tisdag 9 oktober 2012

Måndag

Igår så åkte jag till klubben och tränade... hade inte tänkt det riktigt och det hade säkert varit smartare att inte åka, men...

Började med lite "ut" träning med Bira. Hon hade väldigt svårt att springa rakt ut, hon vimsade på åt alla möjliga håll, även efter hon hittat en (lägger flera dummysar på rad ut framför mig) och jag fick stoppa henne och skicka om flera ggr. Jag vet inte om det är så man gör, men jag känner verkligen att jag inte vill att min hund ska vimsa runt på mitt "ut" då ska hon springa rakt ut tills hon hittar eller jag säger stopp. Och om jag då inte stoppar henne så får hon ju tillsist belöning för sitt vimsande. F-N vad jag kan ha fel i hur man gör här, men när man inte vet så får man väl köra på magkänslan? Gjorde också några höger vänster ut när hon satt framför mig och de var bättre! Körde också lite "här" träning och denna del av vårt liv har blivit mycket sämre, så jag måste nog ta tag i det :-). Tror det försvunnit med min jaktträning :-) och det är väl så det ska vara??

Planen för Lizza var att börja med inkallning-varsågod som förträning till kommande inkallning med ställande... och eftersom hon glömmer en kopp med godis när vi kommer mer än några meter ifrån den så testade jag med boll. Det gick inte alls! Jag gjorde en tre meters inkallning och när jag "ropade" hit så vände hon och tog bollen, ha ha ha... testade lite annat grejs också men hela hennes värld kretsade igår kring bollen som låg där... ALLT var bollen och tänk om någon annan råkade komma nära bollen... huuu så hemskt!! Så, jag belönade med godbitar och jobbade med annat som linförighet, kryp, ligg kvar (om ni visste hur snyggt hon kunde krypa mot bollen nu!!) och varje inkallning jag försökte göra i kopplet slutade med att hon slängde sig om och kollade på bollen, sen ev kom hon... belöningsfixerad?? Nästa försök ska jag ha med en bollvakt som kan gömma bollen om hon tjuvar!

Sen åkte jag hem och satte mig i telefonmöte med clumberklubben. Trevligt som alltid!

I dag har jag tränat lite lugnt och stillsamt (om man nu kan göra det med dessa två...) här hemma i köket. På e-kursen jobbar vi nu med fjärrdirrigering och jag har bestämt mig för att försöka lära Lizza att göra skiftena med bakbenen stilla. Detta gör ju att man slipper förflyttningar framåt o bakåt. Det är ganska intressant att exprimentera med! Och passar perfekt när bihålorna är igenproppade, huvudet är nära en explosion, det är +2 grader och regn (som att jag skulle bry mig?? ;-) )... På stå använder jag nu i början handtarget för att få upp henne, sen är jag väldigt imponerad över hur stilla hon håller sina baktassar och hur snabbt hon fattar att det handlar om dem!! Jag använder också handtarget (ja ja, försöker i alla fall) när hon ska lägga sig ner från stå, för att inte få platt fall (att hon sliter in alla 4 tassarna mitt under sig...). Riktigt kul att pillra med!! Filmer finns länkade till i mitt tidigare inlägg!

Bira... vi började med baklängeskryp. Också en lämplig grej att pyssla med för dagen! Och nu har honverkligen kommit på vad det är jag vill, sen är tekniken inte så bra och så har hon lite bråttom och försöker liksom slänga sig bakåt i farten... ha ha ha... roliga hund!! Och om man tittar på svansen så ser det ut som att hon också har riktigt roligt!! Och det är ju viktigast!!

Sen tog jag fram en hoptejpad handske för lite hållfast träning. Jag försöker nu jobba bort från kamp-tänket och mer få in håll i som bara 17 istället och hon får väldigt gärna sitta ner! Jag börjar också försöka släppa med en hand och det tycker hon är väldigt svårt!! Jag tror det är för att hon tror att jag ska ta godis då. Hon tar också illa upp när jag felar henne två ggr på raken för att hon släpper, det är lite synd... men, jag får det att släppa och det är bra! Testar också att släppa och backa för att få henne att följa efter, men då kommer det tugg och det är ju inte tanken. Så, min fundering är nu att bygga detta med att hålla olika saker jämsides med dessa övningar, utan kamp-inslag... Svårt att föklara hur jag menar, men jag ska filma :-). Biras träning finns på film med länk till höger! Där finns också på träningspasset som vi gjorde i Säs i helgen!













hej hopp!

Inga kommentarer: