fredag 5 oktober 2012

filmer

Åh vad jag hittar mycket skojjigt nu!! Är ju hemma och är inte så pigg och latar mig då mest framför datorn och hittar en massa roliga filmer! Jag tycker det är super-roligt att titta på filmer och få inspiration och samtidigt se hur de gör i verkligheten (inte bara läsa)!! Nackdelen är att man vill ut direkt och göra allt :-D!! Jag har ändrat om lite i mina länkar till höger, uppdaterat någon, tagit bort någon och gjort en ny "lista" för hemsidor som är värda ett besök! Apportering till vardag och fest är en av de nya (finns också länk till deras blogg) och här finns det mycket gott att hitta, även mycket grund för den som inte har spaniel eller retriver samtidigt som jag jublar för att det äntligen finns något för sådana som mig :-)!

Igår var jag hemma o vabbade, idag lika så... fast jag tror snarare det är vam, vård av mamman, ha ha ha... Den här förkylningen har verkligen tagit grepp av mig och även om jag måste snyta mig 72 ggr i minuten och är dödligt trött så blir jag irriterad för att jag ingenting orkar. Alltså, det är inte det trötta utan mera matthet... och urtrist att inte orka gå på promenader... och så hostar jag så fort jag rör mig minsta lilla... Åh vad duktig jag är på att klaga :-), men nu ska jag bota det och har bokat rum för två + tre i helgen på ett healingställe! Jennifer o jag packar ihop oss och hundarna i bilen nu på eftermiddagen och åker ner till Säs! Sen kan vi njuta av stillheten och mörkret (hm, jag lär få stå ut med en shoppingrunda på Mora också...) och bara vila upp oss och hon får pyssla om sin mamma precis så mycket hon vill, ha ha ha... Ljuvligt ska det bli! Ja jo... liite hundträning blir det kanske också, annars går väl Bira i taket ;-).

Igår grejsade jag med det här med nostarget o post-it lappar och blev GALEN!! Min hund är korkad och post-it bara flyger omkring! Metoden är definitivt inte gjord för en framfusig rottis... Så jag tar fram magneter och testar och det känns riktigt bra, en stund... sen liksom yrslas det iväg också! Då ger jag upp och plockar fram blomkrukorna igen! På minner henne om att använda näsan genom att värma upp med kaffe under en kruka o tomt i resten och sen kör jag med en pinne med min doft under en kruka och nu går det riktigt bra! hon är inte 100 på det här med markeringen (=frysa), men vi jobbar på det :-). Nu höll Bira på att gå i taket och ville också vara med och efter som jag är lite svag för Bira så... ha ha ha och vad glad jag är att jag gjorde det!! Bira fick ingen uppvärmning med kaffe och inte heller någon påminnelse om att vi jobbar med liggmarkeringar, men se hur det kan gå ändå... :-). Hennes två filmer finns också till höger under mina filmer, på youtube med ljud finns bara den ena... Ett gott skratt förlänger livet! Och efter detta så tog jag tag i allvarligare saker och gick ut för att träna inkallning med ställande! Lizza o jag ska ju vara klara för högre klass när våren kommer och vi ska då bara gå ut och köra vår lägre tävling lite snabbt och sen efter en månad (visst är det en månad man måste vänta!? ) ska vi ut och tävla högre! Och här ingår ju då inkallning med ställande! Och det är ju inte världens lättaste moment, så vi måste börja nu, typ...

  • Inkallning med ställande
  • Apportering av tungt föremål
  • Framåtsändande
  • Platsliggning m dold förare o skott
  • Skall
Hu... ni ser så mycket nytt vi måste få till... det var därför jag hade velat få ett uppflytt före vintern... det är liksom lättare att motivera sig i träningen då! Men, nu börjar jag med inkallningen och funderar över hur jag ska få till framåtsändandet med henne, så tar jag det andra sen... eller... jag har börjat säga skall samtidigt som hon skäller för olika saker (hon låter jämt) och hoppas att hon kan koppla ihop ordet med sitt ljud, vi får se! Sen är bara hälften kvar ;-).

När Johan kom hem från skolan så åkte vi ut så han fick gå blodspåret som jag lagt ut åt Bira. Spårlängd:??? Inte fullt ett öppenklass, men nästan.... Marktyp: hygge med ungskog (2-4m), enbart. Liggtid: 26-27h. Väder: Varierat, mycket regn i spåret, men även en del sol. Bloduppehåll: 2-3st. Vinklar: 2 med bloduppehåll + 3 återgångar. Och hur gick det då?? Jo... det var lite svårt med upptaget, så det behöver hon träna. Här har vi ett minus, hon har säkert lika bra koll på var den som satt upp rutan har gått som var själva spåret är och hon ska ju markera även de spåren egentligen... Men det blir nog bra om vi tränar några upptag! I första bloduppehållet blev det lite rörigt, men inget som hon inte löste själv, det var mer en chock, var tog spåret vägen?? Sen knatade hon på bra, första vinkeln var en med bloduppehåll och den löste hon supersnyggt!! En mindre ringning endast... Sen har hon lite svårt med återgångarna... Jag ska fundera på hur man kan lära henne att lösa problemet här. Ni som gått nya öppenklass (eller vet ändå), hur långt är det mellan spåret ut och återgången?? I alla fall tycker jag att allt blev bättre och säkrare ju längre hon kom i spåret. Även sista återgången var nästan bra och sen blev hon givetvis supermallig när hon hittade sin klöv i slutet!! Och inte skulle hon vakta den heller, utan ville gärna bli ompysslad med den och få den bytt flera gånger mot godisar, men det syntes att hon bara ville byta en liten stund, för den var hennes... :-). Vad roligt det är att jobba med näsan! När vi kom hem slängde hon sig ner och var helt slut, tills jag en halvimme senare berätta något och jublade, då kom hon, pigg som en mört och undrade vad för bra hon gjort nu och ville ha en godbit och då hade hon vilat klart för dagen... ha ha ha... Jag tycker det är häftigt hur ett litet ord kan få henne att helt glömma hur trött hon faktiskt är!

Jo! Britt-Marie påminde mig :-) (tack!). Jag lyckades starta min mobil och har skrivit av era nummer, så även om ni tror att ni slipper så kommer ni inte slippa undan mig ;-). Fanns ni tidigare så finns ni i min telefon nu med! Yippie!!








Hej hopp i höstskogen!!

Inga kommentarer: