tisdag 22 februari 2011

På klubben!


Igår var vi på klubben och tränade igen! Kanon-nyttigt för en liten fjant som Lizza, men även MYCKET nyttigt för Bira-bus. Och detta betyder att vi börjar få fast sällskap där och det är roligt! Igår var vi inne, mest för att vara inne... =). Ute kommer vi ändå vara snart hela tiden. Fördelen med inne-träning är att allt vi gör blir enormt mycket uppe "på" varandra och nu var det två hundar som för Lizza var helt nya och Cindi (stavas??) var MYCKET spännande och intressant!! Men, Kimmie (kanske) lät en massa och det var konstigt.


Det blir inte så mycket effektiv träning när vi kör så här, men det känns ganska oviktigt då i alla fall mina verkligen behöver vara uppe i andra hundar och mest bara lära sig att vara och kanske fokusera lite på matte/husse. Den som verkade minst störd av "röran" var Cindie, eller så löste hon det jobbiga genom att fokusera på sin matte =). Cindie är en sheltie och jag vet inte om det var för att hon är mindre som hon var så intressant, eller om det var något annat. Kimmie kom efter oss och han, stackarn, fick ett Lizza-utfall mot sig... När det blir så, att jag inte hinner med och det blir utfall, då blir jag arg och säger ifrån (automatik??) och normalt ska man kanske flytta längre ifrån och jobba "upp" sin hund... nu på den ytan vi var fungerar inte detta och jag sa ifrån och sen jobbade vi upp oss.

Jag är supernöjd med Lizza, även om hon hade det lite jobbigt så orkade hon fokusera upp på mig och när jag satte mig (för att visa att vi tar paus) och pratade så kom hon och bad om mer jobb. Härligt!! Sen, givetvis, tappar hon ibland och kollar på de andra, men hon kändes inte låst i det utan minsta ljud från mig och hon var helt med igen.

Maja (som inte stavas så) var med också denna måndag, kul, och det märktes direkt att Lizza och hon sett varandra förut och behövde inte "mäta" mot varandra nu. Härligt att saker kan gå över så snabbt =). Men, det måste ju bli en association hos dem också, den där hunden betyder att jag får träna och ha kul med min matte??

Nu gäller det bara att jag tar mig i kragen och tränar UTE och bygger avstånd och tar ordentligt tag i de moment som fattas för appellen... framförgående (inte framåtsändande som jag skrev sist, av bara farten =) ), apportering, hopp, platsliggning... annars känns vi i alla fall nästan framme... och det kanske vi är med platsliggningen också, egentligen =). Igår kunde vi faktiskt köra läggande under gång vid sidan!! =) Men, jag har inte lagt till avståndet ännu... Det känns i alla fall kanon!!

Agneta hade tills igår kollat upp vilka krav det ställdes i lydnaden på hundarna för Cert-prov i bevakningen och "spår-delen", vi hade båda "letat" pistol (jag hittade =) ) och jag har mätt Bira... ha ha ha... och hon jämförde Bira med någon av sina spaniels... Vi pratade också ihop oss lite om GUF-utbildningen som vi måste ha om vi ska bli TJH-förare. Riktigt trevligt! Anette och jag är dock lite inne på samma spår... Vi anmäler oss till sådant OM vi klarar anlagsprovet. Min tanke är att köra Lizza, men fixar inte hon det kanske jag testar med Bira... hi hi... synd att man inte får köra två!!

Lavinhunds grejset, det har jag lite tänkt av... Fick ett mail nu om vilka som blev GK (fast det visste vi ju) och sen då att vi andra gärna får vara med och träna, figuranter behövs ju alltid, men ingen instruktörstid kommer läggas på oss. Och egentligen säger ju det sig själv också, samtidigt blev det lite en tankeställare... Ska jag åka till Funäsdalen (ca 15mil enkel), ligga figge och få köra min hund sist, när instruktören åkt hem, om någon orkar figga?? Hmmm... Alltså, jag tror det är super-roligt och min hund behöver det enormt mycket, men, ska jag lägga energi och pengar i det?? Något att tänka på... träff 2 nu snart tänker jag dock försöka ta mig till!

Nu ska jag snart iväg och fika med mina allra bästigaste vänner!! =) Underbart härligt!! Och vädret ser ut att bli ljuvligt (bara -20 nu...), Jennifer mår bättre och... =)

Inga kommentarer: