onsdag 24 mars 2010

Galen!!

Jaha... då var man hemma igen och nu känns det som jag skulle vilja vara hemma i en evighet och jaaa... bara få vara hemma =). Fast... jag vill ju till kojan i påsk! Men, det är ju på något sätt ännu mera hemma än vad detta är! Tack mamma och pappa för att ni gjorde kojan till mitt hem!! Glömde skriva det när jag skrev om sportlovsveckan!! Nu behöver jag tips på hur man ska få dit tonåringar några dagar i påsk... hur gjorde ni?? (och jag vara inte mycket äldre än Johan när jag tog Lotta-hunden med mig och gick dit och sov över SJÄLV!!)

Ja, jag skrev ju mitt 150 inlägg när jag var i Rättvik, dagen efter var det kursdax i Falun och det var intressant, egentligen gav inte kursen så mycket nytt, men det är alltid roligt att träffa andra hund människor och framför allt lyssna till erfarenheter, det som man faktiskt inte kan läsa sig till! Jag tror klockan var närmare 19 innan jag kom in på mitt rum och då förstår ni varför det inte blev fler inlägg därifrån. Och jösses så trött jag var och det värsta var att vi hade prov på söndagen som det skulle pluggas till... 2 rader, sen sov jag istället! En intressant tanke som jag fick höra om var röntgen. De 2 uppfödare som hade några valpkullar (varav en jobbade på Faludjursjukhus) och har bra röntgenprocent och liknande, de struntade i om tiken löpte när de röntgade och röntgade även under höglöp... Och var av den åsikten att en bra hund har inte så stora förändringar och då sållas gränsfallen bort. De röntgade också så nära ett års dagen som möjligt, med åsikten att annars hade SKK satt 18mån på rottisarna också... Intressanta tankar! Sen kan jag säga att jag inte röntgar Bira nu utan avvaktar en månad eller två... Jag tycker också att clumberns kropp har mer gemensamt med Sussas njuffar än mina rottisar och njuffarna har ju 18 mån...


Jo!! Lizza fick vara med och visas upp extriört, för att visa och förklara vinklar och liknande och det enda de har att säga om henne var bakbensvinklarna och när jag såg henne ställas upp av någon annan så där, jaaa... som de sa, hon är en växande hund som ha ha... är lite... växande =D. Jo, men, det bästa... Hon öppnade Lizzas mun och då sa jag något i stil med att, där ska vi inte titta... va!? sa hon och började kolla noga -fattas det någon tand?? Sa hon... näe sa jag, men där är ju ett överbett och vet ni... hon såg det inte!! I alla fall, i torsdags tröstade rottis-Gun mig och sa att överbett som kommer så där brukar växa bort, hon kunde inte komma på något som blivit kvar och nu dessa uppfödare, som dessutom fick titta på det... de sa att det knappt var synligt (fast jag ser det ju och tycker det är...) och att de trodde det skulle växa bort och om det inte gjorde det så var de inte säker på att domarna ens skulle se det!!! Men på valputställningen gjorde de minsann det... =( trist! I alla fall låg Lizza & Bira med i rummet där vi hade kursen och det fungerade superbra!! De var jätteduktiga och avhöll sig från att busa nästan hela tiden... Snyggt jobbat för två små sötnosar!


Annars blev det mest eld-släckning under helgen... pust... om ni har hund, bo inte på vandrarhemmet i Rättvik!! Där är superfint och trevligt, men delar parkering med en bowlinghall och så j-la äckligt!! Spyor, glasflaskor ölburkar överallt... och... näe... sen tycker ju jag att med det väder som var så hade de kunnat skrapa av parkeringen, om inte under helgen så i alla fall i fredags, nu blev det till lördagen en vattenpöl på en dm som man var tvungen att gå igenom för att komma in på vandrarhemmet. Trist! Men, det blev mycket att bara ta med sig hundarna och gå och skita i vad de gjorde och hur, och som sagt, jag vet inte hur jag ska lösa det på ett bra sätt när jag har flera med mig, klickern är ju suverän när jag bara har en. Tips behöver jag nu!!


Vägen hem var gräslig!! Jag vet inte om ni tittade på Tv och såg skidspelen i Falun och vädret som var på söndagen... Och därtill alla sörlänningar (inte illa ment) som skulle upp och skida. Det kryllade av bilar och hastigheten låg väl på 40-70 mellan Falun och Mora... och bara bilar, så långt ögat nådde och jag som är van att vara ensam på vägen =). Ja, ett ordentligt snöfall var det i alla fall och här hemma sken solen från en klarblå himmel!


Hundträning då... Jag körde faktiskt några sitt och ligg med Bira & Lizza på vandrarhemmet, där jag bara väntade ut dem och de själva fick erbjuda. Det blir lite styrigt med två och utan klicker, men jag tror de förstår mig ändå!


När jag kom hem på söndagen, vilket blev ganska skapligt ändå, så gjorde jag några sitt & några ligg, på tid... Vilken tid ska man ha för att ha flyt?? Gjorde också samma sak med Bira, och hon är betydligt snabbare!! Lizza fick också några focus övningar där hon ska följa mig när jag går baklänges. Ska se om jag kan filma en sån övning så ni förstår!

På måndagen så hade jag en "jobb"-resa inbokad, 9-16 i Östersund... och vilka problem jag hade med att lösa jycke-bekymmer... dessutom skulle solen skina och P-O har inga grindar i sin bil så det går inte att lämna öppet. Bira och Lizza fick i alla fall vara med husse på jobbet, Tanija och Siri fick vara hemma, men husse åkte hem över lunchen för att rasta dem... så det löste sig ändå! Efter jobbet så hade hussarna en timme, sedan var det fotbollsträning i Sveg, så de åkte ju aldrig hem... Jag var hemma runt 18.30 och kunde rasta de stora och packa in mig. Jösses så trött jag var... och runt 19.15 kom resten hem från Sveg och för Jennifer blev det då tandborstning och sedan sängen direkt, och hon som hade sådan mamma-längtan... Och nu var ju Bira & Lizza superpigga efter en händelselös dag i Sveg! Fast som det lät hade Bira charmat in sig hos en hel del på husses jobb =)... hon ÄR ett charmtroll!!

Kvällsträningen blev då väldigt rörig igen... Samtidigt så stod det i "lydnadsträning i teori och praktik" (av Cecilie Koste & Morten Egtvedt) att man inte ska göra klart ett beteende i taget (men, det förstår jag) och man ska försöka träna på lite av allt (men prioritera ett moment/vecka) och om man har en valp så är det en fördel om man under de två första månaderna går igenom alla grundfärdigheterna (i alla fall de gröna)... men, då känns det som att det blir så här förvirrande igen... Men, det handlar väl om att man ska planera bättre och ha allt klart för sig inför varje pass och ha många pass varje dag och på så sätt hinna med sig! Jag måste alltså klämma in fler träningspass OCH planera bättre!! Vi provade i alla fall på... focus vid sidan, focus under baklänges marsch, och shejpa in snurra, men nu åt det andra hållet ( ska bli kul att se) och så testade jag lite att shejpa in backandet och fick något steg, men jag vet inte om hon vet vad hon gjorde =)... Vill ni se häftigt shejpande av backa så kolla in filmerna som Monica lagt ut på you toube (länk till hennes sida finns nu till höger och det är kalender/blogg som sedan gäller!).


Igår, då skulle mitt samvete ta igen förlorad hund-tid från måndagen.. ha ha, inte blev det mer tränat för det heller! =). Lizza fick först en promenad, vi var ute drygt en halvtimme och grejsade. Dels gick vi, men också lite lösträning och då klickar jag när hon spontant springer mot mig. Problemet (??) är att hon bara springer mot mig om jag står blickstilla "rakt upp och ner", nu är väl det inte tanken med övningen, samtidigt, är det en nackdel?? På inkallningen sen ska jag ju stå stilla rakt upp och ner och i skogen är det ju positivt om jag slipper vända mig om och springa åt andra hållet?? I alla fall tycker Lizza att övningen är rolig!


Sen fick Bira en egen promenad. Och hon var sååå lycklig!! Det är riktigt roligt att se. Tyvärr tog batteriet i kameran slut när vi gick, men några kula bilder blev det ändå! Och Bira fick också springa lös en stund, tills hon fick en tjäder i näsan... då blev det koppel igen. En skoter kom och körde förbi oss och det var kul att se hennes reaktion, hon ville med!! Och sen fick vi ett möte mitt i skogen och hon är störtförtjust i Bira så det blev en del hejjande =). Det blev närmare 5km på en timme...

Sedan... hu... Johan är super-arg på mig, för jag måste tänka på att min hund är gammal och han tycker nästan jag är en hund-plågare... men hade han sett henne... ha ha... jag plockade nämligen fram cykeln igår och Tanija gick ut och trodde hon bara skulle ut och kissa av sig... ha ha... och så fick hon syn på cykeln!! Och så började matte plocka fram selen... ärligt trodde jag att hon skulle bryta benen av sig här ute på isen när hon skuttade omkring och for fram, å andra sidan är sannolikheten inte lika stor för det när man mest har alla fyra ben i luften, eller?? Ja, nu är alla bra vägar full med is och snö än, men 45:an är isfri och nu skiter jag i att det är asfalt! Först uppvärmning, sen så...


Då kom Jennifer med taxin från skolan, och hon var lite orolig: -mamma, hur är starten med cykel, springer de som när du åker skidor?? -fast här är det ju inte nerför... - om du ramlar här, då slår du dig mycket mer va!? Och ärlig mamma som man är så svarade jag att ja, de springer lika snabbt (faktiskt ca 10km/h snabbare) och om jag ramlar så är det nog 112 som gäller... Då tyckte hon att det var bäst att stanna nere vid vägen och se hur starten gick! Ca 4km cyklade vi i alla fall!


På em/kvällen så försökte jag få med Johan till en gräs-fläck som jag spanat in. Här har varit skottat hela vintern (som en parkering) och nu har det tinat fram gräs. Nu ville han göra klart läxorna, men vi ska försöka komma dit i kväll tillsammans. Kul vore det om Jennifer kunde följa och fota/filma! Nu blev det Lizza & Tanija och jag istället...


Började med Lizza, och jag hade en plan, som gick käpprätt åt... Hon hade bara näsan i marken och snosade och åt gräs och jag klickade och kämpade på för att få upp hennes huvud och visst tog hon kontakt ibland, men lite brand-släckning blev det också... annars belönar hon ju sig själv med att äta gräs! Samtidigt som allt känns katastrof så måste vi ju ut, bort från köket... hmmm... men det var tungt när jag hade en plan! Nu blev det lite focus, lite baklänges m focus och några sitt. Jag gjorde också några ingångar till fot och jag använde då hand-target. Rätt eller fel? Men, jag tror jag testar mig fram lite så... det kan väl inte skada att man gör både så och användande av "klossen"??

Tanija var som vanligt supertaggad!! Och det handlar ju om repetition och lite petande och att få upp ork igen! Jag började med tungapporten, nu lägger jag in den några gånger per pass. I fjol vår, eller om det var våren innan så fick hon ju träningsvärk och det vill jag till varje pris undvika och samtidigt bygga upp nacke-rygg så den blir lätt som en plätt!! Tar tacksamt emot tips på övningar som stärker!! Nu gjorde jag en vanlig apportering, klickade för fart (galopp) in. Sedan gjorde jag tre till och då enbart ingångar (jag satte henne, la apporten framför henne och kommenderade) och på dessa tre-fyra gånger så blev farten högre för varje inkallning.. HÄRLIGT!! Funderar på att köpa mig en 2kg´s apport också... för muskelträning =) och Bira...


Sen körde vi fritt följ och ha ha, jag har inga problem med motivationen i alla fall!! Nu kommer hon för långt fram och jag vet inte riktigt... fortsätter jag gå så blir ju possitionen belönad, även om jag inte belönar förrens hon är i rätt possition?? Ska jag bryta varje gång hon kommer för långt fram, eller är det ok att markera felet med en halvhalt/halvt bakåtsteg så hon måste pluppa bakåt??? Jag får ju efter en stunds träning en bättre possition... jag gör ju också en strategisk servering av min belöning (bakom min rygg), eller om man vill kalla det för lockande =). Lite att fundera på!! Men, det känns som ganska mycket i poäng att hon nu börjar titta på mig, om jag bara kan få det att hålla för tävling så hon inte då går tillbaka till sitt "vanliga" traskande! Innan vi for hem så gjorde jag också en inkallning med läggande och den var super!! Här kom jag verkligen på en supergrej förra året!! Jag började klicka henne för att hon stannade när jag sa så, även om hon gick 15 steg så klickade jag när hon stod stilla och idag så har jag ett riktigt bra stopp, hon själv minskade ner på antalet steg och jag fick ju en 9:a på det sist vi tävlade lydnad. Kul! Och då har jag gjort lika med läggandet på inkallning, perfekt! Nu sätter jag sällan ihop dessa på träning, utan kör en inkallning med läggande och en med ställande... och kanske borde det kedjas, men samtidigt... hon är 10 år!

Nu ska vi se vad dagen kan ge... promenerande kommer det i alla fall att bli och så ska jag försöka klämma in mer än ett pass med Lizza träning också, och lite planering då =). Och så ska jag försöka få in lite jobbande också då...

Just nu är jag supersugen på att åka på en massa aktiviteter och jag tror att våren kommer vara full =)... Här är lite smakbitar, sen tillåter ju inte ekonomin att vi åker på allt, så jag får väl välja ut det viktiga... =(

18-21 april lydnadskurs
24-25 april rallylydnad i Särna/Idre (har nog glömt berätta att jag ska ha kurs där då...) =)
1-2 maj klickertränarkurs träff 2
8 maj MH i Bollnäs
9 maj appell i Bollnäs
15 maj MH i Mora (och Järvsö, men vi brukar vara i Mora på kristiflygare...)
23 maj elitspår i Östersund + SSRK utställning i Östersund (båda eller ena??)
28-30 maj tävlingshelg Ö:a Härjedalen (och stackars Johan har skolresa då...)
5 juni MH i Falun & appell i Malung & inoff utställning i Mora...
6 juni elitspår i Falun
12-13 juni SV-utställning i Avesta
19-21 juni utställning i Jönköping, men jag tror vi hoppar denna...
19 juni elitspår Krokom
11 juli elitspår Järvsö
17-18 juli Alfta SKK utställning
31 juli-1aug elitspår Ånge
7-8 augusti Svenstavik SKK + Clumber special
13 augusti appellspår i Östersund
14 augusti elitspår Ljusdal
28-29 augusti bruks SM & klickertränar kurs

Ja, ni ser... =)

1 kommentar:

Ulrika sa...

Hej! Eva-Lena som oxå har clumber sa inte före 18 månader, när vi pratade om det. Kramar.