fredag 23 mars 2018

Blygerhundar

När jag var i kojan på semester så läste jag boken blygerhundar och jag tänkte jag skulle sammanfatta lite vad jag tycker om boken...

Först vill jag säga att jag skulle kunna använda det hela på alla tre hundar jag har. Cider kan vara försiktig med en del människor och tycker att vissa är riktigt hemska, men hennes beteende är svårtolkat och många missuppfattar henne, för hon är väldigt mjuk och söt...
Allis tycker inte om andra hundar och jag skulle antagligen behöva jobba en del enligt de tips man  får för att stärka henne och motverka att vissa beteenden kommer...
 Lizza är väl den som mest av allt behöver träningen, och hon är ju en gång tränad på ungefär detta sätt....

Grundtanken i boken är att man ska aktivera sin hund på ett bra sätt, inte för mycket och inte för lite... övningar stärker samarbete, hunden får utlopp för energier, den blir trygg med dig osv. BRA!

Själva hanterandet av de rädslor som finns går ut på att ändra känslan som hunden har för det som den tycker är läskigt eller som den blir arg på. Man ska också ge hunden det utrymme den behöver, dvs den ska inte behöva vara så nära det hemska så den behöver bli arg... och man ska ju helst belöna innan den hinner bli så där arg...

Med Lizza, när hon var ung, så belönade jag oavsett... Jag stoppade in en näve korv i hennes mun, oavsett om hon sett det hon reagerade på eller inte och oavsett hur hon betedde sig. Från början sprutade det korv åt alla håll... sen gick det otroligt snabbt så var beteendet borta...

Alltså, jag tycker det är en riktigt bra bok!!
 På minus sidan... för oss lantisar... vi har ju inga objekt i vardagen att träna på, när man kommit så långt i träningen och för att få ett stadigt beteende behöver man utsättas för detta regelbundet, ja mer regelbundet än ett par-tre gånger per år... Hur ska vi tänka?
 För hundar som inte tycker om människor och måste till veterinären... Om inte veterinären köper den metod du använder, byt veterinär... eh... ja, jag har 10 mil enkel till veterinären och ska jag hitta en annan blir det det dubbla och jag vet att det finns de som har det ännu längre... Ja, det är lite smågrejer...

Och för mig som har flera hundar... Jag kan ju inte gå med dem en och en varje dag... det räcker att jag delar dem i två på helgen (och fredagar)... (tar framdelen på fredagar och bakdelen på söndagar ;-) ). Nu jobbar jag ju på det och kanske kommer jag fram till ett bra sätt, men det hade varit trevligt med några tips :-).

Men, LÄS DEN!

Annars då... idag har jag gått dubbla turer och är nu rätt slut, nyfikenhet gjorde att jag gick längre än tänkt med Lizza... Och ÄNTLIGEN är Andåsvägen plogad så man kan gå där... Slippa byn :-), men går jag delad tur, då tar jag nog en av varje... Så, ca 14 km blev det idag... har också hunnit med besök av pappa och så tittade Jennifer och hennes Johan förbi en snabbis innan de åkte vidare till Älvdalen... Johan och Lotta är på väg hemåt, men de bor på Trön eftersom de inte tror att min hund är snäll mot katten ;-).
 Jag väntar på att snön ska rasa av taket och funderar på om jag tar mig ut genom Jennifers fönster (för att hälpa snön på traven...) och in... och vem hjälper mig ner om det går åt pipan...

Jag studerar också vädret för veckan... och blir galen för varje uppdatering visar något nytt... det har varit allt från 2-3 dm snö till strålande sol... och jag kan liksom inte bestämma mig om jag ska vara hemma eller inte... Men, påsk, då ska jag vara hemma!

Sen måste jag berätta... ha ha ha... klockan ska ju ställas om nu i helgen och jag har funderat över det... det betyder alltså att jag kommer behöva stiga upp halv fyra-fyra på morgonen eftersom jag nu jobbar på vinterschema... Och min tanke var... hur ska jag fixa och orka det till veckan!?... Ha ha ha... så kom jag på att jag ju bara jobbar måndag, så det kommer säkert gå ganska bra... ha ha ha... Så, jag fortsätter nog på vinterschemat tills det blir för varmt att gå promenader på dagen :-).

Njut av solen!

Hej hopp!

Inga kommentarer: