tisdag 31 juli 2012

fredag, lördag o söndag...

I fredags var jag ju också ledig! Och denna dagen var det lydnad som stod som nr ett på schemat. Jag och Liza skulle träffas på fm på klubbben och filma varandra, så vi själva kan se vad vi pysslar med. Det är ganska intressant att se sig själv och man behöver ju inte visa någon annan om man tycker det är jobbigt att vara på film, eller så bjussar man på det! ;-). Själv tycker jag att det är intressant att också se andra på film, man får helt andra möjligheter att studera detaljer både hos förare och intressant och med lite tur kan man ju lära sig vad vissa rörelser ger :-).

Liza filmade lite stadgeträning hos Lizza, som sedan lämnades in på min kurs :-). Och hon är ganska duktig, i alla fall tills jag belönat med lek, sedan blir hon lite galen och har svårt att hålla sin position. Men, jag får väl ta tag i detta istället för att undvika det :-) och se till att det blir bättre! Nu var det ju dessutom länge sedan jag jobbat med det och då är det ju ännu svårare :-).

Sen påbörjade jag träningen av det som ev ska bli tandvisning i lkl 1 och det som ev ska bli hantering i korningen. TACK Liza!!! Liza fick gå omkring och vara störning när jag tränade sitt vid sidan, hon plockade gräs, knöt skorna, och svårast av allt... kom fram och tog mig i hand och sa goddag! Ha ha... då var Lizza uppe ett par ggr, men sen trillade poletten ner en bit i alla fall och det kändes toppen! Nu känner ju Lizza Liza, men det är ju där jag måste börja! Sedan kom också Liza in bredvid Lizza och det var mycket lättare och hon pillade henne på huvudet och grejsade lite medan Lizza hade hyffsad fokus på mig. Riktigt nöjd var jag! Ja, sedan så fick Liza en leksak smugglad till sig och tog sedan Lizza i koppel och gick iväg en liten bit, pillade lite på henne och lekte sedan. Förutom att Lizza inte kan gå i koppel med andra än sin matte, hon hoppar kampar med koppel och far fram så gick det kalasbra!! Att gå i koppel löste Liza genom att ta godis i handen och så ska vi göra direkt nästa gång. Detta känns kanon!! Jag ska bara hålla i och fortsätta träna på det!!

Bira, hon fick komma in och köra lite lite på en egentligen valp-grundövning inför linförighet/fritt följ. Hon tyckte övningen var lite konstig, men så förstod hon en del (när jag utvecklade den) och tyckte nog att det var helt ok. Sedan bytte jag om till stövlar, tog en helt tinad (halvtrasig) and under armen och letade mig ner till tjärnen vid stugan en myrig väg :-). Här var det väldigt gungigt och dyigt att kliva i vattnet, men efter typ 100 år så kom hon i och hämtade snällt anden. Sen vill hon gärna ruska sig innan hon kommer och det märks att en trasig (god) and är svårare att avlämna än en hel. Nu belönade jag med färsk köttfärs och jag märkte att det fungerade bättre än korv och liknande. Super!

När jag kom hem så satte jag igång middag och medan allt fixade sig själv (bakad potatis, kött i "marinad") så satt jag på bron och läste och laddade ner dagens filmer på samma gång :-). Egentligen hade jag en del datajobb, men vädret var fint och jag kände att jag hellre kunde ta det till kvällen! Hm, och det var väl orsaken till mitt... mindre bra humör under lördagen... då vi fick besök på kvällen och inget ont om det (utom att jag med 99% säkerhet kan säga att de var ditbjudna) och det var supertrevligt, men det lilla data-jobb jag gjorde gjorde jag runt 12 på natten och sedan jobbade jag ju helgen... Tanken var att jag skulle lägga spår på lördagen, men nu var det ju data-jobb som skulle göras (inför clubshow-clumberspaniel), och hmmm... ja, som ni vet var jag då inte så glad heller...

På söndagen sen, så la jag spår åt småflickorna på vägen hem från jobbet och så åkte jag sedan hem en sväng och grejsade lite innan vi åkte och spårade. Lizza var usel! De första 4 pinnarna missade vi helt och hon kändes mest som att hon irrade omkring... 8-900m var hennes spår och trots att det var supervarmt och hon rimligen borde blivit tröttare mot slutet, så blev hon bättre och markerade i alla fall någon pinne... hmm... ska dock spåra en gång till innan jag börjar med problemlösning! Bira var super :-), mycket med viltspår, lite för stora ringar i vinklarna, otroligt snygga markeringar och jag tror husse kände sig trygg, men han måste studera sin hund istället för tallarna :-). Biras spår var ca 700m.

Skriver nog om gårdagen i ett nytt inlägg om en liten stund :-) Hej hopp!

Inga kommentarer: