måndag 17 januari 2011

En helg!

I helgen har vi varit några från klubben (Ö:a Härjedalens BK) och fördjupat oss lite i utställnings-sysslan. Ja, det teoretiska i hur man praktiskt fixar en utställning... Det är ganska intressant, men jag hade nog koll på en hel del och de nya utställningsreglerna som också fick en genomgång hade jag också bra koll på... Jag vet egentligen inte hur jag kan ha sån koll på utställning, det är ju egentligen inte min grej... =) och hur kan jag veta hur det fungerar med cert och championat för andra raser?? Hmmm... djupt nördig kanske =) och så har jag ju själv en ras där det krävs meriter... och jag har faktiskt, tro det eller ej, utbildat mig till ringsekreterare, men jag gjorde aldrig klart praktiken (pluggade då och just den terminen vi skulle ut och praktisera var jag borta på skola 10 d/mån (=2 helger...) och med små söta barn hemma fungerar det inte att flänga runt på utställningar också!).

Under helgen så fick Lizza & Tanija följa mig. Jag kan inte lämna fyra hundar till Johan och Lizza kan vara OTROLIGT jobbig (tror hon har ADHD) och så litar jag inte på att familjen kan gömma min arga hund Tanija om det kommer besök =). TUSEN TACK till mina UNDERBARA rumskamrater för ert tålamod och UNDERBARA sätt med mina hundar!!! Denna helgen har varit så bra som en helg kan bli för en liten Lizza!!! Och att jag säger att Tanija inte är snäll gissar jag att ingen kan drömma om som träffat henne =D =D. Och jag gissar att ni håller med att Lizza är en dryg jävel, ha ha ha...
Dag 1: Mina hundar fick inte sitta i bilen, det var för kallt... In med dem i klubbstugan och där fick de ett eget rum... vilket fungerade bra tills det började springa folk in och ut och då lät mina hundar som monster =). En snubbe, han bara knatade rakt in till mina hundar... phu!! Nu vet jag vem han är och han har själv hundar av samma typ, han jobbar mycket med mentalbiten och kan säkert läsa hund mycket bra och mest troligt har han själv ett mycket tydligt kroppsspråk som säger att han är en snäll liten prick, MEN, frågar man inte ägaren om det är OK att gå in till hundarna??? Nu gick det ju i alla fall bra och jag sa till honom att han inte fick släppa in någon annan där... he he... Nu blev det mer och mycket spring så mina sötnosar fick flytta in till ett rum i anslutning till vårat istället... SKÖNT!! Nu är ju Lizza lite...hmmm... men, då kursledaren pillrade lite på hennes näsa och sa gå och lägg dig så fungerade det!! Tror Lizza kopplade ihop det med att jag klappade henne på huvudet 3ggr när hon vaknade på natten som liten (mindre) och att vi sen sov vidare. Visst, hon pep, hon skällde, hon...bläää... men jag tycker faktiskt hon skötte sig kalasbra!! Med tanke på hur van hon är vid situationen... När vi kom till stugan så var hon dryg... ingen fick en lugn stund, hon var väldigt påig hela tiden, vilket var väntat =) (ADHD ni vet...). På promenaden tyckte hon att Timrå var skit-trist!!! De hade så hårda snöplogkanter att man inte sjönk ner och hon försöte därför gå innanför det hårda och riktigt så långt koppel har inte jag...hmmm... hon ramlade också över ett staket i sitt försök att gå där uppe, in i någons trädgård! Ha ha ha... men det gick bra och jag fick upp henne! Tur det var Tanija som var med i det andra kopplet!! Vi mötte en snubbe med hund (eller kanske isbjörn... =D (pyreneer ;-) ) och jag körde skvallerträning eller vad det nu kallas det vi gör. Jag bra:ar (eller klickar) när hon tittar på den andra och matar med godis, något som också fungerar KALASBRA när Tanija är med, hon är ju liksom bara... Efter en pytteliten stund så kom DET MAGISKA ÖGONBLICKET!!!! Vi möter en ensam människa, Lizza tittar på den och vänder sig sen mot mig och "säger" -ser du?!! Jag såg henne!! Ge mig godis nu då!! Vilken lycka!!! Det fungerar!!! Och hur många gånger har vi tränat det?? Och hur många gånger har jag inte kunnat träna det för det varit för styrigt med det andra kopplet?? Riktigt häftigt!!

Sen var det väl inte så mycket mer än att Lizza fått en riktigt bra social helg, med synen av andra hundar, människor som inte bryr sig, människor som bryr sig och F-N vad bra det känns!!

Idag mår jag inte så värstligt, men ska i alla fall ta mig in till Sveg och träna i kväll. Jag hade också velat träna på att koppla loss Lizza och belöna för att hon inte springer iväg, för det gör hon ju gärna... Och OM vi ska träna lavinsök så är det kanske bra om hon i alla fall kan vara lös... =D =D... Nu ska jag försöka flytta lite saker från dator ett till dator 2... om jag orkar... hej hopp!

Inga kommentarer: