måndag 16 april 2012

Inspiration!

Blev verkligen inspirerad av Eva Bodfälts kontaktkontraktet och började ärligt på att fundera på att lära min söta lilla Liten att stanna på kommando!! Och det jag där gillade var då att fånga ett spontant stoppande och DET gillar jag ännu mera!! Det som är ännu bättre med detta är att Lizza ibland blir istadig, ha ha... hon sätter ner 4 tassar i marken och vägrar röra sig en meter! Det kan vara för att hon tror att nu är det slut på det roliga så jag går inte en meter eller ibland så kommer det bara och jag har många gånger sagt att det där ställandet skulle man ha... nu är det ju inte ställande som jag är ute efter, utan stannandet :-). Igår fick jag i alla fall chansen!! Efter att ha varit på kyrkans parkering och tränat så tog det stopp på vägen hem... och jag sa "stanna" och belönade... hon gick 2 steg, sen tog det stopp igen och jag sa åter glatt stanna och belönade! Hon är smart min jycke!! Ja, så efter tredje belönandet, då gick hon inte frammåt, hon var ju superduktig som stod där helt stilla fast matte ropade :-D!! Ha ha ha... hon är för rolig min hund!!! Det som är ännu bättre är ju att hon är tränad med omvänt lockande, dvs, om jag lockar med en godbit framför henne ska hon ännu mer hålla sin position... YES!! Det blev lite klurande innan jag fick henne framåt! Och jag konstaterar att jag tror det är en super-metod, men jag måste också ha ett "nu går vi" så att vi inte tränar det hela tiden... :-) Så ikväll när hon testade då tränade vi istället på "nu går vi"!


En annan sak som inspirerade mig lite var att jag läste i någon hundtidning om den "berömde" Fredrik Steen. Jag såg de första avsnitten som sändes i TV och tyckte det var skräp och har sen inte engagerat mig. Nu läste jag och tänkte att det kanske inte var så tokigt ändå... och så behöver jag något nytt hundigt att läsa så jag bestämde mig för att läsa hans böcker! Och även om det hela inte faller mig i smaken så brukar det ju alltid finnas något att hämta! Så, nu läser jag... och... det är väl inte sååå bra, kanske... men... äh! Jag är av den åsikten att är man duktig på hund så kan man använda precis vilken metod som helst och ändå få ett bra resultat! Jag tror nämligen inte på att det sitter i metoden, utan det handlar om andra saker, tex hur jag har bestämt mig att något ska vara och att jag i detta sen inte blandar in en massa känslor, som ilska, samvete och andra konstiga saker :-).


Nu ska jag sova... tänkte mest visa att jag finns kvar i livet, att livet som vanligt kör ihop sig, onsdag: jobba till 17, Jennifer har träning 17.30 och jag ska träna med Ulrika! Lycka till Marie!! På ett sätt hoppas jag snön ligger kvar... :-). OCH nästa gång ska jag berätta om min träning... Bira har varit på riktigt TJH-träning, med soldater och allt... och jag har tränat lite mer lydnad med Lizza... :-)

Sov sött! (som Bira o Lizza efter en slitsam vecka i skogen :-) )

1 kommentar:

Ulrika sa...

Men marie inga dåliga samveten, vi byter dag om du vill. Men annars kan jag hämta upp Jennifer och hundar o så tränar vi i sveg. Kram!