tisdag 8 februari 2011

ibland!


Ibland blir man bara så otroligt full i skratt =D!! Först läste jag igår om Lena & hennes hundar och om inkallning med spaniel, hare som hoppar upp framför näsan på den och den ser det inte... rottis 15m bort ser den givetvis!! Och PRECIS SÅ är det!! Lizza ser precis ALLT när vi är ute och knatar, Bira ser ingenting... MEN hon har en ENORM näsa för allt... och så har hon bomullstussar i öronen! I alla fall så är det roligt att läsa om att man inte är ensam i den här världen med sina problem... ha ha... Måste ju också berätta att hennes Dacke låter precis som Tanija låter när annan hund tränas...och det är ett ohyggligt jobbit ljud när man försöker fokusera på annat... =)

Det andra roliga det handlar om Lina & Luzzas träning mot att kunna backa slalom och om en övning som de gjorde utan att egentligen veta varför!! ha ha... vi gjorde precis samma övning!!! Ha ha ha... men jag TROR jag vet varför... ha ha...


Igår var jag till tandläkaren och min lugna stund i stolen med en toppen tandsköterska blev en viss panik bland personalen där på folktandvården =D... Ja ja, jag är hemma igen, inget större fel på mina tänder men jag hade fått någon liten basilusk i en tand så den tänkte dö (hade nog dött)... inget hål dock! Nu borrade de ur tanden och sprutade i något gojs, täppte igen och så ska vi fixa det på riktigt en annan dag! Men, när jag låg där i stolen och de tog en massa bilder... det är rätt jobbigt med alla saker i munnen, då tänkte jag på stackars Liten och apporteringen... Tänk om det är så här hon känner det när jag stoppar in apporten (hon tar ju den frivilligt, men ni förstår)!!! Stackars hund... tur hon blir helt sprallig nu när hon ser apportbocken, annars skulle jag ge upp nu efter dessa tankar! ;-)

Men, jag trotsade kylan några minuter och tog ut Lizza-liten på Ica parkeringen! Hon är ibland en toppentjej, fast hon är helt borta i hjärnan just nu... Funderar på om det är det som rinner ut där bak. Kanske ska köpa en plugg! ;-). Nu när hon kom ut så har hon två tillstånd. Löp-lukta tillståndet och jobba tillståndet. Det är ganska intressant hur hon försvinner in i något av dem och allt annat runtomkring liksom bara försvinner, sen byter hon tillstånd rätt som det är! Nu såg jag att lukta-tillståndet snabbt tog överhanden när vi kom nära kanterna av parkeringen, där kanske någon kissat... Och nu så här dagen efter så inser jag ju att jag borde använt mig av Premack-principen och belönat henne med att få gå och lukta. Men, parkeringen och intresset för dofter finns kvar!! I alla fall så tränade vi en hel del fot och focus, med avbrott för "titta där". Och vet ni hur roligt det är att först läsa om en sak i en bok och sen gå ut och uppleva samma sak själv!?? I släpp kontrollen lös så skrev hon om att de hade problem med att fota två hundar när de såg på varandra eftersom de bara flyttade ögonen en tiondels sekund och sen kollade på sin matte. Precis så var det igår!! Lizza slängde ett öga på tanten och farbrorn som gick förbi, utan att röra huvudet, och sen ögonen på mig: "såg du, såg du"??. Ha ha... nu är vi inte helt där ännu, för från starten tittar hon mycket mera på allt, men vi jobbar oss mot det och just nu känns det som att vi gjort ENORMA framsteg!! Inte ett voff, inte ett "utfall" mot en endaste och ändå var det många som klev ur sina bilar bredvid oss, äldre människor som gick fram och tillbaka (de rör sig annorlunda) och någon med spark! I alla fall kändes det alldeles UNDERBART! Vi gjorde också ett par inkallningar, dock bara i koppellängd... törs inte släppa henne helt när vi är där och löper...

På kvällskvisten så var jag också in till klubben och tränade! Helt ensam, som vanligt... =)... Nu hade jag tagit med mig Bira också om någon mer skulle vara där så vi slapp störa alla pojkar! Började i alla fall med Lizza och vi körde inomhus.

Började med apportering och nu fungerade övningen igen! Det var dock lite si och så... jag upptäckte att om jag la den för långt ifrån henne så "missade" hon den, även om hon klev på den, men la jag den nära henne, då kom den med! De gånger hon gick över den så avvaktade jag och då gick hon och hämtade den. Om detta är rätt eller fel kan man ju fundera på och vända upp och ner på, men nu gjorde jag så och jag tänker i alla fall inte springa och ta den för henne, den är ju min, men det behöver inte hon veta ;-)! Frågan är ju nu om jag verkligen ska köra varje dag, vilket jag faktiskt gjort!! Eller om saker och ting ska få någon dag här och där att smälta in också! Något att fundera över... det är ju bevisat att det behövs, frågan är mest om jag då kan ta tag i det igen!

Sen körde vi lite fritt följ och denna gång var hon inte helt 100 med, hamnade lite långt fram och så där. Körde också lite halt-träning och det var kalas! Att sitta vid halt är ju inte något som jag lärt in, det har jag bara fått helt gratis! Vi avslutade med att träna "kom" och jag ber om ursäkt om nu klubbstugan är full med saltapinnar! Det var inte min mening... =D. Tog två pinnar och bröt dem i bitar, slängde en näve på golvet och varsågodade och gick sen iväg och kallade in. De bitar som då var i Lizzas mun de spottade hon ut på vägen... ha ha... man riktigt hörde hur bitarna flög!! I alla fall fungerade detta kanon och jag känner att jag behöver en större utmaning i inkallningsträningen!! Ska kanske lura någon av barnen att leka med henne igen... och sen flytta ut den övningen! Kan kanske hjälpa i komma in med leksaksträningen också, hmmm...

Sen, då husse varit sjuk nu en längre tid så lovade jag också mitt favoritbus lite träning. Sagt och gjort och hon svichade in i klubbstugan som en virvelvind! Märks att hon gillar det här med träning! Jag började i alla fall med lite fot-träning och höll på att bryta ihop!!! Men hallå, var är hunden?? Ok, tillsist fick jag henne att sitta och titta på mig. Vid steg ett övergick hon till att titta i taket, 5m längre fram och så gick hon bara!! Även om jag stannade... hu! Vilket mega bekymmer!! Hur i hela fridens namn klickar man fram ett nytt beteende!?? Man kan ju inte bara trolla att hon slutar titta i taket!! I alla fall testade jag att ha henne stående vid min sida och titta på mig och det fungerade bra, oväntat bra måste jag säga!! och jag jobbade lite med det... det enda var att hon har mycket lätt för att byta position efter klicket och komma helt fel och egentligen ska det ju inte spela någon roll, men det kan göra det och jag försökte då belöna in henne i rätt position igen. Kanske ska avslöja att Johan GAPSKRATTADE när jag kom hem och berättade om hennes taktittande och han sa att det inte alls var så... och det hoppas jag verkligen!!

Sen körde vi lite hålla apport, att kunna gripa den på kommando, och bara då och att kunna sitta stilla och gripa den. Bira har ju annars pippi på att lyfta på rumpan när hon griper, även om det inte behövs! I alla fall, när jag satte mig på huk fungerade det att sitta stilla och gripa. Ska köra lite mer sån träning och se om jag kan få till det när jag står också!

Avslutade med kom träning! Gjorde lika med henne... ut med lite salta pinnar och kallade in! Lätt som en plätt sa Bira och jag behöver nog öka svårigheten här också, men hur?? Hon har ju godis/mat som sitt absolut bästa... ja, efter vilda (och tama) djur då förståss! Jag har nu sytt nästan klart ett knallrött täcke till henne, så hon ska synas utomhus under denna årstiden också, men ska nog träna lite extra med flexikopplet först och så skulle jag ha köpt ett längre...

Glömde visst att berätta om min och Lizzas backa slalomträning! Började så som jag tänkt. Vi gick framåt och bakåt längs en bänk. Problem ett uppstår (=måste ta tag i!): Lizza vill sitta, inte backa och har nästan fått den skutta-bakåt-på-rumpan-stilen som jag inte vill ha. Och när jag sätter ett ben för så hon liksom av sig själv ska backa in mellan mina ben, då åker öronen ner och ALLT blir superjobbigt och jag kan för mitt liv inte förstå hur det kan bli jobbigt!! Jag har ju ALDRIG nejjat henne eller felat henne i träningen, har inte ens ett nu-blev-det-fel-ord!! och ändå ser hon ut som jag tänkt dänga skiten ur henne och då vill hon bara sitta... URK! Ok. Konstaterat, det fungerar inte! En idé dyker upp (tydligen på flera håll...) om jag kan ha henne mellan mina ben och vi backar tillsammans!? Då kan det ju inte bli jobbigt att sen backa in där!? Sagt och gjort... Lizza sitter fint! Ok, vi börjar då att gå så framåt, tillsammans... och det fungerar i alla fall. Och jag hade ju en target plan här också och då tar jag fram den! När Lizza står där mellan mina ben stå sträcker jag in min hand under hennes mage och in mellan frambenen (skulle haft en target-pinne) och då böjer ju hon sig ner och går bakåt! YES! Och ungefär där är vi nu! Som ni förstår kommer detta att ta tid... om vi ens någon gång lyckas, ha ha... men, allt roligt man gör med sin hund stärker ju bandet och hur det är när hon tycker det är jobbigt vet jag inte! Förhoppningsvis jobbar vi oss över det jobbiga och då måste det ju bli ännu bättre!!?

Har nu läst ut en hundig bok till... Friskvårdens grundstenar för valpar & unghundar. Betyg... svårt... den är bra, inget tvivel, den innehåller bra övningar och hon kan ju sin sak och MÅNGA skulle verkligen behöva läsa denna... Men, min hund är ingen unghund, den räknas som vuxen, sett ur tillväxt-synpunkt och det trodde väl inte jag, för jag tycker min hund är en unghund :-). Lite för mycket bilder, för lite text, mycket lätt att förstå... Men jag vill ha MER!! Jag älskar verkligen det här med fysiologi och har bestämt mig att om jag får ett jobb så ska jag läsa mer sådant (högskola/universitet)... Vill bara veta, supermycket mera!! =) och därför vill ju jag gå djupare in än vad böcker för "vanliga" människor kan ge! Nu har jag några böcker jag rea:t till mig, mest på engelska, sen längtar jag efter en bok på svenska om klickerträning och vardagslydnad. Tror den kommer ha mycket att ge mig! För det tycker jag är svårast, att klickerträna vardagslydnaden... Har också redigerat "upp" Släpp kontrollen lös! Den är helt klart värd ett MVG, en KANONBOK!!

Solen skiner(-7), jag känner för att baka en god kaka, hundarna MÅSTE gå på långprommis idag och... ;-) hej hopp!

1 kommentar:

lina o luzza sa...

Haha vad kul att vi gjorde lika där=D
Som skrivet d e svårt... men de går sakta men kanske säkert hihi.
Vad blir nästa steg... att försöka svänga backande tillsammans... o sedan försöka få de vidare... hmm... verkligen en nöt att knäcka de här. Men som du skriver de e kul oxå allt man ger med sin hund e en utmaning.