måndag 19 mars 2018

less...

... så skriver jag ett halft inlägg och så försvinner det... mysko system här på jobbet... och drygt ...


Jaha, vad skrev jag om då!? Att jag gillar vädret som varit i slutet på veckan, att jag gillar solen i mars och att jag snart kommer avlida av den ;-).


Att jag varit duktig och tränat efter planen som jag gjorde i stugan, utom första dagen då jag glömt det mesta. Ny vecka nya nu och vi fortsätter...
 Det viktigaste i planen har varit uthållighet och det har jag kommit ihåg.


I helgen har jag varvat hundpromenader med snöskottning och en stol i solen med en bok (jag kan inte sitta utan att göra något...). Skottat av ett tak, 2 trasiga spadar och 2 glappa... och sen en riktigt stor snöhög framför carporten som jag sakta men säker skottat bort.... Mer ska bort, men nu tar vi en dag i taget... Ju mer snö jag får bort från gården, desto mindre vatten blir det sen och jag gissar att jag kommer få vatten så det räcker ändå :-).


Igår bojkottade jag promenaden och åkte in på Sveg för hårda spår. Liza har pratat med någon dagisbarnsförälder och hittat ett nytt ställe att vara på. Tidigare var vi ofta utanför HST, men där är det nya ägare nu och kanske till och med inhägnat... Och det är ju bra om man kan hitta en lite större yta... Nu var vi tre tappra och 8 hundar, ha ha ha...


Bland mina 4-benta så fick Allis två spår och de andra ett varsitt.
Allis först... nu är det längesen vi spårade hårt, och hon har alltid haft svårt för svängar så jag tänkte att nu kör vi med svängar direkt! Inte in med någon ovana att bara köra rakt... och den första svängen gick toppen... den var liksom naturlig... den andra var lite svårare, men jag tycker att hon löste det bra tillsist. Vi ska köra mycket svängar nu! Annars tycker jag hon gjorde ett bra jobb, lite flamsig i starten kanske, men dels är hon sådan och sen fokuserar hon upp rätt snabbt.


Det ska kanske läggas till att det inte var de bästa förutsättningarna, väldigt blåsigt och då blir det lite svårare...


Cider fick gå ut som nummer två, också lite ofokuserat, men bitvis riktigt bra. Nyttigt för henne att få fokusera lite, lite för svårt underlag för henne och jag valde att bryta innan vi kom in i det riktigt svåra. Cider gillar bark, som mat alltså och då vi var på ett åkeri med mycke timmerbilar så... ja, ni förstår säkert att det fanns en hel del smaskigt där.


Lizza chockade sin matte... Normalt brukar hon slänga sig ut, springa så fort hon kan rakt fram, oavsett var spåret går... Nu vet jag inte om lastbilarna var läskiga eller vad som hänt... Hon startade lugn, spårade lugnt, fixade svängen... Jag är supernöjd!! Ja, hennes spår gick runt två bilar med släp som stod parkerade.


Allis andra spår hade lite svårare underlag och var också i en böj och jaa... Hon spårade superfint!! Riktigt härligt att se och på något sätt så löste vi svängen också. Annars har jag fått kämpa som bara den med att få henne att byta riktning, så jag är riktigt nöjd!


Och det här med underlag... många av spåren räknas kanske inte helt som hårda spår eftersom det inte var ren is, men halvhårda får man väl säga... Ingen vegetation krossas, men snö rubbas... Detta underlag var ju även bestående av en del olja, barkbitar och det är riktigt häftigt att se att de kan sortera ut lite lite doft av mina skor från detta underlag som borde stinka.
Hundnäsor är fantastiska!!


Sen var jag rätt frusen och gjorde upp en eld och lindade in mig i en filt en stund innan jag tog tag i middagen... Och då Jennifer mellanlandade hemma så gjorde jag langos... Brödet jag gjorde ska räcka till 16 portioner... ha ha ha... Jag tror det blev 4 bitar kvar... Sen rullade jag fram, men mmmm... Nu får nog denna vecka bli en vardagsvecka vad gäller mat, alltså blir det älgkött resten av veckan ;-).


I kväll blir det lydnadsträning utanför Ica och sen ska jag försöka att komma i säng i tid, vilket är typ omöjligt på måndagar.


Sen sitter jag och tänker på nästa vecka... undra hur den blir... jag jobbar på måndagen, sen är jag ledig en vecka... känns rätt bra... tittar jag på vädret nu så ser det ut som att det är lika bra att vara hemma, men saker kan ju ändras. Jag har sagt att är det fint väder så åker jag till stugan, är det sämre så kan jag lika gärna vara hemma och plocka. Jag skulle ha försökt få någon ordning i uthusen så jag kan bära ut de saker som jag inte vill ha inne och så jag kan få någon ordning någon gång.


Nä, jag ska se om jag kan göra lite jobb också, kände mig väldans omotiverad idag...


Hej hopp!

Inga kommentarer: