måndag 20 augusti 2012

Hemma

Idag är jag hemma! Har suttit på jobbet 3 dagar med dunder-huvudvärk och när skallen var lika i morse så valde jag att stanna hemma! Och jag... detta är inte likt mig! Jag brukar inte vara sjuk... å andra sidan, när jag haft sådan här huvudvärk så har jag alltid gått ut och gått och då har den försvunnit, nu ska jag sitta på en stol och vara trevlig och det botar inte huvudvärk. Det gör inte heller hiskelig kö i telefonen, så nu gör jag ett försök att bota den med lathet och sömn! Och kanske en promenad ;-).

I... fredags, måste det ha varit, så åkte jag o Jennifer ner till Ljusnan och tränade Bira lite i vatten... hon hade en något sämre dag denna dagen, men vi jobbar på att det ska bli bättre :-). Jag försöker också jobba på att skicka henne "ut" och det var därför Jennifer var med. Jag vill inte hålla Bira kvar med lydnad, jag vill ha tjuvstarter och galenskap :-) och om Jennifer kastar kan jag hålla i halsbandet (=ingen lydnad), trigga henne lite och skicka henne med ett handtecken och "ut" när jag släpper. Tanken är då att jag sedan ska kunna använda detta när hon tvekar! Nu blev det mest bara fel i vår utträning, men jag hoppas att ett träningstillfälle är ingen gång!

När vi kom hem skulle Jennifer filma mig o Lizza. Hon gick in och klädde på sig, även mössa och någon halskrage som hon kunde dra upp över ansiktet, och det behövdes!! Det var gräsligt myggit o knottigt! Riktigt gräsligt... tittar man på filmerna så syns det hur gräsligt det var... urk... men, Lizza verkar inte bry sig speciellt. Däremot blev hon helt låst på leksaken! Bytte ut skinnet mot en kong och hon hade enormt svårt att släppa den. Dax för variation?? Ha ha... Men, eftersom hon har en matte med en ängels tålamod (-sluta skratta!!) så fick vi till några bra övningar i alla fall!

Lördagen var en väldigt innehållsrik dag! På lunchen var jag upp till klubben och käkade och... först, när jag kom dit så var det någon som hade parkerat väldigt konstigt. Uppe mot järnvägen, inne i buskarna och jag tyckte det var lite konstigt... det är ju mycket folk som rör sig där uppe, men de som bilar dit brukar ju parkera på klubbens parkering, eller uppe vid planen, inte i buskarna... I alla fall fixade jag maten, tog min bok och då det inte regnade satte jag mig ute och då kom det någon och gick med två tomburkar i handen... nu är jag inte rasist, men ibland kan jag lite bli det så där... för om man letar tomburkar, då är man helt fel ute uppe vid vår klubbstuga... ja ja... jag fortsatte äta och läsa, med ett halvt öga på bilen, för han började smälla i dörrarna och mest bara springa runt bilen för att smälla i dörrarna liksom och nu blev jag misstänksam! Vi har ju en del problem med inbrott på klubben... när personen i fråga sedan går från bilen, upp mot planen och i jämnhöjd med planen "försvinner" då vill jag ta lunch resten av dagen och sitta kvar! Bärplockare?? Nix, inga saker och dessutom brukar bilarna då parkeras så nära som möjligt, alltså minst 500m längre upp... lika så med mossa... Så, nu skickade jag ett sms till två avmina vänner och talade om att jag tyckte det var konstigt och att jag inte ville åka. Jag var också och skrev av regnr på bilen. Och så när jag var vid min bil fick jag se någon där uppe med planen igen, på brandkårssidan (de har ett övningsområde där) som kikade fram, som för att se om min bil fortfarande var kvar... och nu anade jag definitivt ugglor i mossen! Tur att en vän svarade att hon skulle åka upp... Hon hade ialla fall set 3-4 personer till, som gömt sig för henne och när de insåg att de var upptäckta så hade de sprungit till skogs... Misstänksamt?? Inte alls... hade inte sprungit hade hon inte ringt, men nu ringdes polisen och de kunde efter ytterst lite letande hitta igen personerna på campingen och givetvis hade de inte gjort något och inte heller tänkt göra något... inte alls... de behövde bara motion... Nu tror jag inte de tänkte göra något inbrott hos oss utan jag tror de tänkte plocka delar på brandkårens bilar o buss som de har för att öva olyckor och sedan sälja dessa... men det spelar ingen roll, för man får inte ta andras saker! Och det här med min rasistiska sida... hade en svensk uppträtt på samma konstiga sätt så hade jag reagerat på precis samma sätt!

Ser ni dem??

Efter jobbet så packade jag med mig de två minsta små söta damerna här i huset och åkte till skogen. Mest för att se om hallonen på ett av mina ställen mognat ännu. Jag har två bra ställen, men det ena är högt över havet och där mognar de sent... På vägen till mitt låglandsställe så fick jag se två älgar och på den jag såg tydligast stod det Marie med stora bokstäver på sidan ;-). Den var på ett ganska rätt ställe i alla fall, och på de veckor som är kvar hinner han (det var en han) ju flytta sig de metrar som behövs för att han ska komma helt rätt. Ha ha ha.... Jag såg också en hyffsat stor björnskit mitt i vägen och den var också ganska rätt med tanke på att min bror ska försöka hitta en nalle nu när björnjakten drar igång!

Hallonstället börjar få några år på nacken och levererar inte lika mycket som tidigare och dessutom var bären inte riktigt klara än, men där fanns riktigt bra med älgspår... :-) och innan jag åkte hem så tog jag dessutom ut Bira för att träna lite på att söka i system, eller vad det nu kan tänkas heta. Hon är HELT OTROLIG!!! Jag utsåg en dunge, med lite ris o buskar o träd, där vinden låg på bra, vi var omringade av hygge, som såg tomt ut och jag tog på henne lina. Nu låter jag henne inte söka särskilt stort, jag är rädd för att det kommer i alla fall.... men det är grymt häftigt! Jag upplever lite osäkerhet hos henne på vad hon förväntas göra och från början så gick allt väldigt knackigt, men rätt snart började vi få flyt på det... så j-la kul!!! Och så kul att se hennes leende när hon gör detta, för hon ler verkligen!! Och det mest otroliga av allt... hon har en så enormt bra kontakt med mig!! Sten koll på mig hela tiden och läser mig suveränt!!! hepp hepp säger jag när hon bär iväg för långt åt ett håll och så pekar jag lite lätt åt det andra och då bär det iväg åt det hållet. Annars försöker jag mest styra henne med min egen kropp och vrida mig/gå åt det håll jag vill att hon ska gå. Jag belönar ibland med skinka hos mig, ibland med kaninboll som jag slänger till henne och ibland gömmer jag kaninbollen i någon buske. Fungerar toppen!!

Det är inte lätt att försöka träna något som man inte har en susning om hur det ska se ut när det är färdigt och många tankar dyker upp. Tex hur lång framför en ska hunden vara när den gör sitt slag över till andra sidan?? Nu är ju Bira väldigt nära mig, och givetvis beror det på typen av mark, men det vore skönt att veta ändå... Åt sidorna är det ju ok med upp till 30m, men om man läser så är det få (om ens någon) som tycker man ska släppa hunden så långt i början, utan 15m räcker. Själv skulle jag tippa på att vi ligger runt 7-9 m eller liknande, med några längre slag ibland. Och jag tror jag börjar så här, på ett avstånd där jag känner mig trygg och så bygger vi upp längre slag eftersom. Som sagt tror jag inte jag behöver oroa mig för att hon inte ska ta ut när vi kommer i mera viltdoftande områden :-). Nu hittade hon någon intressant doft vid en gran och så här efteråt tycker jag att jag var på tok för bråttom med att få henne vidare. Givetvis skulle hon fått undersöka stället tills hon var helt klar!! Hon måste ju lära sig skillnaden mellan färsk doft och äldre doft, eller det fattar ju hon också, men hon måste lära sig att jobba vidare själv när det inte sitter någon där och jag kan ju omöjligt veta om där sitter något. Men, vi är nybörjare som håller på att lära oss! Och vi har OTROLIGT roligt!!!



















Hej hopp!

2 kommentarer:

Marie sa...

Är det någon som ser vad det är på bilden ovanför där Lizza badar??? :-)

Liza sa...

Det måste vara en groda! Eller?
Skulle vilja haft en gillaknapp där du skrev om en ängels tålamod :) Skicka lite tålamod till mig med ;)
Kramar