måndag 21 januari 2013

wiiii...

Idag börjar en ny kurs som jag anmält mig till!! Så kul ska det bli!! Troligen kommer ni få se en hel del nya filmer :-), ja om ni vill titta på dem alltså ;-).

Jag har tränat en ny sak med Bira nu och igår så försökte vi filma det. Det är lite svårt att filma eftersom jag behöver flera medhjälpare om det ska bli bra, och det har jag ju sällan och den posten som Jennifer har i dessa filmer är den viktigaste! Som ni kanske förstår... Jag tycker Bira är rätt duktig. Detta är då dag två som vi kör denna övning och det är inte lika mycket tankar hos Bira utan hon verkar ha förstått uppgiften. Här om dagen var det mycket tankar och långsamma rörelser och ett par försök att tjuva godbitarna istället för dummyn. För er som inte orkar titta på filmer (eller inte förstår vad vi gör): Jennifer har en kopp med rätt tråkiga godbitar, jag har rätt goda bitar i fickan... Jag slänger dummy mot Jennifers kopp, väntar till Bira sätter sig och skickar henne med ett "ja" och hon ska då ta dummyn och leverera den i min hand. Första försöken hade vi dummyn en halvmeter framför godiskoppen, men som ni nu ser i filmen så kan den landa lite var som helst och jag tycker det går riktigt bra. Denna övning ska vi jobba med mer och gradvis byta ut godbitarna mot godare godisar... Vi varvar också övningen med nosfrys i min hand (inte så lätt att se) och "varsågod" där hon får springa till koppen och ta sin belöning. Att byta till denna typen av belöning gjorde att hon tog ett jätteskutt framåt i förståelsen för att frysa näsan... Kul!! Sen kommer det gärna med en tass ibland, när hon blir lite för uppjagad... så den måste jag nu försöka få bort. Sen blir ju övningen att låta bli godisarna svårare när hon nyss fått lov att äta ur koppen... men det är nyttigt för henne!

Med Lizza var tanken här om dagen att träna på detta att stå med baken mot mig och fokusera framåt och möjligen ta ett långsamt steg framåt... men jag var lat och tyckte det var jobbigt att ställa upp henne och rikta henne så vi kom rätt där i vardagsrummet. Plötsligt så där bara så började jag shejpa henne att själv vända bort från mig och vips så fixade hon det och sen kunde jag nästan få henne att stå stilla när hon vänt sitt halva varv... ha ha vad rolig hon är!! Synd att jag har så svårt att döpa alla hennes små trix, för de går ju ganska lätt att lära in!

Igår fokuserade jag och Lizza på det här med att ligga på en bädd/filt, med hela kroppen innanför kanten och med huvudet i golvet. Dels behöver hon en del passivitetsövningar och dels så tror jag inte övningen skadar inför platsliggningen (som vi verkligen måste få till nu) heller. Hon förstår att hon måste hålla sig innanför kanten och flyttar aktivt in den tass som sticker ut, helt på egen hand, riktigt häftigt att se. Vi har också kommit så långt att hon ligger med huvudet nere mot golvet i 10-15 sek, men här varierar jag tiden innan jag belönar. Hoppas vi kan bygga upp detta ordentligt nu. Jennifer skulle filma, men glömde trycka på startknappen så hon började filma när hon stängde av, så det blev mest golv och dörrkarmen, ha ha ha...

Kanske kan det bli en film på det också någon dag!

Hej hopp!

1 kommentar:

Ulrika sa...

Bra att du jobbar på med platsen nu för snaret är det tävlings säsong, själv har jag börjat anmäla, lär bli sårt att komma med, därför har jag börjat med söket. Ha ha ha eller är man knäpp! Kram!