onsdag 31 mars 2010

onsdag

Nu är jag redan less på det här! Nu är det snart en hel vecka sedan jag var ute och promenerade någonting och det är ju det som förgyller min dag! Jag älskar att vara ute och gå med hundarna!! Idag ringde jag till veterinären och frågade hur länge de måste vara i stillhet... jo, tills de är helt symtomfria, helst några dagar efter också... och nu håller vi ju på att gå i taket, både de och jag!! URK! Tur jag har Lizza, som fick gå på en liten rundel igår i alla fall...
Men, jag ska berätta om det mest underbara hundmöte som jag någonsin varit med om!! I måndags så skjussade jag Johan på fotbollsträning. Medan han tränade åkte jag till ICA och tränade, så om ni hör några konstiga rykten om en backande människa så... det var bara jag! Lizza var super-duktig!! Hade mest hela tiden bara ögon för mig!! Superljuvligt!! Och vi gjorde en hel del övningar där, mest då focus och focus när jag backade och hon var en dröm!! Frivilliga sitt var sämre, det märks att hon rör ihop allt nu, ska ta mer om det senare.

Sen fick Bira också komma ut en sväng! Tänkte mig en tur runt kvarteret, och när vi kliver ur får jag syn på en boxer, som vi måste gå förbi.. perfekt!! Det är ju det som vi behöver... Jag laddade med korv och gick... fick henne att fokusera lite på mig = korv, nu stod hunden bakom en bil, så Bira såg den inte, men precis när vi hade passerat bilen så vred hon bak huvudet och såg den, men, innan hon hunnit koppla att det var en hund så jublade jag rakt ut (för att hon inte skällde) och stoppade fram hela handen med korv, mitt i näsan/munnen på henne... ha ha och då såg man hur det gick upp ett Liljeholmens!! Aha... hund=godis av mamma... hunden (med matte & husse) gick sedan efter oss och Bira slängde bara små blickar på sin följeslagare (hon brukar dessutom inte tycka om att ha någon gående bakom sig) och hade annars full fokus på mig!! Och jag tror nästan aldrig jag varit så lycklig i hela mitt liv!!! Inte ett skall!!! Sen gick vi vårt varv runt kvarteret med ett glädjerus i kroppen!!

Inte nog med det... igår så tog vi ett varv här hemma (man får gå små korta promenader fast man har kennelhosta), och vi möter en jämthund här på vägen =) och jag körde lika, ungefär, nu... direkt hon såg den så jublade jag och så fick hon korv (inte en hel hand idag =) ) och fast vi mötte den på en smal väg så kom det bara 2 små, pytte små dova "voff", jag tror inte ens den andra matten hörde, det var mest mummel... men, jag är ändå superlycklig för det här!! Just nu skiter jag i om hon hänger i kopplet och bär sig åt vid möten, nu har vi fokus på ljud och om/när vi får bort dem, då kan vi ta det andra!

Inte nog med det ;-)... Bira skäller gärna på människor som vi möter också, men som en i byn brukar säga; du får nog ta sluta vifta på svansen om jag ska bli nå rädd... Så, igår kväll så kom det två och gick efter oss och jag sa till Johan, jobba med henne nu, var snabb, beröm och ni skulle sett henne!! Visst kollade hon att det var några som kom, men hon hade bara ögon för sin husse... OCH även hussen jublade nu... Allt blev så grymt bra där med boxern!! Och nu får vi bara jobba vidare med detta!! Men, det känns underbart!!

Ja, så till Lizza-liten då och hennes träning. Ja, nu börjar jag få panik igen!! Nu är det bara en månad, sen ska vi iväg igen och vi har varit hemma en månad sen sist och har vi fått till något än?? Fast ärligt, jag tyckte faktiskt att vi hade rätt bra koll på flera saker =), men, så börjar hon blanda ihop allt vi gör och hur gör man då?? Jag funderar också om det är en baktanke med att ha dessa moment i läxa till andra träffen... det är snurriga saker som lätt blandas ihop... hmmm... "klossen" (framtassarna på en låda el likn och snurra in fot med baktassarna), snurra (shejpat) och snurra (med target), gå slalom mellan benen och backa.


Igår kväll beslöt jag mig om att jag måste få lite ordning på allt och jag kan inte fortsätta träna som jag gjort hittills (igen)! När jag shejpat snurra, så har hon oftast suttit ner och det vill jag ju egentligen inte, men det kan ju vara för att jag började med det innan jag "lärt" henne stå och då valde hon att sitta... men nu gjorde vi många repetitioner med stå först. Och det var superbra! jag tror det här kommer bli bra! Ja, sen väntade jag på huvudvridning, när hon stod och om hon satte sig efter jag klickat så väntade jag tills hon stod upp innan jag serverade godisen! Och vet ni, jag gjorde många repetitioner med snurra också och det började kännas bra igen... =)


Sen tog jag fram target-stickan, som nu är en blompinne med eltejp i ena änden och körde flera sådana repetitioner också. Tanken är att dessa tre saker är totalt olika (utom att snurra bygger vidare på stå) och då kanske det inte blir lika rörigt åt henne!


Sen testade jag med musmatta här ute igår. Ha ha, det gick inget vidare... jag måste ha koppel på, hon springer bara och leker med kottar annars och sedan tycker hon att ute kan man döda musmattan... Alltså, jag måste träna mer på det inomhus innan vi flyttar ut!


Sen har hon börjat med en annan rolig sak... när vi är ute för att rasta oss, då kan hon komma på att vi nog ska träna och fast jag ser att hon är super-bajsnödig, så kan hon bara focusera på mig och våra snabbrastningar drar plötsligt ut på tiden... Visst, det är superbra att jag är så bra och rolig, men ibland...
Och igår upptäkte den stora hussen att hon testar med fokus på honom också, men då blir jag lite rädd... där får hon ju inte ut något av det och jag hoppas att hon förknippar det med honom och inte med fokusträningen... =)

Bira fick också träna lite ute igår! För hennes del så blev det nosduttning på postit-lapp, först 10ggr på cykeln, sen 10ggr på soptunnan och sen 6-7ggr på släpvagnen. Hon är duktig, men ökar jag avståndet för snabbt så glömmer hon vad det var hon gjorde. Jag ska nog också försöka servera godisen så hon vänder upp mot lappen igen och bara kan köra på utan att vända sig själv efter belöningen. Jag tror också jag gör rätt som byter plats hela tiden... det är ju lappen som är viktig i hennes fall, inte det som den sitter på... annars är ju soptunnan bra som man kan skuva runt på =). Ja, sen tror jag hussen tränade en del också...


Så, om ca en månad ska jag iväg igen, har ju lite annat först också, men... i alla fall Monika, de har ett vandrarhem (enkelrum 350:-/natt), men det ser ut att ligga mitt i smeten och eftersom jag är lite rädd för att köra bil mitt i smeten och tycker det är jobbigt ifall jag måste ha många hundar med mig, så funderar jag på att kolla upp någon camping. Och för mig går det då också bra att dela stuga, men, jag har som sagt inte kollat än! Vet du var i Gävle vi skulle hålla till?

Ja, och för er som undrar om jag inte läst något nytt... Jag läser just nu Lydnadsträning i teori och praktik och det tar lite tid... men, snart så... ;-)

ja, sen har vi vår-vinter här, även om det inte riktigt känns så för solen har lyst med sin frånvaro under en längre tid, men just nu letar den sig fram mellan granarna och med lite tur kan jag äntligen få sitta på min bro och läsa idag =) (efter jag varit till Sveg och handlat, och givetvis tränat lite ;-)). Igår såg jag koltrasten och grönsiskan, jag har hört pärlugglan spela någon kväll i förra veckan, och en kanadagås flyga förbi... nötväckan har suttit i en grantopp och spelat för mig och är man ute och lyssnar lite börjar det bli ett fasligt kvitter!

Och så vill jag ju fortfarande veta av er andra om det tar lång tid att ladda upp sidan när jag lägger upp filmer =). Ha det!

3 kommentarer:

Liza sa...

Näe för mig gör det då inte det. Att ladda upp sidan menar jag.
Håller med du att det är inte roligt att köra i "smeten" så jag brukar också prova att undvika det :)
Kramar

Monika sa...

dela stuga låter som en fin idé för min del, elaisa är fredlig! jag tror vi ska vara på studiefrämjandet i gävle också. är inte heller så sugen på att bo mitt i smeten :S gävle är inte så gemytligt..

monk sa...

http://www.engesbergs-camping.se/

där kanske? 360 kr per natt för en 4-bäddsstuga. då får vi och vovvarna plats ;) men frågan är vart det ligger? haha jag är så kass på sånt här. hjälp miiig! vi borde höras på telefon :P