fredag 25 februari 2011

Besök


Nu är det ett tag sen sist igen och jag tycker att allt går i ett och samtidigt är det inget nytt som händer. Vi tränar på samma saker, det ser ungefär lika ut, och hur roligt är det att läsa??
Sjukdomarna har gått i ett i huset, men jag tror inte Jennifer hade någon vanlig magsjuka, precis som det kändes från början, men hon fick vara hemma från skolan ett par dagar ändå... och det som då händer på hundfronten är att de blir lidande och inte får sina vanliga promenader OCH de kan bli så smått gräsliga... =) Nu tycker jag ändå att de fixat detta på ett bra sätt!

I tisdags var jag med mina bästa vänner och käkade lunch. Skulle bli en fika på Sveg, men blev en lunch på wärdshuset i Lillhärdal. Vi måste bara ta oss tid oftare, för det är så... äh, ni är så bra!! Roligt när man faktiskt kan följas åt från kyrkansbarntimma och genom hela livet OCH veta att ni ALLTID finns där och inte blir sur om man inte ringer på ett halvår =). Ni är BÄST!

Det har varit några riktigt kalla mornar, nästan -35 en morgon, men det stör mig inte så mycket (utom att det är svårt att gå ut och träna hund på kvällen), dagarna har varit strålande vackra och tempen dagtid har stigit till närmare -10 och bättre än så är svårt att få! Igår var det en av de kallaste dagarna jag upplevt!! -17 på morgonen, -10 på dagen och enbart halvklart och till det en isande vind (!!) som inte bara drog, utan som tog i ordentligt! Brrrr... Idag är det dock mycket mer behagligt, runt nollan, blåser kallt... men jag SAKNAR solen!!

Igår fick jag ett SMS som gjorde mig glad =). Det var en förfrågan om jag ville träffas och träna idag på klubben. YES!! Så, först kl 9, tid på arbetsförmedlingen, sen lite shopping och checking av morgondagens SM-pass (draghunds-SM i Sveg i helgen). Jag ska ha hand om invägningen och jag tror det blir bra! Ja, sen blev det träning på klubben...

Vi började med lite vanlig lydnadsträning och för mig och Lizza blev det mest fokus och jobba lite för att få uthållighet. Svårigheten ligger här hos mig och att jag kommer ihåg att variera belöningsfrekvensen! Det är så lätt att bara gå och gå och tro att hon alltid följer och tycker det är roligast att göra det. Sen la vi en platsliggning och det är nyttigt att göra en sådan med en annan hund, men jag upplever det inte som att hunden bredvid är någon svårighet, den skiter hon i. Bara jag lär henne att ligga längre pass och på rätt avstånd så tror jag detta kommer gå som en dans! Och det är så himla skönt när de inte störs av de andra hundarna!!

I alla fall, en av anledningarna till att vi träffades var att vi skulle skjuta lite och se vad våra hundar då gjorde. Jag vet ju att Lizza inte har brytt sig om skott, jag vet också att hon reagerade på raketerna i nyår med att skälla på smällarna OCH då hon har en förmåga att reagera med skällande på det mesta så trodde jag hon skulle göra det nu också... Ibland kan man dock fundera över om min hund är DÖV... =D =D. Första smällen, ha ha, jag tror inte ens hon rörde ett öra... när jag vände mig om stog skytten dubbelvikt av skratt, jag hade ju berättat om mina misstankar... he he... I alla fall sköt vi tre smällar till och den sista smällen var den som hon reagerade mest på och det var nog för att hon såg skytten röra sig =). Det känns i alla fall KANON! Jag hoppas och tror att vi ska träffas nästa fredag också.

Annars har jag också fått mig lite tankeställare vad gäller den träning vi pysslat med här hemma inne också. Ibland får man bara så bråttom efter resultat och så... och så glömmer man det "rätta" tänket. Jag har jobbat lite med att Lizza ska kunna stå stilla och fokusera framåt och jag rör mig lite runt henne och bakom. Detta ska sen användas till att stå i framförgåendet. Nu "fuskar" jag och använder mig av avståndsbelöning, men grejen är att jag har känt att vi ändå inte kommer framåt i träningen. I förrgår tog jag mig dock i kragen och tänkte till. Så, nu gör jag som man ska... 10 godbitar i fickan, jag kör alltså 10 repetitioner och sen en kortare paus och sen 10 nya OCH PLÖTSLIGT så gick utvecklingen supersnabbt... ha ha... Nu har jag börjat säga "stå" och ska snart börja exprimentera med att ta bort koppen som hon siktar på idag. Jag tror att det ska fungera bra.

Så var det mitt besök då... den kom här om dagen och var här riktigt länge... riktigt fina är de och inte hade den skabb heller. Nu kommer jag dock snart att få fobi mot dem då det kommit rapporter om dvärgbandmask LÄSKIGT tycker jag!! (och jag svär över alla j-la hundägare som fuskat med avmaskningen!! och jag kan sätta en slant på att det är så det gått till!!!). Nu var den här igen idag och jag insåg att den haltade, eller snarare gick på tre ben... stackarn och då tog jag snabbt beslutet att den måste få hjälp. Vilda djur klarar sig inte trebenta och det är väl troligen orsaken till att den är här mitt på dagen också och jag tycker inte den ska behöva plågas...

1 kommentar:

Sussa sa...

lunchen var fantastisk! ni är bäst ;-)
ja de är skönt med vänner som ni som alltid är där även om det tar lång tid emellanåt men när vi träffas är det som igår, men fångar upp direkt och allt är som det ska vara! underbart!

hoppas räven fick hjälp... stackarn... :-(