torsdag 8 november 2012

underbara hund!!

Tror ni jag gjorde som jag skulle igår?? Nix... som vanligt blir det någon miss i min planering o det som händer är att jag aldrig kommer i säng och kan sova middag som jag så mycket behöver. Dessutom kommer jag heller inte i säng i tid på kvällen... hmmm...

Jag tog dock en kortare promenad med hundarna! Målet var att bara gå 5km och när jag försökte vända efter nästan 3km så tog det stopp i kopplet! Bira la på en tvärnit och tittade på mig som att jag var helt dum i huvudet! Vi skulle väl inte vända redan där?? Hon hade minsann laddat för att gå längre än så... Ha ha ha... hon är bra rolig den jycken!! Kan tillägga att det tog en stund att komma från platsen... Först skulle hon övertalas en och två och tre gånger och då hade Lizza tröttnat och börjat rulla sig och då tog det ju stopp igen och då trodde Siri att det var lekdax och allt blir ett enda trassel och avslutas med att Bira också ska rulla sig och sen övertalas att vända hemåt igen! Ha ha... Medan jag gick så taggade jag upp mig själv på att köra lite jaktträning med Bira, dels apportering (där vi focuserar på "ut") och jakt-system-träning... och så blir jag GALEN för jag inte får åka min LR som jag kan köra ut i skogen med utan V70, som kom till huset för att vara extrabil när vi alla ska åka eller vi ska åka långt... hrm... och jag vill UT i skogen!! Ja ja... apportering är ju lättare att få till.

Så, när vi kommit hem så plockade jag ihop några dummys, visselpipa, klicker och köttbullar, jag tog på Bira hennes nya rosa hurtta-täcke och så gav vi oss ut för apportering över stock! OCH det är en helt annan hund jag har med mig än promenad-Bira, hon har näsan på till 100%, hon kollar av varenda buske på vägen för att se om där finns något, energi nivån är... över det normala och hon har en enorm focus och kontakt med mig! Bara där, känslan, gör mig på ett så underbart strålande humör så... åååå... Nu var det så att jag planerat att köra vid vår promenad stig och presis där stockarna ligger, där markerade hundarna på vilt alla tre... Min plan var därför att köra lydnad (i koppel) om hon var helt i det blå över lukten och köra apportering (lös) om det fungerade bra. Nu går ju Bira in i något jobb-tillstånd när bara hon och jag går ut i skogen så här och hon visade inga tendenser på att där skulle lukta något så vi körde apportering över stock längs stig, apportering över stock utan stig, apportering över liggande ungtall ("buskig") utanför stig och det mesta gick galant! Åh vilken superjycke hon är!! Dock vid den buskiga tallen... först blev det stopp vid tallen, hon klurade lite över vart hon skulle gå, tänkte kolla annat eller lösa problemet på något sätt? och fick då syn på dummyn, hoppade över, men valde att springa runt tillbaka. Så, jag gjorde övningen lättare och hjälpte henne så det blev rätt. Vid ett tillfälle gick hon upp på en sten, vädrade och hoppade ner åt fel håll, jag blåste inkallning och hon kommer som en raket. Det är GRYMT underbart!! Åh, vad jag känner att vi tagit ett steg i rätt riktning och jag verkligen måste träna mera!! Om inte annat gör det mig på otroligt bra humör!! :-)

Lizza fick ingen träning igår, jag liksom bara kom av mig efter apportering, stress med middag och så fastnade jag i shejpingkursen som jag går... Jag har snart kommit i kapp allt som lades upp förra helgen och då jag ska bort i helgen igen kan man ju gissa hur det blir igen, ha ha ha... Jag ska åka på en clumberträff på lördag. Så, i morgon, när jag har ledig dag åker jag ner till Säs och gottar mig och startar därifrån på lördag morgon och sen åker jag väl hem... Men det känns bättre att sova i säs då det spar lite tid på morgonen! Kollade på camping och liknande, men de ligger en bit ifrån och var ruggigt dyra... men säs är lagom o bra och kanske kan det bli lite hundträning där också på fredag ;-).

Hej hopp i lingonriset! Syns mina nya filmer till höger??

Inga kommentarer: