onsdag 10 oktober 2018

måndag-tisdag-onsdag...

Himmel o pannkaka vad fort tiden går!! Jag hinner inte riktigt med allt jag tänkt...


I måndags var jag på klubben och tränade. Jag la fokus på ställande under gång och inkallning (på två sätt).
Ställandet: Det känns som det sakta går framåt. Hon är fortfarande lite beroende av min handsignal (idiotiskt att börja med), men den är på väg bort och jag lyckades få till ett par rep utan handen... Det känns inte helt hopplöst, även om det är långt mellan ett ställande när jag backar och ett vid sidan där jag dessutom ska gå iväg. Ska se om jag kommer ihåg att träna lite separat på att jag ska gå runt henne när hon står också.
Inkallande: Från ligg är det inga som helst problem, men med pipa så är det... alltså hon har inte kopplat ihop signalen med att komma. Hur gör jag!?? Jag börjar bli desperat... Det känns som att jag inte kan göra det svårare eller utmana det minsta när hon inte förstått vad signalen betyder. Ja, visst, hon kommer på "Allis", men det ska jag ju inte använda i skogen...


Vi körde också en del tramp på "musmatta" (för rutan), här måste jag komma ihåg att lägga in att man stannar på mattan... fritt följ, som inte alls var särskilt bra...


Lizza fick också komma ut... Det blev apportering o hopp för startklass lydnad, fotgående sättande och phu! Undra vad jag gett mig in på.... Alltså, om hon "bara" håller ihop så kan det gå vägen. Hon kan ju allt... eller... det är väl kanske inte bara hon som ska hålla ihop, ha ha ha...


Igår var det tisdag, och då hade vi fritt följ på schemat, tillsammans med sitt/stopp och fjärr.
Jag tog Allis med mig ner på täkten mot Ljusnan och bytte det fria följet mot linförighet. Detta är ett av de absolut svåratse ställena för henne att gå fot på. Hon älskar vattnet, det är väldigt mycke dofter här, fast det är mitt inne i byn. Men det gick otroligt bra! Visst vill hon helst springa iväg, men nu jobbade jag på bra och fick henne att hålla ihop bra och faktiskt hålla positionen riktigt bra. Mycket nöjd och efter ett tag fick kopplet släpa efter :-).
 När vi kom ner till buskarna nere vid vattnet så låg det fjädrar där och då blev det jobbigt på riktigt... Fick till en hel del bra stopp där nere, men ibland så tar det bara stopp och rumpan blir kvar i luften. Jag vill ju ha ett riktigt sitt! Men, det är ju bara att jobba vidare. Vore det perfekt så skulle vi ju inte behöva träna...
 Sen tog vi en liten paus och pratade med Kerstin som stått/suttit och tittat på vår träning en stund. Allis hade inte riktigt ro att vara stilla och jag skulle helt klart varit mer konsekvent och nyttjat situationen till sittkvar. Korkad matte...
 På vägen hem så blev det lite fjärrskiften och så länge inte Allis är helt låsta på alla fantastiska dofter som kommer från Ljusnan så är hon riktigt duktig! Hon hade inga förflyttningar och bra skiften.
 Och hem, bort från allt det goda, då gick hon otroligt fint fot! Ha ha ha...


Idag är det markeringar och läggande/sättande under gång på mitt lilla schema. Nu ska jag åka till Ljusdal i eftermiddag och vet inte riktigt vad jag hinner göra innan... men jag ska försöka få till ett pass :-). Annars får jag flytta detta pass till i helgen... För något borde jag väl kunna få till, fast det är lite klubbaktivitet (jo, jag är skitless!)... Vi får se!


Hej hopp!

Inga kommentarer: