torsdag 30 augusti 2012

mycket nu... :-)

Ja, just nu är det mycket på gång... samtidigt så har jag på något sätt inte energin att ta tag i alla de saker som jag faktiskt bara måste ta tag i nu och när jag påbörjar något så tar det så otroligt mycket längre tid än vad jag trott att det skulle göra och så sitter jag här med tidsbrist! Dessutom har jag gjort något helt otroligt briljant supersmart (som vanligt...). Vi har det lite struligt med bilar just nu... eller just nu och just nu... enligt min mening har det varit så i närmare ett år... men men allt är väl på väg att lösas, dubbel-lösas till och med och det känns kanonbra!! Det supersmarta är dock att när jag nu lämnade tillbaka min pappas/mammas 245:a i förrgår så tömde jag den på alla mina hundsaker... och då jag nu lånade deras V70 istället så la jag alla sakerna i skuffen på min 245:a (som står i Häjeåsjön, ca 4 mil bort...), det är ju ändå den jag ska byta till sen... det jag däremot inte tänkte på var att jag nu är helt utan träningssaker här hemma... Och jag hade ju planerat att cykla och spåra idag!!! SMART!! Nu är det ju så att jag har Tanijas gamla sele här hemma och den kan ju Bira ha (2cm för stor...) och kanske Lizza också... annars tror jag att Siris sele (som också finns här hemma) är storleken större... nu är det sele för cykeltur som alltså finns. Så, cykeltur blir det och spåret får vänta till i morgon, för då ska jag åka till Härjeåsjön och börja flytta in i husvagnen + byta bil :-). På måndag ska min älskade LR besiktigas, håll tummarna, och då är kanske all världens problem lösta!!

Att jag åker V70 just nu beror på att jag var till Östersund igår och då tror jag att pappa tyckte att jag skulle åka den istället för min 245:a, hans skulle besiktigas så den kunde jag inte ha. Och hos farbror doktorn och sköterskorna igår så gick det bra o dåligt :-). Jag är blå på båda armarna/händerna... ibland vill jag inte riktigt ge dem mitt blod... jag är nu sjukskriven 25% (av de 80% som jag jobbar...) i 6 veckor (fr måndag), jag har inte några synliga förändringar i röntgen som jag gjorde förra veckan, jag har dock slarvigare rörelse i mitt högra ben mot det vänstra (skönt att det syns och inte bara känns) och vi tog beslutet (som jag redan tagit) att jag måste försöka få regelbundenhet i mat och så vill jag röra mer på mig (därav sjukskrivningen också) och se om jag då kan bli piggare!

Hund träning då... ja, det är ju därför jag skriver här egentligen! Jag ville bara ge er lite bakgrundsfakta till varför jag inte tränat ;-). I måndags jobbade jag ju dessutom... ;-). På kvällskvisten sedan så åkte jag till klubben och tränade! Lizza, bara Lizza... :-)

Jobbade med... springa full fart ut till musmatta och kasta leksak som belöning, utan att klicka, när hon sprang... Detta för att få fullt fokus ut framåt och inte bak till mig, vilket jag fick på klicket. Jag tycker att det gick sämre... hon har fortfarande fokuset hos mig och jag upplevde mer tveksamhet i vad hon skulle göra. Dessutom är jag som sagt usel på att kasta och lyckades med konsstycket att träffa henne i huvudet en gång... Ska filma katastrofen och skicka in till mina instruktörer idag eller i morgon... ha ha...

Sedan jobbade jag med hopp-stå och signalkontroll. Alltså min jycke är supersmart, men just signalkontroll har hon lite svårt för, eller så är det jag som har för stora krav på henne, eller så ska jag kanske kolla om hon har öppna hörselgångar... hmmm... Nu tog jag dock tag i detta med hårdhandskarna! Stå är banne mig hopp-stå och säger jag inget så är det inget hopp-stå... phu! Jag tjatade och tjatade och ignorerade och ignorerade, belönade stilla-stående (ok, inte så många ggr, hon är ju aldrig stilla ;-) ), kommenderade, belönade och... nu ska vi se i kväll om poletten har trillat ner under vilan! Nu tror jag inte det och jag tror att jag under vintern ska jobba med signalkontroll på många olika trix och liknande för att lära henne själva systemet och få en jycke som fattar det också!

Fritt följ, kryp, ligg, platsliggning med annan hund... och det sistnämnda är bland det svåraste och jobbigaste som Lizza vet! Huuu... så jobbigt! Så, jag nöter väl på med hundar hon känner igen men inte känner... Nu blev hon osäker, satte sig upp, erbjöd hoppstå och lite innan hon kom mot mig... och då la jag bara om henne och påminde henne sedan om att det var ligg och ligg kvar som vi pysslade med. När jag tidigare la henne så känns hon riktigt stabil och ändå så var jag och grejsade med en annan hund, jag gav den apporten, visade hur de kunde öka svårigheten, bad henne belöna med lek osv och då ligger hon där, visserligen sprickfärdig, men hon ligger! Så, det är när en annan hund ligger bredvid som det blir för svårt! Träna träna...

Sedan fick Liza hjälpa mig (TUSEN TACK!!!) med att gå omkring och störa oss i ett sitt vid sidan... och hur nära Liza än kommer och vad hon än gör så vill jag ha full fokus. Det är ok att slänga ett öga på henne när hon kommer, men inte mer och jag tycker Lizza är superduktig på detta!! Och vi arbetar oss fram till en tandvisning. Lizza tycker det är jobbigt, men jag tror att vi ska kunna jobba fram ett beteende så det fungerar i alla situationer. Sedan så tjuvtränade vi också inför en ev korning. Alltså Liza tar Lizza och går iväg, hanterar henne lite och belönar sedan med lek. Det märks att Lizza tycker det är jobbigt, fast hon känner Liza, men vi jobbar vidare på denna nivån ett tag till, så tror jag det kommer släppa och vi kan börja med mindre kända kompisar också.

Sedan fick Liza kika på oss när vi tränade inför utställning. Ha ha ha... att ställa upp Lizza är inget större problem, men det här med att springa... det positiva nu är att hon faktiskt travade!! Men, hon ligger så långt fram att jag inte kan svänga... hur ska jag komma runt i en ring?? Ha ha ha... rakt fram går riktigt bra och tydligen kunde vi få fram riktigt bra steg där också... Nu blir det till att öva på svängar! Detta är ju ett problem inför tävling också, att hon gärna går för långt fram i poss när jag går över i språngmarsch.  Tack för supporten!!

Ja, sen har det ju blivit hallon-plockande och då är det svårt att hinna med något mer, för jag måste bara... och där är ju bären så fina, inte kan jag lämna dem?? Ha ha... MEN i tisdags när jag var ut så tog jag ut Bira en liten sväng, för att träna system i söket i skogen. Åh vad roligt hon har!! Och vilken sprutt hon har!! Sen är jag ju lite dålig på det här... men, viktigast är ju att vi har roligt!! Hon är väldigt känslig för mig, hur jag rör mig och anpassar sig, nu tappade hon dessutom bort mig en gång och det syntes direkt hur orolig hon blir... bra! Jag ska försöka filma, eller hitta någon som filmar nästa gång vi ger oss ut! Kan vara nyttigt för mig också att se hur det ser ut och hur jag måste ändra mig. Jag vill också gå en runda där det finns vilt och se om jag kan ha samma koll på henne där och vad som händer om vi skulle störa upp något och så där.

Igår var jag ju som sagt till stan... och när vi kom hem packade jag in jennifer och en kompis till henne i bilen och åkte till Hålla och plockade hallon. Nu blev det som jag trodde när en kompis är med... kompisen tröttnade :-). Nu var de inte gnälliga eller så, utan gick bara in i stugan och spelade lite kort. Men det är intressant att se hur olika barn är i skogen... Jennifer är inte rädd för något och bara klampar på. Kompisen, som jag trodde var skogsvan gick 2cm bakom Jennifer hela tiden, tyckte det var svårt att gå, var rädd för ormar osv... och nu var vi ju inne på vallen och plockade och där är jättefint att gå! Jo, och när vi var där så satt Bira och skällde hela tiden!! Hon var så stressad och ville bara verkligen av hela sitt hjärta ut och springa i skogen... knäppa hund! Inte får man ut och springa när man inte kan uppföra sig... ha ha...







Nu ska jag plocka lite mer bär innan jag tar en cykeltur! Dagens bilder är bilder som jag älskar att ta :-) och vad är vackrare än hösten och alla färger?? Och höst-myren och... ;-). Hej hopp!

Inga kommentarer: