tisdag 2 oktober 2018

Särna

... när jag pratade med pappa igår så undrade han vad i hela H jag skulle till Särna och göra när jag var så slut... Lena kör svarade jag... och ja, jo... han hade kanske rätt...


Men jag åkte till Särna och jag är så glad att Karin och Lena är så snälla och att de låter mig och min lilla clump vara med. TACK!!
 Sen hade det kanske varit bättre om jag inte åkt, eller om jag åtminstonde försökt skrapa ihop hjärnan innan, så en liten del av den blivit med... Stackars Allis!


Vi började med sök, alltså ett sådant sök som retrivers gör efter dummys/fåglar. Allisar kan inte göra sådana sök och just nu vill jag kanske inte att hon går så långt ifrån mig... och hon började så fint ett jaktsök, men för att vara jaktsök så blev hon ju på tok för stor, och letade dummysar, det gjorde hon inte. Så fel det kan bli... Ändrade upplägg efter en stund, men då var hon svår att hålla nära och hade inga öron... jag hoppas på en gång är ingen gång och inser att jag måste NÖTA lydnad nu!! Massor och helst i skogen!!


Sen körde vi markeringar... Den första såg hon inte och så hittade hon ett spår och... ! Den andra såg hon, sprang ut, letade upp den, bar den halva vägen, spottade ut och tog sig an en mycket mer intressant uppgift. Inkallning = nix! Men, när jag sa sitt så satte hon sig faktiskt... jag gick dit och tog henne med mig till dummyn, sa apport och hon fick bära den till mig på vägen...


Det började kännas ganska ruttet just nu...


Vi avslutade med linjetag. Jag var rätt skeptisk till övningen, eftersom allt gått skit...
Karin hade märkt ut en punkt (med en snitsel) där vi skulle lägga dummyn och vi skulle sedan skicka nära, halvlångt och lite längre ifrån, med dummyn på samma ställe.
Allis och jag har jobbat lite med detta, men det var längesedan nu och rätt mycket på vintern, när man kan köra längs skoterspår. Men då allt innan varit en katastrof så gick jag nära, hon fick se att jag la ut den, och så skickade jag... Hon var riktigt duktig. Vi körde två linjetag på nära håll... jag funderade på om jag skulle ge mig, det borde jag kanske när det äntligen går bra...
Men, jag flyttade bak en bit, skickade igen och det gick också bra!! Jag gjorde två gånger även på detta avstånd och även den andra gick bra och då var jag fantastisk duktig och gav mig, ha ha ha...


Så, nu blir det träning av skogslydnad och tävlingslydnad... när jag orkar ;-)


Och så måste jag ju berätta att på vissa platser efter vägen så låg det snö kvar i diket... Underbart!!


Hej hopp!

Inga kommentarer: