söndag 8 april 2018

spaniel...

Jaha, och nu var helgen slut. Önskar den varit ett par dagar till ;-).

Vad jag har gjort vet jag inte riktigt... Gått på 2 långpromenader per dag och det tar ju sin tid... Vanligen brukar jag bara gå en dag på helgen, men nu var jag så lat i veckan att jag kände att jag behövde ut. Och då det är helg så är fler ute än på vardagarna och då delar jag dem. Ca 7,5 km med de små vita och 5,5 med den svarta, båda dagarna.

Jag har också skottat snö, badat och trimmat Allis, vilket tog sin tid... Jag borde verkligen inte ha en pälshund, eller så borde jag ta mig i kragen och göra detta oftare! Nu ser hon bedrövlig ut, men det är mer praktiskt... och ska hon på någon utställning så är det möjligen till hösten och då har ändå allt växt ut. Jag hade tänkt att ta Cider nu i kväll, men jag orkar inte... och hon är inte riktigt lika illa... Det får bli till veckan! Förhoppningsvis startar fällningen nu om jag badar dem... Jag tycker att det börjat lossna lite och ett bad kanske sätter riktig fart på det och det vore ju trevligt att ha det samtidigt på dem, och samtidigt som allt grus ändå ska in...

Jag hatar vatten!! Urk! Ja, snön blir skittung att skotta, det rasar från taket och väger ett ton... vatten på snö ger snorhalt väglag... Nä, jag har hellre vinter ett år än det som kommer nu... Ja ja... Det är dumt att haka upp sig på saker som man inte kan göra något åt. Det är ju den tiden nu att vintern ska försvinna och då får jag väl gilla läget och göra det bästa av det. Så...

I ett lätt duggregn tog jag Allis med mig upp på skoterleden och tränade lite.
När jag skrev min träningsplan för de kommande tre veckorna så skrev jag att jag skulle träna i skogen minst 1 gång/vecka. Hur tänkte jag då?? Jag är ju liksom inte i kojan under dessa tre veckor... Men jag tänkte kanske att vintern vara för evigt och att det bara är att knata på i alla skoterspår. Ha ha ha... än bär de, men jag är tveksam på om de bär där det är lite kört...

Nu var vi på skoterleden, mest hygge, men lite andra dofter och en annan miljö än hemma, Sveg och täkten här nere...

Längre skick och apportering där jag skickar på en dold dummy är inga problem. Hon känns otroligt stabil och självsäker. Springer både ut och tillbaka med bra fart och energi.
Första avlämningen var dålig. Hon spottade efter några sekunder vid mina fötter. Jag gjorde en "hallå där" och hon fick sitta och hålla lite och sen var det inga tendenser till att släppa mera.
 Dirrigeringen så var det bara åt ett håll det fungerade först... Alltså sprang hon till höger när hon skulle vänster och när jag försökte stoppa henne och sen skulle göra om så satt hon där hon satt. Hon trodde alltså att det var fel att springa... ha ha... typiskt Allis... och jag blev inte arg, utan ropade bara för att få stopp på henne... Hur som helst löste vi det, jag fick helt enkelt hjälpa henne lite mer.

Stoppsignalen var så där... Den brukar vara bra, men nu var det diverse knas med den... Så jag måste verkligen träna på detta med signaler. Tror jag ska be Lena om hjälp... hon hade en smart övning som jag inte minns just nu...
Inkallningen då... jo... om hon står och tittar på mig fungerar den hyffsat, om hon sitter nära så fungerar den... om hon sitter mer än 3 meter från mig så sitter hon... Alltså, jag måste komma ihåg att träna på den nära... massor och hoppas att hon förstår!

Fot i skogen är inget problem, hon går gärna vid min sida och är engagerad.

Nu ska jag nog göra kväll...

Hej hopp!

Inga kommentarer: