torsdag 26 april 2012

En helt vanlig dag...

... med precis det vanliga flytet en helt vanlig Löfqvist har var enda vanliga (och ovanliga dag!)! Det hela började i morse... uppe med tuppen, eller nästan i alla fall och gick en runda med hundarna. Var tillbaka före 7 och hade då lite tid till frukost och att påbörja dagens komma-i-kapp-med-papper-dag (som finns på nätet o i mail)... Och där började då det roliga med att sorken hade varit framme och gnagt av datakabeln IGEN!!! Strul med fast telefoni och ingen uppkoppling... precis som för 2 veckor sen... Ja, ja... tandläkaren nästa. Där frågar de vad jag kommit för och vem jag ska träffa :-), de har ingen dator och kan inte se... Tur inte datorn fixar tänderna!

Sen var det in på labb och se om de kunde ta ett blodprov som jag skulle lämna, men remissen var ju skickad med dator så jag tvivlade... nu var jag ju ändå på plats och att fråga skadar ju inte! Och jo, hon gick och ringde och fick fram vad jag skulle lämna för prov. Kanon! Sen hem för att... hmmm... invänta bättre data-tider, eller... jo, det slog mig att jag skulle baka! Kollade receptet och vad som fattades, åkte ner på affären, shoppade, hem och smetade, halvvägs insåg jag att det stod en tom burk med bakpulver i skafferiet och fick åka ner på affären igen... mitt i baket undrar jag vad som är fel med min hund... börjar misstänka kennelhosta efter en stund... och sen kräks hon upp hela frukosten... Hoppas hon bara hade satt något i halsen!! Bestämmer mig för att inte cykla med hundarna om det nu är kennelhosta, vilket det ju troligen är... pust! Jag ser också planen att få träna TJH i morgon gå upp i rök!! Jag kan inte träna med andra... och jag som för en gångs skull var ledig!!

Jaha... kennelhosta, ingen cykling, ingen dator, ösregn som givetvis slutade just då, så, jag letade fram diskbänken, tog tag i ett fönster med 100 döda och halvdöda blommor + otuktade pelargoner och ja, jag hittade då ett fönster att putsa där bakom, blommorna blev flera och fick nu jord, sopade både bord o golv, skurade, funderade över om andra i den här världen också får kolsvart skurvatten efter att ha torkat ett rum, eller om jag har (hade ;-) ) världens skitigaste golv. Konstaterade att det struntar jag i!

Gick ut på en kiss-runda med Bira o Lizza, möter ett par järpar. Blir OTROLIGT IMPONERAD av mina hundar!!! Båda ser järparna, Bira vill fram, skäller ett skall, drar lite, ingen rycker!! Jag säger sitt och Bira slänger ner rumpan snabbare än någon kan ana!! Stirrar fortfarande på de små pippifåglarna, men sitter snällt. Jag belönar henne med en hel näve godis!! Lizza står och tittar med slakt koppel, jag säger "fri" och Bira vänder från fåglarna (som nu flugit/gått/skuttat iväg) och kommer till mig. Mer godis!! Och jag inser att det är slut... sen kan jag bara genom att säga "här går vi" få Bira att själv välja att gå stigen med mig, utan att kopplet spänns en enda gång!! Åååå så glad jag var!!! Underbart!!! Och jag skulle vilja ge henne all världens köttbullar!!! Men får nöja mig med bra och lite klappar.... Skit också!! I alla fall vänder vi och bestämmer oss för att kissa på ett annat ställe och jobba med järparna en dag när jag har godis i fickan!

Sen fick damerna sitta ute en stund, medan jag fotade lite, krattade lite och sedan gick in och påbörjade middagen... äta, plocka undan, ge familjen uppdrag att städa bland sina handdukar på badrummet... 8 handdukar på 2 pers är lite väl mycket tycker jag...

Sen tvingade jag ut mina barn i skogen! Får jag inte träna i morgon så måste jag ju göra det idag ;-) eller hur! OCH nu hade himlen åter öppnat sig... lite små (stora) protester kom det, men de hade lovat så... :-). Fick både vind och ljud. Första vinden var svår! Och jag skulle hållt mig på vägen en längre stund, men... äh. Hur det var hittade vi en Jennifer och allt blev bra! Ljudet sen var riktigt snyggt!! Jag tror inte heller han hade så höga ljud för sig, men hon plockade upp det direkt och visade tydligt var det fanns "en buse". Sen bar det av för att få belöningen. Givetvis stod vi mitt för en källa, som vi fick ta oss igenom/över för att komma in i skogen... ha ha... Medan vi var där och åt köttbullar och mös så försvann lilla-syster igen och Bira fick ytterligare en vind, en lättare en... (eller så var matte mer säker på hur hon skulle göra!) och nu blev det en otroligt snygg markering!!! YES!! Och även på denna sidan av vägen fanns det en källa att ta sig förbi... hi hi...

Så körde jag hem barnen, tackade dem snällt för hjälpen, och åkte på fotbollsplanen och tränade lydnad med Lizza! Ja, det ösregnade... men jag ska aldrig mer ha en hund som inte sitter/ligger för att det är blött... :-). Det blev linförighet, framförgående och plats! Och då jag tog fram mobiltelefonen och kollade på klockan och räknade på samma gång, så insåg jag att min hund brukar ligga rätt många minuter :-). Idag låg hon 6 minuter, med mig på 30-40m... och jag räkande till 4 min, ha ha... men bättre det! I alla fall har hon inga problem med att ligga fast det regnar. Bra det! Men, det är svårt att sitta första tre halterna om det är blött. Bara att träna!

Sen var det bara att åka hem och torka henne torr så hon inte får vattensvans... det är ju läge för det när det är +4 och regnar!

Nu ska jag sova gott... för dagen slutade ju rätt bra i alla fall... om nu inget händer på kvällsprommisen! Hej hopp!

Inga kommentarer: