fredag 12 oktober 2012

pippifåglar :-)

Igår satte jag ut fågelmat till "mina" pippisar för första gången i år! Troligen sent, men inte lika sent som i fjol... och i fjol fick jag nästan inga fåglar vid maten på hela vintern, säkert för jag var för sent ute och jag älskar att sitta och titta på fåglarna!! Så jag hoppas det fortsätter så som det började igår! Talgoxe, talltita, nötväcka, bergfink (inte så vanligt vid "bordet") och blåmes. Saknar bland de vanliga gästerna svartmes och tofsmes, men de kommer väl.... I morse, inte vid bordet, men i grannens björk såg jag sidensvansar :-) och i vår björk satt fru domherre (hon kommer kanske också till bordet snart :-) ) och en pytte-liten fågel, som jag inte han se vad det var, men jag är supernyfiken och ska kanske ut på spaning, jag såg vart den flög, men då strulade givetvis Lizza. Jag önskar mig ett objektiv som fungerar att fota fåglar med!! Stora o små, flygande o stilla och gärna på avstånd! Koltrasten är också i buskarna och smyger, så där som han bara gör vår o höst! Måste ju då i fågelsvängen berätta att jag i onsdags såg en strömstare. Inte många som vet vad det är, men vet man var de finns så är det inte så konstigt och det är ju en prick som jag brukar se vid dammen i Härjeåsjön och vid en bro här i Älvros när jag promenerar förbi ibland!

Ingen snö i Älvros, man jag vet att det ligger på andra ställen :-), blir lite avis... Hej hopp!

Inga kommentarer: