torsdag 25 oktober 2018

jobbar hårt...

... ett säkert tecken på att vi har ofattbart lite att göra på jobbet är att jag hinner blogga... ha ha ha... Men helt ärligt, jag har hellre saker att göra så det går i ett, än vad jag sitter här och typ rullar tummar... Det här är urtrist!!


Jag börjar väl med den vanliga Lizza-rapporten... Igår gjorde matten bort sig! Hon har ju fått sin mat utan tratt och hon har sen varit utan tratt fram till kvällspromenaden, om inte jag haft något att göra mellan. Det har fungerat toppen! igår sprang jag upp på övervåningen medan hon åt och när jag kom ner hade hon hunnit klia sig... SKIT! För det började verkligen se fint ut... Jag tror att det gör mindre ont nu och därför kliade hon sig och jag gissar att det är därför hon börjat låta igen (skälla). Nu hann det inte bli så mycket och jag hoppas att det inte gör något.
Hon har fortfarande lite torkat grejs i kanterna, och jag funderar på att duscha halsen med såpa igen ikväll, om jag hinner o orkar...


Igår tränade halva apporteringsgänget på dagen, när jag jobbade, i ljuset (jag förstår dem) och rätt länge funderade jag på om jag skulle försöka få in Allis tills jag slutade på något sätt, men... hade jag vetat om det innan så hade jag nog löst det :-). En fjärdedel av gänget hade egen träning och då åkte jag inte in till Sveg och tränade, utan körde lite själv där hemma istället :-).


Eller hemma o hemma... Vi åkte ner på fotbollsplanen och körde lite, innan det blev mörkt! Ganska stolt över mig själv... :-)
Jag satte upp rutan och konen... och jag ser nu vissa små tendenser till att hon blandar ihop dem... Från början var jag helt säker på att hon skulle röra ihop det helt. Hur ska hunden fatta om den ska springa ut och ställa sig mellan koner eller bara springa runt den? Meeeen... riktigt så ser det nog inte ut i hundens värld, ha ha ha... den ser troligen en hög ensam grej och nå låga grejer med en rand mellan... De är ju inte i närheten av varandra utseendemässigt...
 Det som hänt är att hon gärna använder den höga konen som nostarget och att hon stannar där, OM jag inte tjoar precis när hon rundar... och det är väl inte så konstigt med det om matten alltid har tränat så, eller!??
Hon har inga problem med att springa ut 10 meter och därför ska jag nu minska avståndet och belöna när hon är hos mig och försöka hålla tyst när hon rundar, supernöta det och öka avståndet sakta... ja, så sakta man nu hinner på en vecka... ha ha ha...
 Rutan då... idag var hon väldans ofokuserad (ny plats?) och nosig av sig så saker och ting var inte super... Men, hon springer ut och får jag stopp så stannar hon, ha ha ha... alltså om hon inte börjar nosa så är det rätt ok... Jag testade också en gång, men bara en gång att lägga henne på avstånd och det fungerade, så jag kommer inte testa det något mer... för då kommer hon väl börja lägga sig själv och det vet jag inte om jag vill... Så, nu ska jag nöta, på olika ställen och med target att trampa på... ut-ut-ut... och jag måste bara säga... Jycken har en otroligt härlig fart och energi!! Fast hon borde tröttna så... underbara lilla skrutt...


Som sagt var hon väldigt ofokuserad och nosig... så... linförigheten vi körde var rätt kass, läggandet helt ok... men hon vrider sig lite när jag går bakom henne... Är det ok eller ska hon ligga helt rakt!?
Körde ett sitt-sitt kvar medan jag var till bilen och hämtade några dummys... och hon sitter otroligt stadigt! Härligt!


Så innan vi åkte hem gjorde jag några dirigeringar... Höger och ut (vända och springa rakt bakåt)) och det fungerade riktigt riktigt bra!! Så kul!!


Och om vi var nöjda där!? Nix... :-) Efter att jag flyttat min enda ynkliga lilla kyckling till övervåningen (undra om den kommer frysa ihjäl där??) så tog jag fram klickern...
Och här har jag tänkt lite... Vad gäller att stå stilla, utan att backa först... om jag börjar klicka o belöna direkt, snabbt som gatan... innan hon hinner börja förflytta sig, så kommer det ju gå fin-fint OCH visst blev det bra!
Vill man göra detta enkelt för sig så kan man ju använda omvänt lockande, men... för mig är omvänt lockande en hjälp och den var/är väl mer tänkt som ett test för att säkra ett beteende. Man försöker locka hunden ur en position som den redan kan. Sen är det ju så att använder man omvänt lockande så måste man arbeta bort skiten (hjälpen) och det är oftast svårare än att lära in utan hjälp!
 Körde också lite början till hopp-stå... Nu försökte jag tänka på att klicka för tassar som landar och jag lyckades ganska bra... men ibland glömde jag bort mig :-). Här använder jag handen som target för att få upp henne, man jag skulle vilja byta till en targetsticka istället... så, jag ska nog leta efter en sån till ikväll eller när nu nästa pass blir :-).


Hej hopp!

Inga kommentarer: