onsdag 13 maj 2009

taskig planering... =)

eller tidsoptimist! Som vanligt alltså...

Men, det var inte så jag hade tänkt börja dagens bloggande... hade planerat en annan start! Mest för att jag blev så j-la ledsen... igår vart jag arg, först, sen blev jag faktiskt ledsen... jag tänker inte skriva mer än så, för jag tycker inte det är rätt att hänga ut människor och sen brukar jag inte vara speciellt lång-sint. Det har säkert gått över om en stund!

I stället tänker jag förklara hur en vanlig vecka ser ut för vår familj! ca 2 gånger i veckan rider jag ( och Jennifer 1 gång ). Antingen måndag-torsdag eller tisdag-fredag. Det beror lite på lust och tid. Jag kombinerar gärna ihop det med någon kurs så jag slipper åka så förskräckligt mycket bil. Hästen står i Härjeåsjön...

Måndag & Onsdag kl 17-18.30 har Johan fotbollsträning... ( de träffas 15 min innan ) skulle han ta bussen hem efter skolan skulle han vara hemma kl 16... alltså stannar han på sveg och får äta när han kommer hem ( och någon av oss med körkort måste ju se till att han kommer hem! ).

Tisdag och torsdag så har Jennifer fotbollsträning. kl 18-19.30... Hon blir hämtad på fritids 16.30 och om jag varit och ridit, då är vi så fräcka att vi fixar en middag som vi kan äta på brukshundklubben... det blir så rackarns ont om tid annars...

Ja, förutom detta så har jag alltså kurs 2-3 gånger i veckan, oundvikligt samtidigt som någon av barnen...

Till detta har jag alltså 2 egna hundar som jag försöker träna & tävla aktivt, och så har vi en hundvalp... sedan så pluggar jag också och det handlar inte om några 100% utan snarare 150... fast jag bara hinner med 50, för vi har ju också ett eget hus och... tja, ni vet... tvätt, matlagning, tidsplaneringar, utvecklingssamtal, är aktiv i tävlingskommittén och lägger mina timmar/veckan där också...

Och även om saker inte är illa ment, så... det är positivitet man behöver!! Resten kan man strunta i, eller ta under en bättre tidsperiod än våren...

TACK!! NU KAN NI BÖRJA LÄSA IGEN!! Nu har jag fått ur mig en massa skit... ( ni skulle "se" tankarna ;-) )

Igår hade jag kurs igen... efter en så ofattbart UNDERBAR ridtur... folk tycker nog jag är knäpp... det regnade, tidvis öste det ner, haglade, stormade och blåste och vissa stunder tittade en sol fram genom molnen... det låter som jag var ute en hel dag och ändå var det inte så länge =) och jag var helt övertygad om att jag skulle frysa, att det bara skulle vara kallt och jobbigt, men det var såååå underbart. Glömde bort tiden och att jag skulle hämta Johan när han slutade... =) TACK Suss ( och Juno... )!!!

Efter detta så åkte jag in mot Sveg, stannade vid dammen-vägen la ut ( halvjoggande ) 2 spår innan jag stressade vidare och hämtade Johan...

Vi åkte tillbaka mot dammenvägen, tog "andra sidan", la ut 2 spår till Bira... och då kom Suss. Surrade lite, sen fick Bira gå sina spår för att Tanija & Siri skulle hinna gå sina också... OCH det här var det häftigaste som jag någonsin sett!!! Bira är alltså inte 4:a månader fyllda... på det andra spåret får hon syn på en rotvälta som är livsfarlig... då menar jag livsfarlig... hon reste ragg från nosspets till svanstipp och skickade hela tiden misstänksamma glimtar mot rotvältan!! MEN hon slutar inte spåra... hon är suuupernoga, och lite lugnare än vad jag är van vid =). Men just att tycka något är läskigt, men inte lägga av... så grymt häftigt!!
Sedan fick de 2 stora gå sina spår... Siri är lite konstig... hon hoppar över de 3 första pinnarna ( men leder mig rakt över dem ) och sen har hon lixom tid att plocka resten... men, av 7 möjliga så är 4 plockade inte direkt GK... Men hon spårar i alla fall som en klocka!
Tanija, hon är lite mer förvirrad i sin spårning... ringar mer, snurrar och hmmm... funderar på att snitsla ett helt spår till henne, eller gå ett som någon annan snitslat ( eftersom jag är lat ) så jag får se vad och hur hon faktiskt gör. Sen fick jag hjälpa henne lite med en pinne, den sista... hon gick förbi den och jag ville ha ett avslut... och när jag ropade på henne fick hon vind av den pinnen och markerade direkt! Sen markerade hon även en klänypa i spåret... jag hade tappat en snitsel och den visade hon på direkt! Hon plockar inte upp dem, men visar och letar... Det är ju bra! Men, i alla fall börjar det kännas bättre!
Och det var det här som var missen i planeringen!! Jag skulle ju inte spåra... bara inom parantes... jag skulle köra uppletande =D och det hade jag glömt och förträngt och så trodde jag att jag skulle hinna...
Vi åkte till klubben, var där vid 5, fixade middag, sen var det ju kursdax och Jennifer och P-O åkte på träning, Johan åkte till en kompis och... Vet ni... det här är också ett härligt gäng att ha kurs med! Man blir glad då... sen så.. ja, ni vet ;-) OCH så har jag ju två hjälpinstruktörer som är TOPPEN och så roliga att ha med sig!! Tack Liza och Doris!! Det är toppen att ha sådana hjälpisar som er!! Och det är också underbart att se att hundarna utvecklas och att det händer saker på kort tid, om man bara jobbar lite med det...
Ja, sen är man slut... det är inte bara kurshundarna som är det utan också instruktören... Men, Liza och jag har börjat med en "dumhet" när alla ( eller nästan alla) åkt tar vi fram "de våra" och tar en gemensam promenix med dem och om inte annat så uppskattar jag det enormt!! Och jag tror att det är såååå nyttigt för Siri också. Att göra något med sin matte, bara hon & jag och utan en massa... krav och tjafs inblandat... Tack Liza ( och Rocky )!
Men, nu ska ni få höra... även om Suss ( som nu också smittats av blogg-vågen http://www.harjeasjon.blogg.se/ om jag minns rätt ) ringt och sagt till mig att det var björn på vägen, så hade jag inte kommit dit... Ni vet, min älskade bil... den på bilden där uppe... he he... när Liza och jag kom tillbaka från promenaden, så fungerade inte min dosa... att låsa upp bilen med... och eftersom jag varit med förr så vet jag... låser jag upp med nyckeln och öppnar dörren så går larmet, sen går det inte att starta bilen för den är för ny och har en startspärr... LÄNGE LEVE VOLVO 245!!! Ja, ja... larma på då... ut med jyckarna, ringa efter P-O... "du måste hämta mig". Men, inget ont som inte har något gott med sig!! Nu blev det lite ordning i planeringen... hopp, framåtsändande & inkallning stod det också på listan och om man bortser från framåtsändande och istället lägger till kryp & fot ( som förövrigt var grymt bra igen... ) så blev det som planerat!! Tack vare bilen... ;-)
Ha en underbart bra dag!! //pluggisen med ljuvliga spår framför sig... ;-)

Inga kommentarer: