lördag 5 januari 2013

Oj då!

Tänk om en annan också kunde bli av med överflödet lika snabbt som en hund... det vore något det!! För någon vecka sen rötade Lizza och såg som vanligt ut som en skabbräv med inslag av något annat gräsligt. Tänk att en hund kan bli så ful bara för att hon rötar... och till det här med skabbräven så ser hon ju anskrämligt mager ut och som vanligt känner jag efter var och varannan timme, typ :-). Nu var hon inte mager utan ganska perfekt! NU är hon mager... ha ha ha... men hon har ännu inte nått gränsen där det syns så där övertydligt, så jag lastar på med mat nu, massor!! Och jag antar att det är de 4 sparkturerna som jag gjort med henne som bara sugit bort det lilla hon hade på revbenen... hmmm... Så, om jag laddar med mat och energi nu så borde hon istället för att tappa muskler (som ju är steget efter att tappa fettet) bygga muskler :-), Vilket ju i sin tur borde göra att hon ser ännu magrare ut eftersom bogar och lår "sväller"?? Ha ha, men om ni ser henne och undrar så är det för att vi åker spark och jag inte visste att hon skulle försvinna så snabbt!

I onsdags när vi åkte så var Sixten och Marley ute på promenad med sin husse. Vi kom ifatt dem precis när de nådde sitt hus, och jag tänkte äh och försökte köra förbi med Lizza på linan där fram! Nu skulle ju inte Lizza nå fram till dem även om hon försökte och jag vågade testa bara för jag inte tror Bengt skulle bli rädd om hon försökte :-). Och med ett par blickar på hundarna fortsatte hon springa rätt väg!! Åh vad glad jag blev!!! Och gissa om jag belönade med bollen :-). Annars är det två saker som jag belönar! Bra drag i linan framåt och att hon hoppar upp på snöplogkanten när det kommer bilar. Nu sist körde vi drygt 9km på 53 min... rätt hyggligt och mest av tiden drar hon mig :-). Det går aldrig så där ruggit fort så det susar i magen, men jag tycker ändå detta är bland det mest underbara som man kan göra med sin hund... Jag hunden, tystnaden... bara skrapet från medarna :-). Skulle kanske ha en alaskan malamute i alla fall jag :-)...

Nu ska vi ta vilodag i två dagar, från att ha kört varannan, om inte Jennifer absolut vill ut i morgon:-) och sen blir det varannan ett tag igen. Under dessa vilodagar så kommer vi givetvis gå på de vanliga promenaderna :-) så blir Bira nöjd och glad, för hon är rätt sur nu...

Annan träning är det si och så med... ska se om jag kan få någon att filma oss ute, innan mörkret kommer, så ni får se vår linförighet och så ska jag försöka fånga skillnaden mellan godis och boll och se om jag kan få några förslag....

Ja, det är just det som vi har tränat ute, linförighet och poss... och igår kändes det bra igen. Vi jobbar också på början på framåtsändandet, att kunna gå sakta (eller snarare slutet då på momentet, men början av träningen :-) ) och jag skulle tro att det kan ge en pluspoäng till framförgåendet också... ha ha... Då det blev rätt kallt åt fingrarna igår att vara ute så gick vi in efter det och tränade lite ordkontroll på olika trix. Lizza är rätt dålig på det...

Bira tränade med sin husse igår, fast jag tyckte mest det såg ut som att de latade sig ;-). Och i förrgår så tränade vi lite här-position, nosduttar och sitt. Hon är taggad som gatan och tycker att det mesta är otroligt roligt!! Det enda som tar emot lite är rulla... jag undrar varför, för hon gillar ju annars att ligga på rygg?

Nu ska jag göra ett ryck här hemma innan jag går på promenad och åker till Härjeåsjön på familjeråd, hi hi... Hej hopp!

Inga kommentarer: