tisdag 16 oktober 2018

härliga måndag!

ååå.... jag ljuger så bra... ha ha ha... Men det var otroligt härlig och trevlig träning på klubben igår!
Och när jag ändå är inne på det där med veckodagar... i morse var jag helt slut... tror jag har något skräp som ligger och lurar på mig, har dragits med huvudvärk till och från sen i lördags... men, ja, imorse... då kände jag, nu behöver jag helg... och så inser jag fan, det är bara tisdag.... gah!
Sen här på morgonen så satt jag och funderade lite... vi fick ett mail om att jobba julafton och nyårsfton, några timmar bara... och då tänkte jag ett svagt ögonblick... jag kanske ska anmäla att jag kan jobba på nyårsafton, jag gör ju ändå inget speciellt... Så slängde jag ett öga i kalenderna och inser att om jag får ledigt när jag sökt, den 27-28 december, så ska jag banne mig inte sabba en längre tids ledighet!! Ha ha ha... Jag behöver få vila upp mig nu :-).


Tillbaka till måndag! Det var bara Liza och jag på klubben... och förutom hundträning (kommer till den snart) så blev det en massa surr. Det kändes som att det är 100 år sedan vi surrade... och jag tror att det beror på att vi under hösten är överbelastade med brukshundklubb båda två och då på något sätt fixar vi inte att ha trevligt tillsammans... Nu kanske detta blir fel men... hoppas Liza iallafall förstår vad jag menar... Vi gräver under hösten en varsin grop som vi försvinner i, nu när allt (typ) är över så måste vi klättra upp en bit innan vi kan kommunicera på ett vettigt sätt och jag tror att det i år tagit längre tid än vad det brukar... Eller så är allt mitt fel, helt "borta", ha ha ha....
Hoppas vi kan ta en lite längre träningsdag här i höst innan snön kommer. Det hade ju varit trevligt med ett spår eller två också :-).


Måndag är ny vecka och på måndagar har jag ju skrivit att vi ska träna inkallning (både jakt o lydnad) och ställande under gång.
Nu började jag med "rutan", mest för att Allis skulle få se den i någolunda ljus... Har jag sagt det?? Hon är fantastisk den hunden!!
Jag körde med target och från olika håll, hon går in och trampar och för det mesta står hon kvar... Om jag jublar lite för mycket så kommer hon mot mig och vi går då in i rutan och hon får sin belöning på targeten. Sen belönar jag fast henne lite där innan jag skickar pånytt.
Jag testade också att ta bort targeten och skicka henne och ett par-tre gånger gick hon in och jag kunde stoppa henne där med ett stanna. Sen blev hon tveksam... Jag är supernöjd!! Detta är andra gången vi tränar med ruta... Jag ska nu byta target till en mindre synlig och se vad det kan ge! :-)


Ställande under gång... här jobbar jag på två sätt. Dels att hon ska stanna och stå stilla och jag ska ju kunna gå ifrån henne och hon ska stå stilla. Sen när jag kommer tillbaka så ska jag ju passera henne, gå en bit bakom och upp vid hennes sida.
Denna del har jag plockat ut, hon får stå och jag går runt henne... hon är rätt rolig... för det syntes direkt när hon fattade vad jag höll på med (hon gör som stoppet under framförgåendet). Det känns bra, momentet kanske inte är omöjligt ändå... ha ha ha...


Jag gjorde en inkallning från ligg (lydnadsinkallning).... men det kan hon ju, så den känns lite onödig att lägga energi på. Jaktinkallningen, med visselpipa, den behöver vi jobba mycke på... Nu belönade jag med att slänga godis på marken, backa ifrån när hon åt och vissla in henne. Det blir inga avstånd, men det fungerade kanon och lyckade repetitioner behöver vi!


Det blev också lite fot... vinkla i språng tycker jag gick kanon... Stegförflyttningar bakåt går inte alls och jag tror jag ska ta in det i köket eller något.... När jag var till bilen och hämtade visselpipan så fick hon sitta och stanna kvar. Det blev långt och det gick kanonbra!


Lizzaliten.... himmel o pannkaka.... vi började med att bli osams... Jag är så otroligt trött på att hon ska äta upp gräsmattor... var vi än går så sliter hon upp stora gräs/jord tovor och smaskar på och när man gör det när man kommer in på lydnadsplan... ja då bubblade det över för matten... MORR!!!
 Sen var hon riktigt skruvad... phu! Och sitta medan jag går runt, det har hon inte en aning om hur man gör och man skulle kunna tro att hon aldrig i hela sitt liv varit inne på en rallybana...
Annars så fungerar väl saker och ting inför en startklass rätt ok... Efter apporteringen så skruvade hon igång ännu mer.... hur det nu är möjligt... Vi tränade också på att Liza kom och lämnade och hämtade apportbocken medan hon satt och väntade. Svårt!!
 Sen innan vi var klar så attackerade hon Liza... tur att Liza såg henne och hann parera, annars hade hon nog trillat i backen. Pust! Och för den som undrar så var det ingen arg attack, utan något jäkla glädje-Lizza skutt, ha ha ha... pucko!


Hej hopp! 





1 kommentar:

Liza sa...

Förstår precis vad du menar 😊❤
Och en dag med hundträning tackar vi inte nej till 😀
Kram