måndag 18 maj 2009

det är mycket nu...


.... tänkte nog skriva här i går kväll, men PMn skulle ju redan ha postats/skickats och då jag har vissa problem att få något gjort när jag har Bira så har det inte blivit gjort. Det är Ok om det bara är hon och jag, då sover hon ju sina stunder men på helgerna blir det lätt så ruchigt... och svårt att sova! Jo, så igår blev det mellan 20.30 & 23 och skriva PM, tidsplanera och skriva deltagarlista, skriva ut ( har kommit på att det är minst rörigt och lättast att skicka per post direkt... ), kolla betalningar, lotta osv... *pust* nu är det klart och namnen ska "bara" in i tävlingsdatorn... men det gör jag lite närmare, när återbud och liknande har ramlat in! Och jag som är kvällstrött... och då jag tar sprutan på söndagkväll brukar också måndagen vara lite seg, men idag har jag inte riktigt tid med det ;-)

I fredags så blev det ingenting alls!! Inte alls som planerat, men då blev jag lite osams med barnen och sket i att träna... mutter... inte bra, men det är heller ingen idé om man är arg och inte heller när man är för trött...

På lördagen blev det nya tag! Då började vi med att spåra... så fort resten av huset vaknat så jag kunde lämna Bira hemma drog jag till skogs! Nu var det en dag när hela hopen sov länge... utom möjligen Jennifer då... kl 6, eller strax före vaknade Bira, jag tog ut henne, tyckte hussen behövde få sova... halv sju väckte Jennifer mig... pga olycka... då vaknade Bira igen, jag fick bädda om lite ta Bira, köra barnen i säng igen... och... ingen idé att gå och lägga sig igen! Det var den sovmorgonen som jag så väl behövde...

Jag gjorde ganska långa och svåra spår. Och på något sätt verkar det gå troll i det!! Går det dåligt för den ena så gör det det för den andra också... men när man ringar kanske 2-300m men hittar pinnarna som finns där, då börjar man undra... nu blev det lång liggtid och det var inte så speciellt trevligt väder. Det ös-regnade... och då det strulade för Siri fick ju Tanija ännu längre liggtid... ja, ja, kanske skulle jag ha avbrutit, men nu gjorde jag inte det utan vi kämpade till slutet. Sen blev planen lätt spår på söndagen, svårt på måndag, lätt på tisdag, sen inget mer spårande... Nu blev det inget spår igår, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra spåret idag...

Lydnad blev det också i lördags. Jag stal några minuter innan vi åkte på 50-års kalas... Jag släpade med mig mina stolar ner på täkten och så repeterade vi framåtsändandet OCH!! då konstaterade jag att jag har VÄRLDENS BÄSTA HUND!!! Jag gjorde lite långsamma repetitioner, en på den snabba biten och sedan satte jag ihop momentet och med hjälp av mitt saaakta så bytte hon fart och gjorde ett mycket snyggt framåtsändande!! DET NI!! Sen körde vi också lite inkallning och kryp. Inkallningen blir bättre, men vi fortsätter jobba! Jag gör långa och varierar stoppen... för att hon inte ska stanna innan jag säger något. Däremot har jag insett att när hon gör en med rally-rottis-fart då är det ingen idé att försöka få stopp. Lagom galopp är bäst!! Lite tungapport blev det också... jobbar lite lugnt och lagom med den, försöker i alla fall.

Sen bar det iväg på kalas... efter en stund ringde Jennifer och var helt förtvivlad... Tanija (!!!) hade ätit upp hennes häst-tvättsvamp... och gnagt hål på väskan och jag fattade ingenting!! Tanija brukar inte äta saker... de hade i alla fall satt undan Tanija... jag frågade dock ca 1000 ggr om de verkligen var säker på om det var hon, men Siri var ju instängd och kunde inte komma upp på övervåningen...
På kvällen sen... när vi skulle sova... då hittade Johan en kiss-pöl på sitt rum och hur det än är så kissar inte Tanija inne!! Ha ha ha... så Bira har alltså smitit upp på övervåningen och hittat på bus och eftersom hon aldrig gått ner för trappan själv så trodde väl barnen att hon inte kunde det heller, ack vad de bedrog sig... hi hi... visste väl att min prinsessa inte äter saker, om de inte är godis på dem då förståss...

Igår belv det ytterligare en dag utan spår... men däremot blev det lydnad. Jag lyckades dessutom lura ut P-O och grannen som figuranter på framåtsändandet. Toppen! För det blir ju lite annat än att träna med stolar! Jag nötte mest på att gå sakta, och det är ju där mest jobb måste läggas, men också på själva tempoväxlingen och då måste jag ju sätta ihop momentet. Nu var de riktigt uthärdiga, TACK, och tyckte att kör en gång till du... toppen kalas! Ska se om jag kan lura någon kursare i kväll också... =). Sen när jag tackat dem så tog jag fram stolarna och nötte en stund till, men jag måste ha bättre brallor!! Bakficka är nästan ett måste, då kan jag "gömma" brandslangen där och slipper ha den slängandes vid benet!

Sen inkallning, det var väl så där... en gång stannade hon utan att jag sagt något och då fick jag henne nästan inte där ifrån. Ibland undrar man... Men jag kämpar väl vidare. Krypet går Ok, möjligen lite brått, svängarna är ok och jaa... man blir ganska nöjd =). Kanske kan det bli något!

Vet ni... jag har försökt räkna på det här... det är min största hobby =) =)... Om spåret och uppletandet är OK, spåret måste ha minst 232p och totalt där kan du få 290... uppletandet kan du få 60... hmmm... det jag räknar på är vad vi behöver ha för att komma upp i certpoäng =D drömmen... och har vi OK på bruksdelarna så ska det ju räcka att komma upp i lydnadsdelens "minsta"-poäng, dvs 210p och då... räcker det med ett genomsnitt på 7!!p för att nå målet och det borde väl inte vara omöjligt?? Eller har jag räknat fel?? Näe... va!? Och totalt måste vi upp i 520p... Det ska nog kunna bli en kul sommar!

Siri, hon fick sig också lite träning. Fot... och hon är ganska bra, hade toppenkontakt och var lite fokuserad... Sen så körde vi då framförgende och det är ju inte direkt någon 10 poängare... men ett gott skratt får man sig i alla fall!! Hon lixom flyger fram och fladdrar omkring och hon till och med försökte "fladdra" till belöningen ( brandslangen ) som låg i benfickan... vilken jycke... men, efter några repetitioner var det inte fullt lika hemskt i alla fall =D =D.
Sen blev det kryp... och jag upplever henne som att hon är mycket hög! Inte bra och svårt att se själv... behöver någon som vet hur det ska se ut... hmmm... och så får jag väl backa mycket mer och gå ett steg-belöna, gå ett steg-belöna osv.

Nu kom Johan ner och kikade lite på oss och vår träning och då han tycker det är kul att fota blev det några bilder igen... =) Men, nu vill inte blogger vara med och lägga upp några fler bilder ( den första är också från gårdagen ). Tyvärr stannade han inte till det blev Siris tur. Hon vill ju också vara med på bilderna!!

Sen måste jag berätta något... kanske är det taskigt, men ni vet barn och deras uppfinningsrikedom och fantasi... vi satt här och åt middag och plötsligt började Jennifer prata om något chip som man kan ha i pannan och vi hängde inte med så värst mycket. Jo, men tanken med chipet var, att tänk om vi skulle vara barnvakt till Suss & Ingemars bebis ( som är i magen än... ) och den grät, då kunde vi sätta ett chip i pannan på den och så sov den hela tiden! Lätt som en plätt, eller?? Och ni vet, den självklarheten... FÖRSÖK vara allvarlig ni!! Vet ni, jag skrattade så jag höll på att dö... stackars Jennifer!! Men, tanken var ju god...

Bira då... jo, 14,8kg väger hon nu och då får man väl ändå lov att ha lite växtvärk!? Men, hon är otroligt mallig, för hon kan springa upp själv i lilla slänten nu och behöver inte springa runt.. så en dag då sprang hon upp och ner där hur många gånger som helst, och då har man kanske inte sååå ont. Sen, i morse, som för att bryta trenden, eller för att retas med oss så sov hon ända till det var dax att kliva upp! Typiskt! Ingen 5.30-6 morgon då inte...

Nu ska jag spåra lite ;-) och plugga lite... Ha det gott!
Och om någon undrar hur jag fick in fler bilder... så fick jag gå in efteråt och redigera in dem, jobbigt men sant... är inte överförtjust i blogger heller... men hur hittar man det bästa?? Som passar en... =S Kör nog på med denna...

1 kommentar:

Ulrika sa...

Hej! Du har oxå haft fullt upp i helgen hör jag. Ang det på min blogg så slog du huvudet på spiken, för du har ju lite koll på detta. Kram.