måndag 22 oktober 2018

helgen...

... så blev det med den träningsrapporten som jag skulle skriva, ha ha ha... och att skriva detaljer över nästan en hel veckas träning tänker jag inte försöka mig på... jag har fullt upp med att hålla koll på vad jag gjort den senaste timmen... :-D


Jag börjar med en liten Lizzarapport.
Hon mår skit, men jag börjar uppleva att det är lite karl över henne... Jag tycker att det har börjat dra ihop sig, det är inte smetigt hela tiden, utan emellanåt är det hyffsat torrt och fint.
Vi har ju bott i husvagn i helgen och det har gått ganska bra. På dagarna har hon fått ligga inne och hon har varit väääldigt sur... hon tycker det är bättre att sitta i bilen... men med tratt... näe...
Jodopax finns tydligen inte att köpa för hushållsbruk längre, men det är tur det finns de i närheten som hushåller, precis som jag...
I natt så har Lizza varit ledsen, inte hela natten, men mååånga timmar... Vi var till och med ut en sväng, men inte blev det bättre för det... pust! Så, idag är jag helt slut, ha ha ha...


Träningen då... jo, vi har tränat...en stund nästan varje dag :-).
I fredags när jag kom till Härjeåsjön så tog jag med mig Cider o Allis på en promenad. Under denna så tränade vi inkallning och sitt på visselsignal. Och jag blev riktigt chockad när även Cider kom ihåg inkallningen... sitt/stopp fixade hon inte, men jag är osäker på om hon någon gång lärtsig det :-). När det blev lite färska spår kom hon dock inte ihåg inkallningen heller.... och Allis tyckte att det räckte om Cider kom, ha ha ha... hon kollade på Cider och när Cider gick så väntade hon bara... knasis...


När jag kom tillbaka från jakten på lördagen så tog jag Allis och åkte ut i skogen. Vi åkte till ett ställe där det kan finnas lite fågel. Nu var det tomt (tack o lov...), men där fanns mycket intressanta dofter :-). Vi tränade sök, inkallning, vändsignal o stopp. Alltså... jag borde göra detta oftare! Lydnaden var det si och så med och en gång fick jag sringa ikapp henne och säga hallå där! Och sen blev det lite bättre :-). Men, tränar man inte så kan det inte bli bättre... Skärpning på matten!


Lite senare på lördagen så var jag ut på "grannarnas" täkt med Allis och jag ställde upp både ruta och kon. Och... alltså rutan är riktigt bra... vi har kanske inte tillräckligt avstånd, men hon springer ut och in i rutan. Trampar på targeten och blir kvar där. Nu hade jag dessutom bytt till en mindre target... jag ska testa ikväll att ta bort den och se om jag får stopp på henne stående...
 Vad gäller konen så ska jag försöka komma ihåg att säga spring och inte runt... gaaah.... många gånger springer hon ut i jämnhöjd med konen istället för runt, men än är det ju lite tid kvar att fila på... och om jag inte minns helt fel så kan man nog få poäng ändå... fast... vi lär ju behöva varje liten gnutta vi kan få...
Ställandet fungerade inte alls. Så fort jag klev åt sidan så följde hon efter. Att gå runt henne var inte att tänka på. Här har jag något att tänka på!


Igår när jag kom hem från skogen så diskade jag upp och packade ut mig ur bilen. Jag var hem o sa Hej till Jennifer, lämnade tratt-Lizza och bössan och åkte upp till Andåsen och tränade med Lena o Dino. Ha ha ha... man kan ju undra om jag har alla hemma...
 
Först blev det markeringar, där dummyn landade bakom en kulle. Det var ok, men inte helt bra... jag tycker hon sprang lite långt till höger, men hon löste uppgiften bra.
Ett kast såg hon inte och då skickade jag henne på ett linjetag och det fungerade!! Nu hade hon väl en minnesbild av att springa dit efter dummys, men allt som går bra är bra!


Vi bytte sedan område... Här måste hunden springa genom ett oklippt område (1-1½m brett) och sedan över en klippt yta (där tanken var att dummyn skulle landa på de första skicken) och sedan blir det oklippt igen och där börjar det också luta utför.
 Givetvis så studdsar dummyn varje gång ut i det oklippta, det kändes som omöjligt att komma på det klippta... ha ha ha... det var svårt för Allis, men så nyttigt... efter några försök så fixade hon det och då visste hon ju att man skulle vidare ut. Kanonträning!


Innan vi åkte hem för att packa ur bilen så körde vi också lite didigeringar. Mitt fokus låg på "höger" och jag gjorde ett par-tre innan jag möblerade om så dummyn som låg till vänser först kom till höger om henne. Det fungerade kanon. Jag gjorde också en "ut" där hon sitter med ryggen mot dummyn och hon får springa vidare ut till den. Då detta fungerade så la jag dummyn i högt gräs, medan hon åt godis i min hand... om hon såg det eller inte vet jag inte... jag satte henne, gick ifrån och skickade henne ut OCH fast vi var på ett nytt ställe så fixade hon det!! Härligt när det går bra!!

Sen kom Ludde ut och hälsade på. Härliga Ludde... och Allis tyckte nog också att han var en trevlig prick. Kul att se!


Nu har jag snart jobbat (??) av min dag och det känns som det blir en stressig vecka... vinterdäck är nog prio ett, men jag måste också plocka ihop där hemma och trimma mer gräs... men det blir nog :-)


Hej hopp!

Inga kommentarer: