onsdag 30 maj 2012

Innan jag åkte!

...till den stora staden så var jag in på Sveg och tränade lite med mina sötnosar :-)!

Började med Bira och la då ut 2 dummysar i högt gräs där på klubben. Valde sedan att utgå från skogssidan och sända mot vägen (ingen stor väg...) och tanken var då att hon inte skulle springa till skogs för mig. Nu la jag ut dummysarna när hon inte var med och vi fick ingen vind av dem, varken den väg vi gick eller från där jag skickade! Nu var jag väl optimistisk och försökte skicka henne över en klippt väg och in i gräset igen, och det säger ju sig själv, att så tränad är hon inte... så jag kallade in henne och skickade om! Nu klev jag över det klippta och skickade och nu gick det mycket bättre! Tanken med detta är ju raka skick ut, och när jag säger så så finns det något där, även om hon inte sett det... Vi klev sen tillbaka till där jag gjorde första skicket ifrån och skickade igen och nu var det inga problem att springa över den klippta vägen! Härligt! Nu blev det ju inga fler "dolda" dummysar, men en hel del dirrigering "ut" och vänster o höger, även då med en öppen höger och en dold vänster. Fungerade kalasbra!! Och hon var inte heller så het att hon ville dra före kommandot. Supernöjd matte!! En gång tänkte hon springa till skogs... jag blåste inkallning i pipan och fick sen panik då hon inte gjorde en rottis-vändning?? Det är en SPANIEL jag tränar!! När ska jag förstå?? För bira tar det 3-5 sek efer visslingen innan det gått in, hon har analyserat och tagit beslut och innan eller snarare precis när hon vänder upp för att komma så blåser jag stopp signal för att se om det fungerar bättre... Men mitt super-bus reder ut situationen och sätter sig snällt direkt!! Inga steg fram heller minsann!!! Vad glad jag blir! Bäst var ändå att jag lyckades stoppa hennes lilla utflykt...

På vägen till bilen tränade vi på jakt-fot och att sätta sig i kastet när jag slängde dummysar, en färdighet som hon tydligen glömt under de lata vinterdagarna! Men, nu är de på plats igen... :-) Gick förövrigt väldigt snabbt att påminna henne och sen fick jag problem med att få henne att lyfta på rumpan. Hon visste ju ändå att hon snart skulle sätta sig igen...

Lizza-liten-utan-svans då... hon ska ju vila nu och det gör vi. Jag är ju ute och flänger så det blir betydligt mer vila nu än annars... bestämde ändå att vi skulle ut på planen och träna några små saker, sådant som kanske inte gör så ont (om något nu gör ont...) tex positionen i linförigheten, då utan halter (där svansen är ivägen när man ska sätta sig) och så grejsade jag lite med framförgåendet och konsten att gå utan att dra i kopplet! Positionen upplevde jag framsteg i, säkert inget som håller i sig, men med lite tur och mer nötande så! Inte min bästa hobby egentligen att peta i moment, men jag tror vi behöver varenda poäng vi kan få nu inför kommande tävlingar.... :-)

Sen packade jag mig på bussen då och sov nästan hela vägen upp, landade på hotell och ångrade att jag inte tagit med datorn så jag kunde hitta på något hundigt ;-), tittade lite på TV (!!!) svor över att jag inte tagit med mig broderiet att pyssla med under tiden och gjorde en tidig kväll :-). Sov sen sött till kl 5, då jag brukar vakna och efter lite pustande somnade jag om och sov till strax efter 6... Frukost, sen till sjukan, blev stucken och sen sov jag gott några timmar där också :-), blev dock väckt med jämna mellanrum. Åh så trött jag blev av allergi-medicinen de gav mig... Sedan efter behandlingen, så fick jag vänta länge på min buss. Mitt på dagenbussen hade gått ca 30 min innan min behandling var klar... typiskt! Så kl 17.00 kunde jag sätta mig på bussen sova hela (inte riktigt...) vägen hem :-D! Sen blev det också en tidig kväll hemma, men jag tyckte det var ett fasligt liv på alla andra i huset... man kan väl få sova när man behöver!!? ;-).

Så nu är jag på jobbet igen då, längesedan nu... ovant... skulle behöva vara hemma och vila upp mig lite också ;-) Hej hopp!

Inga kommentarer: