onsdag 29 juli 2009

lite smått...


Varför är det så svårt att få bilder på sina egna hundar?? Bira blir det tusentals på... men av någon anledning färre på ens egna och när man tränar och i princip alltid är ensam, ja då är det svårt... och det är ju lite sådana bilder som också är roliga att ha! Nu måste det bli skärpning med kameran!! Oavsett... vad suveränt & billigt det blir med digitalkamera jämfört med den gamla hederliga med filmrulle =)

I förrgår, då när vi spårade så körde jag uppletande också och om jag säger att jag var mindre nöjd sedan så ljuger jag inte... Siri är en konstig jycke! Nu trodde jag att poletten trillat ner vad gäller uppletandet, men nu kunde hon det inte alls igen. *pust* att man inte ger upp... heltaggad, men det lixom bara blir ingenting och hon lullar runt och kissar (!!!!) istället... då ryker det ur öronen på matten. Men, så här är hon ju på flera saker... jag tror att hon kan för allt flyter på och går bra framåt och sedan plötsligt förstår hon ingenting. Ska säga er att det är ganska tröttsamt!! Och hur vet man om hon kan eller inte?? När det går så här, då är jag sugen på att ge upp...

Tanija jobbade bra! En hel hop med föremål... eller 6st tror jag det var. Hon jobbade riktigt bra men hade mycket svårt att hitta det sista och hon sprang enormt mycket!! Tillsist var jag tvungen och gå ut och se om där fanns något eller om det gått upp i rök... men det låg kvar och då flyttade jag lite på det och skickade henne igen och nu gick det bättre, men inte helt smärtfritt...

Av denna dag så hörde jag Tanija pipa igen ett par gånger... men, uppletandet var ju inte tänkt att bli så långt och tungt (brukar gå rätt snabbt annars) och samtidigt så är det också skönt att få en liten måttstock på hur mycket hon fixar utan att få ont. Sen är jag fortfarande lurig på vad det kan vara... för när hon är lös & utan krav så far hon tidvis fram ganska ordentligt =) och verkar då inte känna av det (hon visar ju inget när vi tränar heller)...
Ja ja, igår så blev det lugnt igen! Bara morgon promenaden, som vi också lyckats klämma in idag. Tanken är ändå att få med lite lydnad också idag... framåtsändande främst!!

Bira-bus, hon får utställningsträna lite nu... om Johan blir hemma så ska jag jaga på honom lite. Kanske ska vi ta oss en tur på hygget också... men, som ni vet är jag alltid ute i god tid med min träning ;-) och nu förs det väl över på Johan också... stackars Bira...

Sen är det lite städ på klubben och jag åker nog dit innan och ser om någon är där då... Johan har ju fotbollsträning mellan 16.45 & 18.00... och städet börjar kl 18... och då har vi oftast inte hunnit äta middag & P-O skulle inte komma hem idag & Jennifer måste jag ju också göra av någonstans... mest troligt vill hon stanna hemma... förvirrande & typiskt?? Jepp & så får jag lite dåligt samvete för att jag aldrig kan vara där och hjälpa till... ska dock göra mitt bästa!!

Ja, så måste jag ju skriva lite om mitt bokläsande och tankar... hi hi... har ni något boktips?? behöver på vanliga böcker (krimmare/romaner) och härliga hund-tränar böcker just nu =D... Skulle ha tagit tag i brukshunden (tidningen) kanske... men, vet ni jag började om från början med fågelhundsboken istället... ha ha... fast det är ganska nyttigt och så försöker jag läsa den med andra ögon! Nu har det inte varit så hemskt som jag minns den (det kanske kommer), men vissa saker blir jag ändå lite fundersam över... visst förstår jag också att det är skillnad på lydnad på gräsmattan & i skogen och hur lätt/svårt det kan vara och frestelser... men, vilka krav du ställer på din "gräsmatte-hund" och hur långt ni tänkt komma i er lydnad måste ju också ha ett finger med i spelet?? Jag menar... det är en enorm skillnad på att hålla i ett lydnadsklass ett program och ett på elit-nivå... och då måste ju verkligen motivationen finnas för att lyda... hur trött man än är... och även om Fido och Anna kör inkallning 2m utanför planen... och de flesta som kör gräsmatte-lydnad vill ju också ha en hund som inte sticker efter vilt i skogen (tänk på sökhundar & rapporthundar...) och som man kan ha lös... och dessa hundar är ju också oftast hundar med en grym jaktlust (som ju behöver utnyttjas för att komma någonstans i brukset)... Ni ser, vart det kan bära... med filosofiska tankar... hi hi... ensamma morgonpromenader kanske inte är så bra för mattar ändå... he he... eller så borde fler prova, så vi kommer någonstans... he he...
En sak till ska jag ta... som jag läste nu på morgonen i boken... "Men när inlärningsfasen är över och hunden vet vad som krävs av den, ska det också vara slut med alla mutor i form av godbitar. När det är dags att ställa krav på lydnad ska förarens auktoritet vara nog för att hunden ska lyda, och belöning i form av ett vänligt ord eller en omklappning vara fullt tillräcklig."
I mina ögon är en muta något som man lockar med... och det är jag också emot efter hunden lärt sig... och många gånger också under inlärningen... Men, när den kommer efter hunden utfört något, då är det i mina ögon ingen muta, utan en belöning som ytterligare förstärker det hunden precis gjort och som gärna får förekomma tillsammans med "vänliga ord och omklappning"... Sen ska självklart krav in!! Kan hunden något så ska den ju inte lockas till det... och gör den inte det den ska så kommer ju ingen belöning... sen ska ju också belöningens värde anpassas efter vad hunden presterat och var i kunskapsfasen hunden står... hmmm... nog filosoferat, eller? Ha ha.. ja, ni kan ju hoppa över detta om ni tycker jag är jobbig... ;-)

Så, Ulrika... jag är JÄTTE-AVIS på dig som får åka på läger!!! Jag vill också!!! Så ni vet bara... Hoppas du ändå har det riktigt trevligt, mysigt & alldeles... underbart.... =)

Dagens kloka ord har jag hittat på Svartbergs hemsida (de som skrivit "med sikte på 10:an)...

"Var aldrig rädd för att prova något nytt. Amatörer byggde Noaks ark, yrkesmän byggde Titanic" (okänd)... grunna nu lite på den när ni är ute i solen... ;-)

Inga kommentarer: