan... och hon hade det superjobbigt!!! Men, mest troligt inte lika jobbigt som han som stör sig på löptikar...

Lizza nosade en himla massa och tillsist tröttnar man, men jag... försöker avhålla mig från att bli irriterad och arg, för jag tror inte det ger något alls tillbaka i slutänden. Men, att sitta och titta på de andra hundarna är ju inte något för Lizza, hon har svårt att koppla av och vill då hellre träna... hmmm... (Och är vi borta så får jag tvinga henne att lägga sig och tvinga henne att ligga kvar, och plötsligt blir hon trött och sover som en stock... om Lina m Luzza undrar om hon är ensam i hela världen =D )

Platsliggning bredvid andra hundar genomförde vi... det gick toppen, men hon tyckte det var jobbigt. Jag belönade ofta och varierade hur långt jag gick ifrån henne, vill ha trygghet här! Men, helt klart behöver vi träna på det här... och det är ju så dax nu med löptik och allt :-).

Jobbade också en del med läggande... och hör och häpna, även om hon fortfarande är helt inskruvad på stå så fick jag till en del lägganden under baklängesmarsch (näsa mot näsa) där jag kunde ta 1-2 steg från henne!! Snart kan vi ;-).

Funderar också en del över framförgåendet... Det är ju "bara" en två i koeff i appellen, men det känns bra att ha det som grund inför kommande framåtsändande och om vi inte skulle få till apporteringen så MÅSTE jag ha detta! I alla fall... har ju jobbat lite efter klickersmarts film (länk till höger) och f-n, varför är inte mina hundar så smarta?? Eller är det jag?? och så rinner det ut i sanden... kanske ska jag "targeta" in det i alla fall, eller försöka träna det efter min skogsstig... I alla fall, jag tyckte inte jag kom någon vart med detta och de vill helst sätta sig, förstår inte att jag klickar för huvudet... ja, både Bira och Lizza... Ska jag försöka en gång till? Jag fuskar och pillar dem på magen (och klickar, matar godis framför och står själv helst bredvid långt bak och kör med omvänd lockning OCH plötsligt ser det ut som jag har 15 armar och alla förstår varför jag misslyckas!) för att de ska stå upp... Tvivlar enormt på mig själv som tränare... och testar med Tanija! Ok, en hund som inte är en klickertränad hund, ja jo, lite... men hon har blivit tränad på typ alla sätt du kan tänka dig... Nu ställde jag mig med henne mellan mina ben, pillade på magen och klickade för huvudrörelse... Hon fattar att hon ska titta framåt efter ca 4 klick, men tror också att hon ska sätta fram en tass (såg inte att jag fick med den ), ser ut som hon tänker buga (något att lära Luzza kanske ;-) ). MEN varför fattar min helt otroliga jycke detta och inte de andra?? Hur får man en hund så??

Anledningen till att jag är orolig över att inte få till apporteringen är för att jag är orolig över att hon kommer ta den och sticka av planen, typ... Hon har ju enormt svårt att komma med sakerna till mig och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta... Kniper det behöver vi ha en lydnad så vi klarar oss utan apportering, men då kommer vi aldrig komma till SM ;-) och det finns ju dessutom något som heter uppletande och som ingår från högre klass... ha ha...

Nu ska jag göra en himla massa ;-)

2 kommentarer:

linaa o Luzza sa...

Jasså är inte Luzza ensam om detta haha. Skönt att höra att de finns fler, o dem är släkt dessutom;) haha.
Vore kul om vi kunde få lite närbilder på Lizza så man kan få se hur lika dem är utseende mässigt oxå;)

Liza sa...

Först vill jag bara säga att jag hmade när jag läste din mening om mina "stjärnor"... möjligtvis en stjärnas baksida då.
Oerfaren som jag är så ta mitt förslag med en nypa salt ang frmförgående... Kan man inte göra som vid bakomgående... Man går på en stig och säger framför i stället för bakom. En tanke bara.
Kramar