torsdag 25 mars 2010

mer film



Ja, nu använder jag Firefox och så ska jag testa om det går att ladda flera filmer i samma inlägg, annars så blir det flera inlägg och det här är ju praktiskt! Jag menar, vill ni inte se film så tittar ni inte, men eftersom jag är så nördig att jag tycker det är superkul!!! att titta på när andra tränar så, ja ni vet, kanske ni också gör det! Och ha ha, jag tror det fungerar!! Super...

Igår, då blev det en härlig dag och ändå han jag jobba lite också! Just nu väntar jag på lite respons från mina chefer innan jag fortsätter. Det är ju dumt att göra något som sen ändå måste göras om, så som det blev med det första som jag gjorde menar jag... =(. Men, igår, då dök det också upp en tidning i min brevlåda, Svensk Jakt! Och nu börjar de med något nytt och rätt så positivt, sen ska jag ärligt säga att mina förväntningar var inte speciellt stora när jag började läsa... de skriver om valpar och valpfostran och ska nu ha en serie med träningstips för olika jakthundstyper! Det ska bli super roligt att läsa!! Och nu då till saken... det var nu allmänt om träning och fostran och de påtalade vikten av att vara trevlig med sin valp, givetvis ha fasta regler och att vara konsekvent (vilket ALLTID är A och O!), men just det här med att vara elak... och det tror jag är superviktigt i jakthundskretsar!! Där är alldeles för många som tror att man blir en bra ledare genom att vara hårdhänt och som tror att man löser sina problem på det sättet. Sen tycker jag att man tydligare ska beskriva vad som är bra ledarskap (= en trygg och självsäker person) och att det faktiskt är så att om man är elak med sin hund så skapar det avstånd och ger ännu mera och större problem!! Och det är ju så, att den enda som får ut något av att vara elak, det är DU och det är för att du får ut din frustration... Jag inser också ännu mera varför jag inte skulle ha två så unga individer i samma flock... Man har på en promenad inte tid att lösa två hundar som inte kan uppföra sig på samma gång, utan antingen får man bara skita i hur de uppför sig och gå, eller så kan man ta hand om en av dem och det löser ju heller inget... eller göra som jag oftast gör, gå med en yngling i taget och på så sätt kunna ta tag i de problem som dyker upp... (MEN!! Alla hundar är ju inte som mina och det behöver inte vara ett problem att ha två jämngamla!! Vissa förare fixar det utmärkt =) )


Fast, det var ju inte riktigt det som detta skulle handla om, utan gårdagens hundträning... Började med att jag tänkte ta mig en liten rundtur med Lizza och så slog det mig, varför ska jag gå med henne?? Sannolikheten att vi möter någon i Älvros är minimal och hon behöver ju ingen motion, bara göra av med lite energi så hon är lugn när jag går med de andra!! Så, jag gick på en upptäcksfärd längs älven istället och kollade in lite gammalt, gräs, någon lada och så där (bilder kommer), sen så stannade vi på kyrkans parkering och tränade istället!! Och det enda som jag tränade var focus!! För, det är ju där vi är när vi kommer ut från köket!! Jag knatade baklänges och hon efter med fullt ( =D =D ) focus på mig. Nu slog det mig också att det är svårt att ha händerna där de ska vara, speciellt när man håller i ett koppel, som inte får släpa i marken när man går (då blir det trassel) och inte vara spänt så jag drar henne med och jag insåg att när hon i denna träning passerar mig så byter jag håll och hur bra är det?? Så, nu vet jag ju inte, men jag började med att jag stannade och hon fick söka upp min "framsida" igen. Men, ni ska veta vilken skillnad det var på henne mot i förrgår!! Nu var det otroligt lite nosande!! OCH det tycker jag är grymt häftigt!! Att lixom bara förvandla jycken ha ha. Ja, sen gick vi hem och jag gick på en promenad med de andra tre...


Sedan då... jo, då gjorde jag ett träningspass med Lizza inomhus. Nu körde vi shejpande av snurra och backa. Det är banne mig inte lätt! Nu har jag bytt håll på snurren, men den enda huvudvridning jag får är mot godishanden, vilket resulterar i att hon försöker äta upp den (jag vet, ta bort godisen), men, om hon tittar en gång, så klickar jag och då serverar jag godisen så hon måste påbörja snurren och sedan kan jag klicka igen för att hon fullbordar snurren, frågan är om detta ger något!!?? Eller om jag helt enkelt ska byta tillbaka till det första hållet igen, för där kan jag nu se tydliga försök... Aaaaahhh... Ja, och backandet är ganska kul! Frågan är bara om jag ska göra backandet vid min sida (med koppel så hon blir kvar) eller om jag ska fri-shejpa det så som jag börjat, jag ser vissa tendenser på att det liknar snurret på koppen (och snurra??) Något att klura på!!

På kvällssidan packade jag in barn, kameror och några hundar i bilen! Och så åker vi till vår lilla gräsplätt och tränar! Med Lizza var det ju endast focus som gällde... och det gick kanonbra!! Även fast Johan och Bira var ute och tränade och Jennifer var mäster-fotograf (det är förövrigt hon som filmat Lizza & Bira, Tanija, det är Johan..). Och det här tycker jag är kanonbra! Fast, minsta tendens till att äta gräs, den stoppar jag med ett nej (som hon ju lyssnar kanonbra på!!), annars får hon ju en belöning ändå för sitt grejsande. Nu fick inte hon vara ute speciellt länge.

Johan och Bira är superduktiga!! Han tränade på mycket stanna och gjorde även några riktiga inkallningar och hon är GRYM på att stanna!! Hon sitter där stencoolt fast jag och Lizza springer omkring och klickar och Jennifer grejar. Och det tycker jag är suveränt!! Sen har han också lite att träna på, som ingångarna och att gå bättre fot OCH att kunna lägga sig vid hans sida (inte bara framför). När vi åkte hem tänkte jag också säga till honom att vi måste träna upp hennes uthållighet, för hon hade lite trötthets-tok för sig på slutet (sprang rally!), men... när vi sätter oss i bilen så har vi varit där ca 1 timme, så... tja... jag vet inte jag...

Tanija fick också komma ut, dels fick hon ligga plats med Bira (som dock inte kunde ligg) och då blev det mycket strul runtomkring, men hon är toppen!! Bara ligger där mamma sagt, fast jag grejsar med Bira också...

Tungapporten och idag var det inte bra alls! Hon släppte den innan, hon tog inte upp den (flest gånger!!) och en gång tjuvstartade hon... Ska nog vänta någon dag nu innan jag kör vidare. Jag tror visserligen at om jag skickar ut henne på en vanlig apport så hämtar hon den, men jag vill inte ha någon träningsvärk!! och vi har ju ännu nästan två månader på oss... Sen måste hon bli bättre på att hålla i!!

Sen blev det lite fot-träning och ser på filmen (som jag la upp i gårkväll) att jag måste rätta in min klick-arm så den blir rakt ner... men den är väl så för att jag vill ha bak Tanija lite =). Bra med film!! Ja... annars tycker jag det var bättre i går än dagen innan och det ser inte lika bedrövligt ut som det känns och det är ju bra!

En inkallning med ligg körde vi också, mest för att jag ville ha det på film! Nästa gång får det bli ställande och så behöver vi få in kryp och där borta där vi är har det varit bra underlag (spekt).

Ha det gott!

1 kommentar:

Marie sa...

Glömde... Ser ni att Lizza går på mina fötter när vi går baklänges?? Vad gör jag åt det?? Jag kommer slå ihjäl mig snart!!
;-)