lördag 27 mars 2010

Nörd!

Ja, det är bara att konstatera, om någon missat det alltså... =) Jag ÄR nörd... Denna helgen har jag inget inbokat och faktiskt har jag sett fram mot att en hel dag sitta ute på bron med en god bok och njuta av det vackra vädret!! Tja... det var pissgrått när jag vaknade, sen kom någon från himlen, oidentifierbart som sedan gav små vita "pluppar" på isen/gruset här ute och just nu så faller det stora julaftons-flingor =). Och jag har ingen lust att gå ut... hundarna har kennelhosta, ja i alla fall två av dem och får inte gå långa promenader, och vem chansar med den andra då??


Ha ha.. just nu R.O.C.K på radion... minns ni den??? Ååååå....


I alla fall, nördig som man är... ha ha... så kollade jag lite röntgen på clumbern, det är ju inte så många hundar och det är ganska intressant... speciellt som... hon du känner Ulrika hade sagt att man inte skulle röntga clumbern före 18mån... ca 23% av hundarna är röntgade vid 18 mån eller senare (och 10% av dem vid 24mån eller senare...) och jag tror det är en ganska allmän uppfattning, eller... det stämmer ju inte heller eftersom lika många röntgade hundarna vid ca 12 mån... Jo, när jag skaffade Tanija, som nu blir 10 i sommar så hade man samma uppfattning om rottisarna, höfterna skulle vänta... Och jag har kollat resultaten under de senaste 10 åren!

Resultatet då?? Jo, flest A-hundar finns bland de som röntgades vid ca 12mån, sedan vid ca 13 mån, sedan vid ca 15 mån och 14 mån... Efter det så finns endast 15 A-hundar (varav hälften i gruppen 24 mån +) och då av totalt 61 A-höfter... Ganska intressant!! B-höfterna finns det flest av i de 3 första grupperna (12, 13 & 14mån), sedan är det 23 fördelade på resten (6st i 24-gruppen) och här är det 57st röntgade med B...

Så kommer vi till de som räknas som fel... C är ganska vanligt hos clumbern, 48st. Och det är också vanligast i de "yngre" grupperna (som ju också är flest röntgade), 9 st i 12mån & 13mån, 10 i 14 mån... Det intressanta här, det är att C-höfterna utger en stor del av de röntgade i åldrarna 17 mån (23% av de som röntgades i denna ålder), 18mån (25%), 19mån (43%!!) och sedan ser siffrorna ut så...

D höfterna då... totalt 28 hundar, och lite svårare att utläsa. Givetvis vanligast i de yngre grupperna, till antal, men % så är det vanligast vid åldern 21mån (50% av de röntgade), 20 mån (33%), 17mån (30%). Och det blir ju liknande för de läskiga E-höfterna...(totalt 19st) 50% av de röntgade vid 22 mån (den andra hade C), men, det jag menar med detta att det kanske kan vara bra att kolla lite. Inte så att någon har rätt eller fel, men idag har vi ju möjlighet att kolla detta hyffsat enkalt via avelsdata och man kan välja att bara kolla på D-höfter och då ser man ju hur gamla de var när de röntgades, men man ska ju inte glömma att jämföra med totala antalet röntgade osv. OCH vi ska inte glömma att åldern som hunden röntgas vid är inte det som avgör... (finns en B-hund som röntgades vid 6 år...), men det är intressant att veta varifrån det kommer att man ska vänta till efter 18mån... det är ju inte många som levt upp till det...


Ja, till något roligare!! Jag har ju tränat lite... =) Och börjar känna mig på G!! Och det är en ljuvlig kännsla!! Även kanske efter man nedslås av kennelhostan... Det var förövrigt Siri som började och hon brukar ju få det titt som tätt, utan att Tanija har fått det en endaste gång... konstigt tycker jag!! Ja, Bira har nog också haft det en gång tidigare... men bara lite hosta en natt ungefär... nu har hon hostat två och det gör ont i mig när hon hostar... slem kommer det upp ibland också... men jag tycker det verkar lugnare idag och Siri hostar bara ytterst lite, men det känns dumt att anstränga Tanija om hon har det i kroppen. Lizza visar heller inget...

(fågelfötter, lovar gott inför kommande säsong ;-) )

Igår fick Lizza först gå och strosa lite vid Ljusnan/Norrälven, i koppel givetvis... och sedan gick vi upp till kyrkans parkering och där körde vi lite focus och följ mig (där jag backade) och det märks tydligt på henne att här var hon bekant nu och snosandet var mindre viktigt! Härligt!! OCH hon erbjöd också ett "fot", som jag ju inte lagt någon tid på alls ännu... och dessa erbjudanden belönades givetvis stort!! Det är ju dit vi ska så småning om... Men, då det gick så bra så gick vi bort på affären och här var det ju lite rörelse också... Jag tycker att hon är duktig och hon vet att kontakt lönar sig och intresse för annat försvinner mer och mer... Om någon kommer och pratar med mig tappar hon dock allt en stund och börjar kampa i kopplet eller gräva i snön istället, återfall alltså... men det blir ju mer och mer sällsynt! Här hade hon också en lustig sak för sig... plötsligt erbjuder hon ett nytt beteende, hon börjar halft sidledes och halft framdels/bakdels (vet inte vilken som är vilken)-vändning för att komma in på min vänstra sida!!! Gissa om matten jublade!! Lixom bara så där...

Sedan skjussade jag Johan på fotbollsträning. Då hade jag Tanija och Lizza med mig och åkte upp till klubben, där det ju skulle vara plogat, så slog det mig... att där kunde jag ju göra ett spår... plogat, ömsom gräs ömsom snö... och ingen hade varit där och gått! Sagt och gjort... 25-50 m långt och rakt med korv i slutet... Medan det fick ligga till sig så körde vio även här kontakt övningar.... Jag måste öka tiden som hon orkar hålla kontakt! Och så hon kan gå efter mig med kontakt mer än 2m. Hon är lite som Tanija och vill gärna se var hon sätter fötterna. Spåret gick vi efter ca 20 min och det gick bra! Lite ofocus några kortare svängar, men hon spårade och var ibland väldigt noga... Kul & jag tror detta kommer bli kalasbra!!

Tanija, hon fick gå fot och jag måste få till detta på något bra sätt... blir jag minsta irriterad på henne så går hon som hon alltid gjort, och stirrar rakt fram och nu blev det så för att jackan var i vägen... När jag skeppat den blev allt mycket bättre, även poss. Men, hur får jag det bra under en längre stund??

Sedan blev det kryp några meter och hon kom på en ny stil, det var ju snö och då kunde man ha frambenen stilla och glida på dem... =D Nu tror inte jag det blir något problem när det blir bart, krypet har hon ganska bra, det är ju mer för att träna ovana rörelser och bygga upp muskler för det som vi kör nu.


Och innan vi åkte och hämtade Johan så sprang hon över stegen en gång!! Hon älskar verkligen stegen... Nästa gång jag ska dit så ska jag ta med mig spaden och skotta fram den helt så hon slipper hoppa ner över sista stegpinnen, vilket ju inte är något vidare då hon kan fuska med den även annars... Och så ska jag skotta fram hindret helt, men, vilken toppenplogare!! =) =)!!


Det känns lite som jag med Lizza struntat i min läxa nu på slutet och det värsta är att det känns ganska bra... Men, grejen är att jag tror inte vi kommer få fram ett beteende på främmande mark om vi inte blir bättre på focus-övningarna på främmande mark. Och då har det kännts som prio ett, för framtiden!! Nu börjar jag också lägga in andra övningar och i torsdags när jag var in på Sveg köpte jag en ny musmatta (tyvärr hade de ingen rund) då jag tror Johan har den, men inte han... och vi har idag ökat avståndet till den så det är 1-2m nu... men hon ser för festlig ut! Ingen fart och mycke eftertänksamhet! Ska försöka filma det någon dag.


Sedan, efter sportlovet så är också ridpiskan (som används som target-stick) borta... pyts-väck! Så, nu blev det en blompinne med en tejp-bit på längst ut och vi körde också några sådana idag. Det gick mindre bra! Det är svårt att klicka rätt, hon har ju en viss förmåga att ta den i munnen, och precis när du tror hon ska dutta så gapar hon... Hrm...


Jag har också testat sitt under baklänges-marsch... OCH!! Det fungerade!! Det var riktigt riktigt häftigt!! Jag tränade 10 vanliga erbjudna sitt (jag är tyst), sedan tog jag 10 nya godisar och gjorde 5st sitt till och sedan började jag backa sakta sakta och då kom det!! Hon bara satte ner rumpan och såg ut som ett frågetecken!! Och då blev det jubel och hon verkade fatta det hela =). En smart jycke!!


Ha ha... och jag har ju glömt att berätta!! Lizza blåser bubblor... i vattenkopparna... ha ha... hon stoppar ner näsan och sen blåser hon!! Både hon och golvet är sedan MYCKET blött... kul hobby...
Och, visst är hon söt när hon sover... som ni ser börjar den bli för liten och ska nu bytas ut om det går... den är ju rätt bra, för hon kan inte kliva i den själv och hon kan inte kliva ur den själv...


Nu så ska vi ta det lungt några dagar till, men lite cirkusträning är väl aldrig fel ;-)... Backa, slalom mellan benen, snurra hit och dit, "rutan", stänga en skåplucka... aaaa....

Inga kommentarer: