onsdag 11 juli 2012

Spååår!!!

Och jag bara älskar det!!Och så häftigt det är att få pröva på olika saker och testa det som tidigare varit "förbjudet"... Underbart!! Hur fel kan det bli??

Morgon-övning: Förföljelsespår och frispår... Vi skulle börja med frispår, men bara en i gruppen ville släppa sin hund lös, så då kollade vi alla in den! Mycket intressant och nyttigt för den hund som tycker det är jobbigt att gå ifrån matte i skogen, tex.... Spårläggaren retas lite med en sak ( i snöre) och går sedan iväg lite, bollar lite och väntar medan hundföraren tar hunden utom synhåll. Spårläggaren drar föremålet efter sig i ett snöre (även när denne går den lilla biten) och sedan kan man bära saken eller släpa den bitvis eller hur man nu vill. Efter kanske 20-50m (beror på hunden) så lägger man föremålet utan snöre och fortsätter sedan själv kanske lika långt. Sedan kommer hundföraren med hunden och släpper på i sele och lina, spårar gemensamt till saken, leker lite/belönar och kopplar sedan loss hunden så den ensam får spåra sista biten. Mycket intressant och roligt att se!

Sedan hade vi en övning alla 4... Spårläggaren gick ett ca 200m långt rakt spår längs en väg. Efter 200m lades ett föremål ner och spårläggaren gick ytterligare 5m och satte upp en snitsel. Här gick man som spårläggare sedan ut på vägen och vi grejsade med annat (frispåret :-) ) i ca en timme. Sedan klev spårläggaren på spåret där den slutade och fortsatte lägga spår. Här varierade vi sedan hur vi gjorde... Bira fick starta sitt spår samtidigt som spårläggaren och hennes spår blir ju då nyare och nyare... (det blir det ju för alla, men man kan ju släppa på spårläggaren, vänta en kvart och sen släppa på...) Det intressanta här var då att se vad hundarna gjorde när de gick från det gamla spåret till det nya! Bira, hon lyfte på näsan, funderade lite, upplyste matten om att hon hade rätt och sedan bar vi iväg! Häftigt att spåra... en helt annan terräng och vegetation än vad vi har hemma. Nu är ju inte det något problem för bus, men nyttigt för matten :-). Vid slutet blev det lite bekymmer... vinden låg på från ett annat spår, den spårläggaren gick ut precis när vi kom och samtidigt var vittringen från rätt spårläggare enorm eftersom den var så färsk och han var där. Nu redde Bira upp det och det var kul att se!

På eftermiddagen skulle vi göra spår med störning. Nu var jag och en tjej till i min grupp under stränga förhållningsorder angående att röra oss i terrängen, så vi valde att göra ett kort spår ( ca 450m) istället för det på 1500m som var planerat. Tre spårläggare på raken, går rakt ut, sen byter vi plats, alltså korsar varandras spår, fortsätter, går ihop och går i samma spår en sträcka innan vi en efter en (med ca 30m mellan) droppar av i en 90 graders sväng och gör ett slut på spåret. Apporter lägger vi också med jämna mellanrum (och samtidigt!). Nu valde vår grupp att inte gå förarspår utan varandras spår. Mycket intressant, speciellt när man börjar komma in i varandras spår... Men, vilken show!!! Jag är så jäkla nöjd så ni kan inte ana!! Korsningen, det jag märker är att Bira vill kolla bakåt i spåret... Alltså, bakåt i det nya färskare spåret efter spårläggaren, men det går snabbt över och vi är på rätt väg! Vi går ihop, vi spårar en liten bit bakom Jakpott, får ta en paus medan han reder ut första svängen, där han ska av... Jakpotts matte har gått spåret till Bira, Bira stannar sedan där de gått av, men ser mest ut att leta efter ett föremål... (visade sig sedan att hon tappat en snitsel där...), sen fortsätter hon utan problem (och själv när hon känner sig klar) att spåra och går förbi där jag vikt av spåret och går vidare och viker av i rätt spår!! Jag är djupt imponerad av min hund!! Förlåt, Johans hund... och jag tycker verkligen att spår är toppen!!

I morgon är en annan dag och jag hoppas den blir lika rolig som denna!! Jag hoppas att dagens/natten svacka i förkylningen verkligen bara var tillfällig och att jag nu får sova lite! Ryktet har gått och jag fick nu förhållningsorder av sjuksyster idag. Hon lovade mig dock att jag inte behövde åka hem :-) och jag lovade att ta det lugnt och att uppsöka läkare när jag kommer hem...

Lizza fick lite träning idag. Försökte filma fot-gåendet till kursen jag går, men jag behöver någon som håller i kameran... så det får bli en film i helgen! Och jag har gräsligt dåligt fotgående just nu, ha ha haNu ska jag göra kvällsrastning på oss alla och krypa till kojs. Ska se om jag kan få ner lite bilder tills i morgon! Har fått någon fin på Jakpott o Bira med mattar! De är ju båda ensamma TJH i sina raser och så hamnar vi så här på samma kurs... KUL!

Lotta, har apotekets halsband, scalibur eller vad det nu kan heta. Tycker det är praktiskt och sedan så tar jag av det när jag åker hem och stoppar det i påsen och kan använda det igen nästa gång vi är på resande fot (behöver ju inget hemma) och kan dessutom bada min hund utan att effekten försvinner :-). Och, ha ha... jag väljer bort en massa andra saker istället och grejsar med jyckarna. Tycker det är så inspirerande och glädjande och det får mig att må bra! Fast... just nu är jag rätt less på Lizza...

Britt-Marie, jag tränar inte alla mina hundar, Siri får bara var snäll, om nu inte Jennifer orkar engagera sig :-) och Lizza orkar man inte om man inte tränar henne, ha ha... och just nu är hon gräslig... hi hi... Sen gör jag ju allt för det är så himla kul!! Och det tycker jag är viktigast...

Sov sött mina vänner!!

1 kommentar:

Liza sa...

Åh vad jag skulle vilja vara med och lära mig sådana spår! Låter hur kul sopm helst ju! :) Och dina dagar låter bara hur underbara som helst :) Ja förutom din förkylning då :( Hoppas du kryar på dig nu snart :)
kramar