onsdag 22 juli 2009

Hipp hipp hurra!!

Igår hade vi födelsedagsbarn!! Det var Tanija som firade sin nionde födelsedag. Tänk vad tiden går fort och jag har svårt att förstå att min älskade prinsessa hunnit bli så gammal... hon uppför sig inte direkt som 9 år heller, även om jag kan se vissa små tecken på att hon inte är ett ännu. Men, de ser nog ingen annan, i alla fall om man inte sett henne som ett åring!! ha ha ha... galenpanna... men tänk så bra det kan bli om man inte ger upp och har bestämt sig för att allt är möjligt... Kom ihåg det!! Även det värsta går det att få ordning på... eller, tja.. nästan i alla fall =D =D

Igår, ja då började vi dagen med att sova en timme för länge =) Jag stängde av väckarklockan och tänkte något i stil med -låt mig sooova... och sen blev det givetvis stressigt... ja, det hade det nog blivit ändå för det var min planerade morgonprommis som gick upp i rök... Tidigare sommrar så har jag klivit upp vid 7, tagit hundarna & gått till eljusspåret och runt det, ca 45min och med målet att gå så snabbt jag kan ( annars tar det längre tid =) ). Detta har jag gjort på morgonen, för då har barnen sovit och jag har inte behövt bry mig även om de inte varit så stora. Hundarna (och matten) har lixom fått sitt... för det är ju så att dessa prommenader är det kanske matten som mest behöver... hi hi.. och man märker faktiskt skillnad, när man gjort det en sommar... i år har jag dock inte kommit igång, ännu...
Sen blev det en tur till vetten, där jag hade en date med Sussa & Joppe och sedan vidare till Härjeåsjön. Där stod hovslagaren och Juno på listan. När jag kom fram var dock hovslagaren klar och allt jag behövde göra var att betala och åka hem... ja, jag visade upp min husvagn först... kanske någon som vill låna den i helgen... stackarna... P-O som lovat det tänkte nog inte på att de flesta är lite mer noga än vad vi är... ja ja, valet är deras, den står ju där!

Sen har jag ordnat en massa med papper... det är inte lite det här med stämpling! Och vilken tid det tar innan man får alla papper... *pust*... var glada ni som "bara" har ett jobb att redovisa från det senaste året... själv ska jag redovisa skola från 2004 och jobb före det... mamma-ledigt någon sommar & lite extra jobb och aaahhh... Värst är det innan kurserna registrerats som GK och man får snällt sitta & vänta... Jo, sen fixade jag ju en F-skatt, som jag nu sagt upp för annars får jag inte stämpla (=idiotiskt) och då måste det in papper om inkomsten därifrån, för det måste också finnas en giltig orsak till att jag sagt upp min F... och hör nu, detta papper ska också en revisor, eller likvärdig, skriva under... jag har ingen revisor... någon som vet någon gratis??? Måste också läsa på om jag måste ha en revisor... *pust* Ja, det blir nog dagens uppgift...

Tanija, hon fick en cykeltur igår... den vanliga rundan... det var ett tag sen sist och jag vill därför inte öka på direkten. Regnet strilade dessutom i en jämn ström över oss, hela tiden... vi var som blöta katter när vi kom hem och Tanija, hon rullade sig inte ens när vi var klar... hon ställde sig bredbent och var på väg ner och det såg helfestligt ut, för så blev hon stående... och du såg hur hon funderade på om hon skulle, som tur var (tänk er geggig grusväg & blöt hund!!) så förblev hon stående! Sen tog jag på henne Back-on-track täcket... är lite orolig att prinsessan ska bli kall nu när hon börjar bli gammal och jag tycker det fungerar toppen även när hon är blöt. Det är lite synd att det är doping nu, för jag tycker det är bra, speciellt på henne som är gammal... Blir nog ett till Bira också sen, mot växtvärk och så...

Sen fick Bira sin första riktiga dusch här hemma... urk sa hon först, men jag tror sen att det inte var så dumt... men matten höll på att gå sönder... nu har vi ett mycket litet badrum och duscha går ju bra, men sen att torka och som nu, leka frisör, där inne med 2 barn som publik... 1,6x2m och med toa, tvättställ, tvättmaskin, duschkabin, tvättkorg, skurhink som tar sin plats och så kan ni själva räkna ut... nu förstod barnen mitt problem och jag fick frisera själv =). Hon är en dröm Bira-bus... När jag klipper tassar & klor, då snarkar hon... lite killig är hon, men mest sover hon och knaprar glatt i sig en godbit då och då och somnar därefter om... UNDERBART!! Sen så klippte jag lite öronkanter också... När det var klart tog jag hussen till hjälp och ställde henne på köksbordet (om någon sagt till mig för ett år sedan att jag skulle ställa en hund på bordet hade jag gapskrattat åt dem!! hi hi...) och försökte forma en snygg fana på svansen... Sen, när hon kom ut och man såg svansen... då blev jag suuuuper mallig =D =D!! Det såg mycket prydligt ut, skoj! Jo, och PM från utställning har vi fått... faktiskt 3 clumbers till. Roligt!! Kanske är det de som var där ifjol och som vi pratade en del med... om jag inte minns fel så har de i alla fall 2st...

Nu på morgonen så gick jag ut på en prommis i den otroliga högsommarvärmen... +5 grader kl 7. Jo, jag kom upp idag och tvingade iväg oss på vår runda. Men, jag måste ju säga att det kändes som slutet på augusti och inte juli... fast, som ni vet älskar jag ju hösten och vintern, så...
Idag så verkar det bli en dag med bättre väder! Solen tittar fram mellan trädtopparna... Funderar på att spåra lite och tänk om man kunde hinna något mer också!!

Är inne i en läsa-hundböcker-period och förundras också över att det är svårt att hitta det jag vill ha och det jag vill läsa om. Men, ibland är man blind också... i en av böckerna som jag har, "fågelhundar", där står det om hur man tränar stötande hundar... hi hi... bara jag kommer så långt. Gav på något sätt upp boken i våras när jag läste om apportering och vi inte har riktigt samma syn på det... nu betyder ju inte det att man inte kan nyttja små delar & att avsnittet om de stötande inte är bra! Så, efter "kontaktkontraktet" blir det mer fågelhundar, hi hi... och så har jag ju lånat en bok av Sussa, "Clumber spaniel", givetvis på engelska, men ändå...

Saknar också en bok... hmmm... det här med mental kondition & fysisk kondition... det hänger ihop, det är jag övertygad om... synd bara att det ska ta så lång tid att komma fram till det!! Men, det är också så att i de lägre klasserna så har det inte så stor betydelse (gäller bruksspår-programmet, sök blir annat!) och man märker det inte förens, tja, ni förstår... Tidigare tränade jag ju också sök med Tanija och då även en massa kondition och då fick vi det ju gratis till spåret... nu är det annat och det är därför som jag börjat cykla henne... Men, hur hinner man?? För vi måste ju spåra och köra lydnad också... De som fixar allt, måste ha en stor eloge!! Och det är kanske de som räcker och når ända fram... givetvis tillsammans med skicklighet som tränare... och nerver...
Såg också att det kommit en (eller snarare två) Träningsguide till "Med sikte på 10:an", dessa måste införskaffas på direkten... verkar vara störtbra!

Jag tror att jag fått lite sprutt på Johan också... och träningen med Bira, det måste ju underhållas och jobbas på... ligg ska befästas bättre, mer stanna träning och att få in henne vid sidan... Har också nyss läst en artikel om hand-target (på canis.se) i samband med inkallning och jag tror att det kan vara vettigt för många... just det här att hunden springer förbi, eller stannar 1-2m från och tittar... Vet ni vad sugen jag är att börja med en ny!?? Såååå sugen... har till och med frågat Johan om vi inte kan byta... =D =D så han får ta Siri, för Bira är en super rolig jycke!!

Så mina vänner!! Ut och träna med er... OCH!! glöm inte att ha roligt, tillsammans!! Det är ju därför som vi har hundar... ofta & lite ;-)

Inga kommentarer: