torsdag 13 december 2012

Vad nu?

Just nu är jag lite uttråkad... finns en massa jag skulle kunna, men orkar inte riktigt ta mig för något och jag känner mig ganska sliten... Är väl gårdagens resa hit ner till södern som tagit ut sin rätt.

Bira är också rätt så uttråkad... he he... och det är svårt att gå på långpromenad tycker jag då man faktiskt inte vet var man kan gå... Idag hamnade vi på en liten kulle och fick se en massa fåglar, tror nästan jag såg en häger eller liknande, ha ha, men jag har ju ingen fågelbok med mig så jag kan kolla.

Vi har tränat lite här och nu... Buga, backa, snurra, sitt o ligg och att lyssna på vad matte säger! Och så har vi jobbat med nosduttar, med och utan föremål och med frivilliga sitt. Jobbade också lite med att hålla fast snyggt och prydligt fast jag viftar med och "tappar" godbitar framför henne. Det fixar hon galant, men det är svårt att inte släppa när jag tar i dummyn (att vänta på kommando) och kanske ska jag grunna lite över hur viktigt det är, hon blir nämligen rätt osäker när jag inte belönar henne då... Fördelen med att hålla fast tills jag säger loss är ju att om vi en gång kommer dit att vi jagar och hon apporterar ett skadat vilt så ska hon ju inte släppa förens jag säger tack, för då kan ju pippin/haren/älgen ;-) smita.

Om vi blir kvar i morgon också, vilket det ser ut som just nu, så kanske jag ska passa på att lägga ett spår till henne på en av ängarna som omringar stället. Här är det ju inte alls lika mycket snö som hemma så det borde fungera fint och jag tror att både hon och jag skulle må bra av det!

På ett fb forum som jag är med så har diskussionen om att spåra på vintern kommit upp. Dels hur kallt det kan vara och i snö. Jag vet att det är många som hävdar att hunden går på näsan fast man spårar i snö och så kan det kanske vara, men jag tänker inte chansa... OCH det är skillnad på 5-10cm snö där gräset sticker upp och 50-100cm snö där det faktiskt blir en stig där spårläggaren gått... Däremot tror jag att det är nyttigt att lägga hårda spår på parkeringar, vägar (skog då helst), skoterspår och andra finurliga platser. Och jag hoppas att det blir lite väder för sådant där hemma! Ännu har det varit så kallt att man... helst inte vistas ute den tid det tar att lägga spår och gå spår :-), eller så har det snöat! Jag tror inte temperaturen har så stor betydelse för hunden, i alla fall inte de -10-15 som de i forumet pratar om. I alla fall mina hundar spårar glatt rådjur och annat vilt ner till -30, ha ha (har inte tänkt på det vid kallare väderlek). Sen kan det ju, när hunden börjat förstå det här med hårda spår, vara intressant att se hur det påverkas om man lägger spåret i snöfall, så det hinner snöa över lite innan man går det... mycket mer intressant än att spåra i -30, fast jag ska testa det också ;-).

Det är intressant hur mycket man kommer på när man inte är hemma och ledig och bara kan knata iväg och göra det man tänkt sig, utan får anpassa sig lite efter andras rutiner och man inte vat var man kan röra sig utomhus... ha ha... Kanske ska jag ta in min fina badrumsmatta som jag köpt och träna den som target i morgon, eller så kan vi grejsa med det ute, för här är ju så mycket behagligare temperatur än hemma! ha ha... Tanken med badrumsmattan (som legat i bilen... i hundra år...) är att kunna sända Bira "ut" och sen sätta henne snyggt och prydligt på den, som ett hjälpmedel i dirrigeringsträningen :-). Sen, inspirerad av klickerklok, ska jag lära henne att springa runt en pinne (som jag gjort med stolen o Lizza) och då så småningom kunna använda detta i dirrigeringsövningar! Att dirrigera ut till matkoppar (där endast rätt har belöning) är inget bra sätt med Bira eftersom hon ju tar själva koppen med sig hem och det blir liksom belöning för både rätt och fel, ha ha. Jag gissar också att jag har en ny bok liggande där hemma och väntar på mig, "apportering till vardag och fest" och jag längtar verkligen efter den inspiration som den boken kommer att ge mig!! Och det vet jag utan att ha läst den... brukar läsa deras blogg och se filmer och har ju kursat med Lena och hon är toppen!!

Nu är det snart middag serverad... inte direkt min tid på dygnet, är ju lite kvällstrött, precis som Bira ;-), men jag får väl sova länge i morgon då eller sova middag då eller något :-).

Hej hopp (i skogen ni som kan!)

Inga kommentarer: