onsdag 12 januari 2011

Phu!


Nu ska jag berätta! I helt fel ordning... Jag laddade över bilderna till min externa hårddisk, tog dem till gamla datorn, gjorde om dem och har nu fixat 3 nya album som ni kan titta på om ni orkar i mitt galleri =). Men, igår kom PO hem efter att ha varit borta i drygt ett dygn och stackarn fick veta vad jag tyckte om den nya datorn... och ett antal timmar senare så tyckte han nog lika som jag =D =D... Vi satt där sida vid sida, han med Vista (som har samma e-post program) och jag med W7... han skickade bilderna som JPG och kunde spara dem som så, jag skickade JPG, men kunde bara spara dem som png eller bmp... Ni förstår!! Vi provade kolla inställningar, vilket verkar omöjligt i W7... ha ha... Sen, precis när jag tänkte ge upp så vidarebefodrade jag bilderna till min live-adress och plötsligt kunde jag spara dem (och alla på en gång) som JPG. Lösningen låg i adressboken!! Man kunde inte spara bilderna som jpg om inte den man skickat till fanns i adressboken... Alltså, jag som skickare kunde heller inte spara dem och inte som mottagare heller!! Idiotiskt system! Men, nu verkar vi ju ha löst problemet... som jag inte är ensam om att ha då PO letade på en massa forum och så och många verkade ha fastnat där!

Träning i måndags! Jag och Johan tog vårt pick och pack (=hundar & godis) och åkte och tränade lite i klubbstugan i Sveg. Lizza är en dröm!! Hennes linförighet/fria följ är underbart ljuvligt!!! Hon verkar lixom ha förstått det här med positionen och rättar själv in sig och anpassar farten efter min fart. Det är mer och mer sällan som jag upplever henne som för långt fram! Och jag blir så underbart lycklig!!! =D =D

Apporteringen, mitt hat-moment... men, hon griper och håller stadigt och jag har därför börjat säga apport precis innan hon griper och det fungerar bra! Hon bär med mig när jag går och springer baklänges, hon kan skutta och bli riktigt uppe i varv, men hon håller ändå ett bra grepp! Det är nog riktigt vettigt att börja med att själv hålla i apporten när hunden griper och håller i början, man kan hålla mot lite och känna att hunden håller i apporten och belöna ett bra grepp.... Så vårt problem... Jag kan ju inte få henne att komma i utgångsställning med apporten i munnen. Det går bara inte!! Jag ska ärligt säga att jag nu var nära att ge upp... man kan faktiskt ha avlämning framför också! Nu försökte jag röra mig baklänges och sedan vända så hon var tvungen att vända upp, som i en ingång för att följa med mig. Det fungerade en gång... Hon är supersvår för att när vi springer/går bakåt så söker hon med huvudet på min högra sida (fast jag belönar på vänster) och då är det svårt att vända så. Jag försökte styra henne på rätt sida med kopplet, vilket resulterade i att hon spottade ut apporten. Nu gav jag inte upp utan försökte och försökte... Och plötsligt slog det mig... handtarget!! Och med apporten i munnen, DET borde hon ju fixa!! In med apporten, fram med handen, avvaktar och hon duttar (=klick)!! Jag tar då apporten och belönar. Upprepar ett par gånger till och jag börjar bli... glad!... Så, testet! När hon tänker dutta så leder jag henne med min öppna hand runt till ingångsställning och sen blev det fest!! Ha ha!! Nu hamnade hon helt galet i position, men hon följde min hand och hon höll i apporten!!! Efter typ tre repetitioner gjorde hon en första "släng in rumpan" med apporten i munnen och poletten om var jag ville ha henne hade trillat ner!!! Nu är detta på långa vägar inte klart, och vi måste kanske backa i träningen och göra detta riktigt starkt, MEN hon kom in i utgångsställning med apporten, UTAN handtarget på första träningspasset!!! Och jag jublade, vi dansade... TOTAL LYCKA!!!! Kan säga att Bira tyckte det var svårt att ligga platsliggning när mamma jublade och dansade några meter bort... men det gick, tillsist =)... Ja, och så mycket bättre kan ju inte ett träningspass bli!! Nu körde vi också lite platsliggning (medan Johan slängde apporten, kallade in osv) och den var inte super, men hon klarade störningarna galant! Inkallning som var ok...

Sen åkte vi hem med ett leende på läpparna! Bira hade också en riktigt bra dag och det är roligt att höra! Sen var han lite bekymrad över inkallningsfarten, som ju var mycket lägre än inkommandet med apporten-farten, men golvet är halkigt, det är svårt att springa fort och hon tycker väl att det inte är värt att lägga på fart i en vanlig inkallning, men apporteringen är ju så mycket roligare!! Och det är faktiskt toppen att hon har fart i ingångarna, det är inte det vanligaste!

Igår på morgonen så kom en varubil till Handlarn samtidigt med oss, detta är inget ovanligt och det är denna dragkrok som Lizza tidigare har skällt ut... Han lämnar sitt släp på byvägen och åker in med varorna till affären. men, nu kom han så att han precis skulle hoppa ur lastbilen för att koppla lös när vi kom... och det blev 1000 beräkningar i mitt huvud... Det är ju inte så smart om vi är mitt för dörren när han hoppar ut... Lizza är ju lite... reaktiv... Så vi stannade vid bakhjulen ungefär och han hoppar ut. Jag bra:ar henne och ger godis... inte ett voff!!! Men, jag får göra några repetitioner och inser att han står där och tittar vad jag gör... ha ha... så jag försöker smått generad förklara vad jag gör och hur jag tänker... Och innan jag har förklarat klart så har Lizza totalt glömt att det var någon där och hon försöker tigga lite mer godis (genom kontakt med mig) och sen sullar hon i snön som vanligt. Det är precis de här människorna vi behöver!!! Som bara är... och som har tid att prata i 2 min så hon kan släppa dem... Han tyckte mina hundar var trevliga och det var härligt med hundar som inte slängde sig fram mot människor (ha ha... han skulle bara veta hur Lizza är...) och speciellt då med hundar som Lizza som ju folk är rädda för, dock inte han, var han noga att påpeka... Han hade dock haft smålandsstövare själv och fick ju en del reaktioner på dem, så han visste hur jag hade det =). Men, det blev en supermorgon!!

Sen blev det en ganska lat dag... jag försökte ju lösa problemet med nya datorn och bilder och... det var kanske inte läge att träna hund då...

Men!! På kvällskvisten gjorde jag DET!!! Som jag planerat och gruvat och längtat efter så länge... Jag tog TRE selar och TRE hundar med mig och sparken ut... hi hi... Planen var att gå genom byn, som uppvärming, upp på andåsvägen och sen har jag en lååång raksträcka där att starta på och jag gjorde detta när det var mörkt och det är väl bara jag som är så puckad att jag går där det är kolsvart??! Det finns ju upplysta vägar... Det hela blev... en karl svängde upp framför mig på vägen, fler än jag är korkad... i slutet på rakan stod en lastbil och lastade timmer och vägen är smal... och jag kan inte gärna sela tre rottisar och dra efter "farbror med liten hund"... ha ha... Så vi gick, sen fick vi vänta på lastbilen... Men selade jag på! Med en förhoppning om att "farbrorn" skulle gå det upplysta elljuspåret hem, eller skoterspåret... Så körde jag!!! Tanija och Siri var som vanligt kopplade i sparken där framme, Lizza hade jag i midjebälte, för liiite kontroll... ha ha... Och ni kan aldrig tänka er vad det gick!!! Ha ha ha... med snöfallet vinande i ögonen och vetskapen om att de lastat timmer där och vägen är täckt av bark, grus, is (och vatten)... Det var nog tur att jag inte såg vad vi åkte över... ha ha ha OCH att jag har plastmedar (som inte ger tvärstopp) på sparken! Och ungefär när vi fått upp farten så ser jag att det skymtar något där framme och farbror och hund kommer tillbaka... TYPISKT!!! Var ganska irriterad igen nu... Stopp på alla hundarna (gick helt ok), inser att jag borde ha ett halsband på Lizza, inte bara sele... på med det och så hålla i de tre medan han gick förbi och även om de inte är så bråkiga normalt, så var de ganska taggade nu... Sen körde vi igen! Och rackarns så kul det var!!!! Nu blev det inte speciellt långt, vi skulle hem och vila innan maten och starten blev ju inte som planerat... och Siri var skitsur om Lizza försökte springa bredvid henne, Lizza tyckte det var kul att springa, men att Siri var lite läskig... så hon försökte krypa in mellan Tanija och Siri (som sitter i ett dubbelkoppel i ett "gummiband" i sparken & de är ihopsatta i halsbanden också.) och när det inte gick så skulle hon försöka krypa under dubbelkopplet och komma utanför Tanija... ha ha... Sen har hon noll respekt för sparken och blev heller inte rädd när jag råkade på att köra på henne en gång... ha ha... yrsligt blev det! Lizza testade också att stanna och lukta några gånger, men efter första försöket lyssnade hon när jag ropade att hon skulle springa... Hon lyckades dra selens bakdel över huvudet fram, var fasligt trångt att få ut henne... MEN, mest gick det bra!! Och som hon sprang!! Trött?? Näe... inte speciellt... Kvällspromenaden ett par timmar senare var precis som vanligt, i (ej på) snöplogkanten och med kopplet i munnen... Och ja före det fick jag bli bestämd med henne att hon faktiskt skulle gå och lägga sig och inte ranta och bråka om kring... Jag ska verkligen försök afå henne trött någon dag!!

Sen hade Siri en näradöden dag igår... morr... Först när hon skulle ut... Jag har en riktig grind nu ut i hallen, med en liten dörr på... jag öppnade spärren och grinden 2cm och så sa jag sitt... och Siri som var lite på G hörde troligen Siri, eller så hörde hon inte alls och brakade med sina 37kg in i grinden och den brakade då in i mitt knä med... och sen kom ord som inte lämpar sig här!! Signalkontroll?? Nix! Om nu ens hunden kan sitt... för på sparkturen är sitt "mitt vapen". De måste kunna det, till 200%!! Jag selar en hund, sätter denna framför sparken, selar nästa, sätter fram denna, sitt-stanna. Kopplar ihop fram och kopplar fast bak, -sitt-stanna, och sen ska jag på med vantar, gå bak till sparken och sen ska de starta när jag säger så... och nu var det ju en hund till... och vid stopp så måste de också sätta sig, annars blir det bara trassel med linor och så, dessutom kan Siri bara springa innerst, kommer hon ytterst så försöker hon hoppa in och det blir ännu mer trassel, ni förstår... Igår kunde hon inte sitt där heller och när vi då fick hundmöte... ja jag sa till henne ordentligt och då morrade hon till mig (Hallå!! Siri morrade...??), nu skiter ju jag i det men upplyste henne om att det var sitt som gällde och tänk då kunde hon sitta... Men, billig blev hon eftersom allt gick med samma flyt denna dagen...

Idag är det en ny dag, flydagen =D =D... och eftersom Jennifer bestämt sig för att stanna på fritid idag så är det kanske lämpligt att jag delar på hundarna så Lizza och Bira får egna promenader!! Och så kan vi köra lite lydnad på samma gång =)... Skulle dock ha fixat en orange/röd jaktväst till Bira så hon syns i snön om hon skulle råka smita från mig... Så får det nog bli!

hej hopp!
Jo! En sak till... Lina, köp en billig videokamera. Den kan man ställa på en stol (billig trebent som man fäller upp, tex) eller liknande och filma sig själv när man tränar, helt utan medhjälpare =)...

Inga kommentarer: