måndag 10 januari 2011

Jag blir gaaalen!!!

Just nu är jag ca 0,1mm från att slänga ut den här j-la data-skiten ut genom fönstret, RAKT ut i januari värmen... Jag är störttokig!!! Windows 7, vilket SKRÄP!!! Du har inget epostprogram och nu kör man allt via windows live... men jag vill INTE HA windows live!! Jag fattar för mitt liv inte hur jag ska skicka bilder!! AAArrrggghhh!!! Jo, om du gör dem till ett bla bla bla så blir de inte så stora... men HUR får jag dem i ett mail därifrån?? Och nu var ju inte grejen att egentligen skulle skicka dem i ett epost utan göra dem mindre, och där ligger de, som jpg filer... MEN om jag försöker spara dem så blir det som GIF eller BMP och det vill jag INTE ha!!! Och jag orkar för mitt liv inte sitta och göra om alla bilder (och kan inte) i photoshop för att få dem mindre. Just nu ÅNGRAR jag som f-n att jag la in dem i denna burken... "gråter & svär"!! Ni som skulle få se lite nya bilder... SEN var det en sak till!! Jag har ju faktiskt en annan epost adress än live adressen... och var i h-vete ska jag göra med den?? Och så hittar jag ett download ställe, men då fattar jag noll eftersom det är skrivet på utrikiska!! MAMMA, snälla kom och hjälp mig!!! Till råga på allt mår jag piss-skit, har återigen fått min nattsömn störd (växtvärk denna gången, tror jag...) och fått/får uppleva biverkningar i vaket tillstånd... URK!

Annars så grejsar vi på! Lizza har fått någon nyttig promenad, dels har grannen följt med som sällskap (som är hundrädd) och det var superkonstigt... vi har stannat och pratat med div människor och mött hästar... Och jag tycker att hon mindre ofta kommer med sina voff-attacker!! Och det känns ganska bra! Hon har fått springa lös i skogen, jagat en orrtupp och tvärnitat när jag ropade, men hon kom inte..hmmm... Det är ju tur något känns bra =D.

Igår hade de samlat till träningstävling och vi begav oss dit och det var bara för att titta! Det känns som Lizza just nu är i ett stort utvecklingssteg vad gäller många moment och jag vet att vi snart är där, och vi valde därför att bara träna med störning runtomkring och visa vårt intresse för dessa saker! Känns som dumt att köra tävlingsriktat i detta steg, även om man kan bryta mitt i så... och sen har hon ju varken ställandet eller läggandet klart, men väldigt nära....
Jag tycker att Lizza uppförde sig superbra igår!! Jag tror att vi tränat med andra hundar (utom Bira) runtomkring ca 3-4 ggr, förutom klickerkursen... och ändå upplevde jag henne som lugn och mycket fokuserad på mig. Det var superhärligt att se!! Givetvis kollade hon på de andra och jag valde då att klicka för att hon kollade och på slutet var det svårt att få henne att titta på dem en andra gång. Roligt att se resultatet! Sen boffade hon på Cecilia när hon kom och det sker ju för att jag inte är vaken... och lite spänn blev det mot en annan hund, men inget allvarligt och vi löste det med klickern =). KUL!

Japp, då jag tycker att hon blivit enormt säker på stå-kommandot den senaste tiden så har jag valt att börja med ligg också och det går i en rasande fart =). Här förstod hon redan första passet vad jag var ute efter och då är det roligt! Sen tror jag ju att jag i nästa pass ska backa och bygga upp större säkerhet hos henne. Få lite flyt i saker och ting =). Tävlings-inkallningen blir bättre och bättre, hon slarvar mindre med ingångarna och bygger högre fart. Det är bra! Just nu känns det riktigt bra och som att vi är på väg åt rätt håll och inte har värdsligt mycket kvar och det är en härlig känsla!

Bira och jag, vi tränar med hare vi och hon är störtförtjust i haren! =D =D... Det vi pysslar med just nu är att vi förstör apporteringen till 100%, men det skiter jag just nu i och tänker att den bygger vi upp sedan, lätt som en plätt (kan ni tänka er mig tänka så om apporteringen!??). Nu tränar jag sitt för fulla muggar, frivilliga sitt med div störningar som harar som gungar i knähöjd och så där, eller som ligger fint i en bur och sover... ha ha... jag hade då tänkt att visa er lite fina bilder på mig & haren... f-n, folk måste ju tro att jag är helt knäpp!! ha ha, men det är jag ju!!! =D =D. När haren låg i buren så tränade vi på frivilliga sitt, att kunna gå hyffsat fint med mig mot den, att komma på inkallning och lite så där! Och jag måste säga att jag tycker att Bira är superduktig!! Samtidigt vet jag att vi måste göra detta ca 1000 ggr till innan jag ens kommer få stopp på henne i skogen med kommando. Så, jag nöter på och har roligt! Och det har hon också!
Apporteringen, den förstör jag genom att hon gärna hoppar för att försöka få tag i haren (eller vingen) och då hugger efter den... men, jag tror jag kan fixa det sen!
Johan var också supernöjd igår! Han berättade att NU förstod hon, nu hade hon fokus på honom i första steget på friaföljet och han utökade till två steg och hon blev stående kvar efter första steget... ha ha ha... Men, han var enormt nöjd med henne och känner själv att det inte är värdsligt långt borta nu! Och det har känts som viktigt att få och hålla fokus i första steget, för att hon inte ska släppa i resten av momentet, dock kände han sig inte alls redo för någon träningstävling, fast jag sa att han fick belöna när han ville... men, det är helt ok tycker jag!

Jag har också funderat en del på det här med avslappning och att det kanske kan vara en bra idé att lära jycken att slappna av på en speciell filt eller så och jag har ju ganska aktiva ynglingar... Så, jag började lite med Lizza! Jag la ut en liten handduk och klickade 3 ggr för att hon trampade på den (hon har aldrig trampat på den tidigare, men på musmatta). Sen tog jag upp den och klickade för kanske 3 ligg och då la jag ner handduken och hon "sprang" ut till den 1½m bort och när jag inte klickade första sekunden så la hon sig ner... ha ha... och sen upprepade hon det några ggr. Efter en paus så tog det dock en liten stund innan hon gjorde det igen (kanske 3 klick igen). Riktigt häftigt! Sen är ju då tanken att jag ska få henne att lägga sig på sidan, kanske måste använda targetstickan här, hmmm... och kunna relaxa. Jag måste kanske in med massage och sådant också, men jag börjar så här! Nu ska jag ärligt säga att jag inte är så säker på att jag kommer att ha någon nytta och glädje av det här med Lizza för hon verkar vara så lugn och fokuserad ändå när vi kommer ut bland andra! Men jag kan ju exprimentera med henne då och överföra till den lilla vita som verkligen behöver det! Jag undrar om Lizza (som är en mycket smart jycke) tycker att många hundar = klickerkurs= 100% fokus på matte så blir det roligt... Hmmm...

Till höger så lägger jag nu till en favoritkennel, berätta om ni hittar några fel på sidan!! =) eller något som är förvirrande, något som är fullständigt onödigt osv...

Sen har ni kanske sett min canis-reklam här till höger (och på hemsidan!) och ska ni shoppa på canis så blir jag glad om ni använder den länken! =)

Nu ska jag skita i att göra allt som jag hade tänkt göra idag och bara lata mig!! Hålla i huvudet och krypa under en filt... Zzzz... synd bara att jag har två små flickor som blir otroligt dryga då!! Hej hopp!

och inga bilder blev det denna gången heller... tror ni jag kan lära mig en annan dator än min?? tjingeling!

1 kommentar:

linaa o Luzza sa...

så kul att läsa om er:)