torsdag 19 juli 2012

konditionsträning

Undrar ni vart jag tagit vägen?? Inte avliden, men förkylningen sitter i och det betyder att jag inte gjort många knop ännu... hostan är så gott som borta, men jag är slemmig och hes och ungefär kl 14 så tar energin helt slut....

Planen med Lizzas konditionsträning går USELT!!! Först har jag ju varit borta och legat sjuk i 2 veckor, sen kommer jag hem och är inte frisk, men börjar tänka i konditionsträning igen... i alla fall det spårmässiga borde jag kunna börja med trots förkylning. Då leker Lizza och Jennifer i Säs och när Lizza vid ett tillfälle lägger sig ner så skriker hon till och sen är hon halt :-(... och dagen efter är hon halt... Igår nu då så tänkte jag att simma är ju nyttigt även om man är halt! Vad jag inte tänkte på innan är att Lizza inte är något vattendjur, utan skuttar och kör rally mer på land än i vattnet... hur korkad får man vara?? Nu blev hon tack och lov inte halt igen och jag får väl börja köra de vanliga promenaderna med henne... och så igår så upptäckte jag en fläck på svansen som saknar päls... hoppas verkligen inte att det är någon hotspot eller liknande på gång!! Blir galen på det här...

Ska också säga några rader (bra svenska va!? ha ha...) om de sista dagarna på HTU'n... kan inte förstå hur två veckor kan gå så snabbt!! De måste ha lurat oss på något sätt... På torsdagen hade vi lektioner med en annan grupp, som utbildar sig till hundtjänstinstruktör (steg 2). Det var intressant och nyttigt och skilde sig väldigt mycket mot de övningar vi gjort tidigare under veckorna. Nu blev det mer stridsteknik inblandat och vi fick jobba med gruppen med oss. Så otroligt nyttigt!! Biras första uppgift blev ett spårupptag och sedan förföljande av spåret. Första föremålet hon markerar är en spade och det var roligt att se hur tydlig hon är med ett så stort och tungt föremål och visade verkligen att det hörde till. Sedan gick spåret i spetsvinkel från föremålet och här gick vi lite bet... den som hade utbildningen stoppade oss och frågade om vi var i spåret (när vi var på väg rakt fram), nej sa jag och så cirklade vi föremålet och då tog hon direkt upp rätt spår... tydligen hade Bira markerat spår åt rätt håll men jag styrde om henne... nu vet jag inte ens om att hon markerat så det kan jag mycket väl ha gjort! Nästa föremål var en ryggsäck och den var ju hanterbar att apportera fram till matte :-), nästan i alla fall! Sen bröt vi och hund nummer två fick gå fram och spåra sista biten medan Bira var släphund.

Uppgift 2 var en rolig ruta! Här skulle vi göra ett rut-sök, alltså söka av ytterkanter efter in- och utspår, vindmarkera fiender eller skadade i rutan. Bira markerade spår, i alla fall 2 ggr när jag gick med henne. Tyvärr följde hon inte upp sitt spår rätt när hon gick som första hund... jag tror också att jag hade en vindmarkering, men där är hon lite för otydlig i sin markering... Kul var det!

På fredagen skulle vi egentligen ha en lydnadsuppvisning inför oss själva, HTU grupp 2 och lärarna... Nu sa vi alla att vi inte ville ha det utan att vi hellre hade lärarledd lektion! Att vi sedan väljer att börja en timme tidigare än schemat, ha lärarledd lektion, dagen efter avslutningsfesten tycker jag säger ganska mycket om våra instruktörer och om varför vi alla var där... Vi fick lektioner och vi fick välja lite om vad vi ville jobba med! Jag hakade på en grupp (HTU-1 var indelad i 3 grupper ) som hade valt en övning/lektion som vi missat tidigare i veckan! Och det gjorde jag helt rätt i!! Så roligt att mötas av nyfikenhet på min hund och... underbara människor!! Fast det var de alla på HTU-1! :-).
Vi gjorde i alla fall en kombi-övning! Det var ungefär som ett rutsök, vi hade alltså en ruta med sträckor att patrullera, i mitten låg en figge som kunde vara både vind och ljud, beroende på vilken sida man patrullerade. Där kunde man ju också lägga till in och utspår om man önskade. Rutan var liten och figgen kunde därför själv se hunden, starta och sluta ljud när det passade och ev agera vid belöningen också. Kanon för oss som ofta är få när vi tränar! Nu hade vi figge i mitten, men det går ju också att lägga in figgar på utsidan också, så inte hundarna lär sig något... Bira markerade några andra som var ute i skogen, hon visade med typ öronen var figgen var utlagd och gick sen upp i vind (alltså åt fel håll) och låste sig där. Vindmarkeringen blev den vanliga, alltså mycket svagt med näsan... OCH efter denna veckan nu så hade jag själv mina aningar om varför det blir så här och fick det nu bekräftat... Vi måste hitta en ännu bättre belöning till Bira!! Då kommer vi få helt annat drag ut mot figgen! Så nu ska här kluras och jobbas ;-).

Tack alla för två superveckor!!!

Sen jag kom hem har det ju inte blivit så mycket hund och jag har därför två som håller på att explodera :-). Jag har filmat och skickat in en film till kursen som börjat hos klickerklok på Lizzas linförighet och ni kan ju själva räkna ut att om hon är het och långt fram annars så ligger hon ju på en supernivå nu efter ca 3 veckor i stillhet... ha ha... Har också fått lita att träna på där och ska verkligen ta tag i det nu! I måndags var vi och tittade på bykampen i Lillhärdal. Lizza fick vara med första halvlek och Bira andra. Lizza är verkligen... så otroligt mycket!! Hon kan verkligen inte stå/sitta/ligga stilla mer än ca 5 sek utan att jag tar i henne. Det är sant!! Hon far fram som en virvelvind och kampar med koppel, skuttar omkring och är SKITJOBBIG!! Just därför är ju det här väldigt nyttigt för henne. Det ännu roligare är att om jag tar i henne så kopplar hon ner, och nu kunde hon ligga utsträckt på sidan och bli masserad medan barn sprang och tjoade och kastade bollar och saker bara någon meter ifrån henne!! DET imponerar på mig!!! Men hur får man hunden att bara vara hund emellanåt?? Bira är en cooling att ha med sig, men nu var hon lite uttråkad och dessutom så gick ju folk omkring och åt på saker... vi skrämde något barn med att Bira skulle ta paraplyet när han viftade med det, han trodde inte på det och vi visade då att Bira apporterar trebenta stolar... ha ha ha...

Vi var ju och simmade lite i tisdags... Bira simmar mycket bättre nu och det är otroligt kul att jobba i vatten med henne. Vi ska nu träna på att kunna kliva i vattnet vid svårare kanter än sandstränder och på att apportera vilt och inte bara dummys i vatten. Sen känner jag mig redo för att prova på ett enkelt vattenprov!! Synd att det jag hittat är på jennifers födelsedag... :-(. Ska se om jag kan muta henne på något sätt... :-)

Idag ska jag göra lite spårövningar om jag orkar och så ska jag träna lite linförighet med Lizza :-), ta tag i det och se om vi kan få högre betyg i det momentet i framtiden :-).






Hej hopp!

1 kommentar:

Liza sa...

Skönt att höra att du lever :) Hoppas också att det inte är nåt allt för allvarligt på/med Lizza :)
Ja nog verkar det som att du haft två underbart roliga veckor, sådana som man lever länge på efteråt :)
Kramar