onsdag 26 september 2012

Inspiration

Just nu känner jag mig ganska inspirerad till att träna hund... eller snarare super-inspirerad! MEN jag har åkt på världens dunderförkylning och har inte ens energi/tålamod till att vänta på att datorn ska tänka när jag försöker titta på film :-) och då är det inte riktigt läge att träna hund... utom något oseriöst då som att backa upp för trappan eller krypa baklänges eller...

Länkar in en film här på Lizzas frys på tape träning, och ni ser då att man även kan plocka ner tape från väggen, inte bara slicka bort post-it-lappar. I denna träning är jag sugen på att lägga till fler lappar och se vad som händer! Kul med utveckling framåt, helst supersnabbt ;-).

Jag är supersugen på att träna mer jakt, på slutat har det blivit lidande... både dirrigeringsträningen och systemet i jakten. Men, Bira vill och jag vill och bara jag kommer upp på benen igen nu så ska jag ta tag i det! Sen vet jag ju att många saker kan man träna hemma i köket! Inte allt men en del som ju inte skogsarbetet blir sämre av :-). Skulle tex kunna träna mer stadga, med fåglara som hissas upp i taket, harar som springer på golvet (eller bollar :-) ), lite mini-dirigering till matkoppar. Problemet här är väl då att Bira får belöning oavsett vilken kopp hon springer till eftersom det är belönande att apportera och med största sannolikhet kommer hon apportera koppen :-D! Jag väntar med spänning på Lena och Elsas bok om spaniel o retriverträning. Ska bli så kul att läsa och inspireras i höst/vinter!! Jag har också anmält intresse till att gå SSRKs steg 1 (grundutbildning, diplomerad instruktör) instruktörsutbildning. Av 2 orsaker, inspirationen och att få lära sig mera och att i alla fall inte stå helt på bar backe om man skulle få med sig ett gäng och träna! För att sedan få gå steg 2 så krävs det  att man själv startat hund på jaktprov och viltspår och fått pris (+ att man måste haft 2 kurser) och vi får väl hoppas att jag en gång kan ta mig dit också... känns som kravet om att hålla kurs för SSRK blir svårast att uppfylla :-). Å andra sidan när Bira tagit pris i ökl och hennes bebis också så blir det kanske lättare ;-), ha ha ha.... 

Igår tog jag mig ut en liten sväng på kvällskvisten och gjorde bort mig som vanligt! Att jag inte lär mig... jag gick en längre linförighet igen och nu kändes det lite bättre. Hon var inte hela tiden och puffade på min hand och föll heller inte bak i belöningsförväntan. Bra! Halter var otroligt sneda (belöningsförväntan?) och sväng-halterna... alltså till en början fick jag säga sitt i varje halt. Det var troligen blött och äckligt och så kan ju belöningen komma när som helst och då går det snabbare om man står? Jo, det korkade var att belöna med boll efter linförigheten! Hon är ju nog korkad och skruvad upp i det blå ändå och att då hissa henne ännu högre... i ett moment där jag dessutom vet att jag flyttar henne en halvmeter framåt i poss efter att jag bollbelönat... ja ja, tanken var ju att belöna det långa bättre än ett kort var god och kanske kan det på sikt vara värt att bygga det så här. Men, några dagar före tävling?? Nu lyckades jag halvt få bak henne igen när jag körde några kortare pass... och en liten stund såg det riktigt bra ut!

Sen så tränade jag lite kryp... Nyttigt att göra det när hon är så där taggad, för hon måste ju orka hålla sig nere ändå och det tycker jag att hon skötte otroligt bra! Dessutom tränade vi i blött gräs som var för långt för att jag skulle vara riktigt klok... :-), men bortser man från hennes position så tror jag det var riktigt bra! Och jag blir så glad för jag vill ha en hund som kryper även om det är blött!!

Så körde vi apportering och nu var det riktigt bra igen. Åh så skönt!! Stadga, bra tryck ut, snyggt gripande, bra tryck in... underbart!! Nu tränade jag inte på att hålla fast när jag griper den efter hon kommit in, även om vi behöver träna på det... det tar vi efter tävling! Tänk vad mycket jag har att pyssla med då ;-).

Och nu med tankarna ännu mera i boll-välden körde jag lite mera kryp, men gjorde nu kortare kryp före belöning och försökte få lite bättre position. Det jag märkte på henne, att hon var uppskruvad, var att hon efter klicket (i båda passen) flög upp och studdsade runt lite, annars brukar hon ju ligga kvar...

 De två sista bilderna är inkallningsbilder på Siri o Lizza, skillnad i aktivitetsnivå och fart?? Ha ha... syns till o med på bild...


Nu ska jag nog sova en stund, hej hopp!

Inga kommentarer: