tisdag 11 augusti 2015

inspirationskick!!

Jösses vad bra det är att gå på kurs!! Det spelar ingen roll att man redan har nästan all teori, har gått kursen förut osv... Med rätt instruktör (och sällskap) så blir kursen en höjdare ändå och det är så nyttigt!! Alla kör ju dessutom fast ibland och att någon annan då tittar kan göra susen... :-). Jag hade inga direkta mål och förväntningar på denna kursen. Jag ville "bara" ha en inspirationskick och komma ut bland andra med träningen.

Hur gick det då?? Alltså så UNDERBART!! Nu är jag på G att träna hund igen... och inte bara för jakten ;-). Undra om man kan hitta ett appellspår till Cider under hösten... he he he... Desutom skulle jag vilja gå ett vattenprov med henne nu i höst. Ska se om jag hittar ett enkelt och kanske Bira också får följa med...

Söndagen då. Allis var taggad och på G, men det märktes tidigare att hon var trött och det är ju inte konstigt. Dels en hel dags kursande och sen en natt på ett helt nytt ställe och för första gången utan avgränsning till Cider. Jag tycker hon klarade det galant!
 Vi jobbade med lite repetition av lördagen och grejsade dessutom med lite gripande. Jag har en kanin-disk... en diskformad dummy klädd med kaninskinn som hon är helt galen i. Hon griper fint och avlämnar fint, nu när hon var lite trött blev det dock lite flamsigt och efter några repetitioner ville hon inte riktigt lämna den ifrån sig. Men, detta gör ju att jag vet att vi ska göra max 3 ggr och sen göra något annat en stund :-).

När Allis blev trött satte jag henne i bilen och tog ut Cider en stund... och jösses... hon är ju JÄTTE duktig på att apportera!! Jag är chockad... och Grethe, vår instruktör satt och grejsade med mig och Allis, hon gick en iväg med någon annan och kom tillbaka efter jag bytt hund. Jag ropade då på henne och sa: kolla här nu då... och så gjorde jag en apportering med supersnygg avlämning med Cider... hon trodde ju precis som jag tänkte att det var Allis... ha ha ha... ni skulle sett hennes min!! Synd att jag inte lyckades hålla masken... hi hi hi...
  Sen skulle vi, jag och Cider trigga en hund som tyckte att allt var så där med apporteringen... vi kom dock lite för nära hönsen, och trots att vi flyttade lite på oss så "råkade" hon sitta i hönsnätet när hon skulle till mig... he he he... nu är hönsen hundvana och kacklade bara lite extra, flaxade lite och knatade längre in i buren... tur att nätet höll :-D. Grethe skrattade och sa att jag hade något att träna på och att det nog var läge att skaffa höns för mig... ha ha ha... alltså, hon blir helt låst. Det går knappt att göra något fast vi är 50-100m ifrån... såååå... det är nog läge att skaffa höns, men jag skulle vilja ha fasaner :-).

Jag blev superinspirerad av denna helg och ska genast göra mig en lista med grundfärdigheter och sätta igång! Nu kör vi...

Dessutom sattes lite andra griller i huvudet på mig också och det lät så j-la kul... ska dock klura lite och se om jag kan lösa det!

Måndagsträningen kommer hemifrån, eller härifrån i morgon ;-)

Hej hopp!

Inga kommentarer: