fredag 5 mars 2010

Härjulfa

Ja, igår då blev det inte en dag i hund-tränar-tecken, eller det gjorde det kanske ändå med tanke på dagens innehåll. Det var ju Härjulfa och barnen åkte skidor för fullt! Det är härligt att se så många glada leenden hos alla barn, ärligt tror jag inte jag hörde ett gråtande barn på hela dagen!! Och ni ser ju själva på bilderna vilket väder vi hade... strålande sol!! Och tyvärr en envis vind som var riktigt bitande... Sen måste jag ju berätta att ACO var med på invigningen och det var ju toppenkul!! Och så fick hon en medalj av barnen eftersom hon inte fått någon på OS och alla tyckte hon var värd en och det kan jag ju hålla med på!!

När jag kom på plats så slog det mig, tävlingen är ju på skolområdet, där får väl inga hundar vistas?? Hmmm... och jag lämnade dem i bilen. Sen så såg jag att det var andra som hade hundar med sig och då var jag och hämtade Lizza. Jag är supernöjd med henne!! Hon uppförde sig riktigt riktigt bra, inget skällande på andra hundar, sen är hon ju lite vallhund och vill gärna springa efter springande barn och kanske bita dem i benen, vad vet jag, springa med vill hon i alla fall!

Medan vi hejjade på Jennifer så grävde hon en grop som hon själv fick plats i, och hon var lite med en liten tjej som hette E... lin, kanske... det är i alla fall perfekt med sånna tjejer, vad kan hon vara, 3 år eller något och hon delade ut bebisar (snöklumpar) och hon struntade totalt i Lizza och då blir det ju den reaktionen tillbaka också... Kanon bra!! Sen träffade vi Lizzie, en japansk spets (som Lizza lekt lite med före jul) och Arwen, en australisk terrier och det blev inget uppstojat, utan lukta lite, hälsa lite och båda de damerna var väldigt lugna och då blir ju allt så himla lyckat!! Vi spanade också lite på en skällande pudel, en gordon setter och en norrbotten spets och jag tycker att Lizza uppförde sig riktigt riktigt bra!!


När barnen skidat klart och det var prisutdelning och saker, då var jag till bilen och bytte hund och Bira fick komma fram! Vilken skillnad det blir!! Hon är minsann ingen vallhund och jag behöver inte oroa mig även om barnen springer förbi mycket nära... =). Men, däremot siktar Bira på det folk äter =D =D och hon skulle mycket väl kunna slänga sig i famnen på någon vuxen för att om möjligt kunna få sig en liten smakbit av den där hamburgaren... ;-). Ha ha... Jag är supernöjd med Bira också! Den första vi ser/hör när vi kommer in på området är en skällande pudel och istället för att skälla tillbaka, som hon skulle gjort om vi var här i Älvros, så vänder hon bort huvudet och vill gå där ifrån... Nu berömde jag henne mycket, rätt eller fel vet inte jag (den var ju jobbig och hon ville bort), men hon svarade inte och jag älskar icke-skällande!!




Sen blev det hundmöte! Först en dvärgschnauzer, som jag också vet vad han heter, men det flög precis iväg... (Johans klasskompis hund!) och det gick bra. Bira är ju lite försiktig och har en konstig stil, men jag tror att stilen är för att hon är för försiktig... typiskt lantis-hund! Och så kom Noah och Dixx och dessa bebisar måste hon bli polare med!! Noah ska vi säkert åka bil tillsammans med på utställningar och andra galna aktiviteter och hon känner ju redan hans pappa...

Nu hade det Bira lite jobbigare än vanligt tror jag eftersom hon precis börjat löpa och det är ju konstigt att de andra hundarna är så nyfiken på hennes bak och så tycker hon ju att det är jobbigt att säga till andra hundar, men faktiskt så kom det en gång nu och jag tror det är nyttigt för henne att hon kan och törs säga ifrån!

Så blev det lite pussar på Dixx, han är rätt söt =)... Fast Noah är sötare =D, och han och Bira hade ungefär samma sätt... de satt och skällde på varandra... ha ha...

Skidåkningen gick bra! Johan sov över hos mormor och morfar, Jennifer följde med hem och åkte skidor medan pappa lagade middag och sedan åkte hon på skidträning... Ja, hon gillar att åka skidor och det är ju en nyttig aktivitet!

Ja, där emellan så tränade hon Lizza lite också... sitt och ligg och så bytte hon lite beteenden (som jag är så dålig på) för att se hur snabbt hon hängde med på ändringarna... det är kul med barn!

För min del blev det mest slöande hela kvällen... totalt slut!! Fast jag tror att i alla fall Lizza och Bira var rätt så nöjda med en slö kväll! Ingen gjorde något väsen av sig och Lizza har sovit bra i natt och hade inte alls någon lust att kliva upp när klockan ringde =D =D.
Nu ska jag jobba lite och invänta en bättre temperatur och så blir det en promenad i solen (men inte i -25... ) hoppas det inte blåser!!
Och!! Bra att du skrev något Josefine! Nu har jag din bloggadress igen och nu fungerar den till höger igen hoppas jag!! Men, hur jag ska få Liza & Rockys att fungera, det vet jag rakt inte...
Hej hopp!

1 kommentar:

Liza sa...

Ja det måste vara ett perfekt tillfälle att träna socialträning på. Alltså MASSOR av barn och vuxna samtidigt...och en del hundar. Kanske en annan oxå ska passa på när skolan har skidtävling, haha...
Kramar från oss.